450 liters akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jackli
    • August 2013
    • 37

    450 liters akvarie

    Hej. Nu ska mina fiskar få ett rymligare akvarium. Har nu ett 200 liters o har fått lite olika råd om hur jag ska göra med vattnet i det gamla , så nu provar jag här. Ska jag försöka ha över så mycket av det gamla vattnet när jag ska starta det nya eller ska jag ha i helt nytt vatten o ha i bakteriekultur? Är rädd om mina fiskar som är diskusar o scalarer. Hoppas någon kan svara mej.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Sv: 450 liters akvarie

    Ta så mycket av vattnet i det gamla akvariet som du kan.
    Kör även det "gamla" filtret i det nya akvariet ett par veckor så "ympar" du in alla göttiga bakterier i det nya akvariet.

    Använd gärna sanden också om du inte ska byta till annan sort i det nya

    Kommentar

    • plusskenford
      • August 2011
      • 252

      #3
      jag gjorde så här tog 50 nytt vatten 50 akvarievatten sedan krama jag ur mitt filter i karet såg ut som helvete i i några timmmar nästa dag var det bra sikt i det =)

      sedan flytta dom in men jag mata inte första veckan sedan väldigt lite och testa vattnet för nitriten men det var lungt....

      allt gick strålande =)

      Kommentar

      • Jackli
        • August 2013
        • 37

        #4
        Tack för råden. Nu är bytet klart. Jag tog ca 100 liter av det gamla vattnet och fyllde upp med nytt, hade i bakteriekultur. Jag tog också över 2 ( gamla) filter som får vara med ett tag. Fiskarna stortrivs i nya stora akvariet. Minimal matning o vattenbyten är nog A och O för att undvika nitriter. Men när tycker ni jag kan börja mata normalt igen?

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Vad menar du med normalt? Jag skulle själv börja försiktigt som 17 första veckorna och sedan mäta mig fram med Nitrit och sedan Nitrat test för att se vad karet håller för nivå på foderbelastning. Tycker att det märks när man kan gå över till sina egna matrutiner. Har du filter som är inkörda kan det gå ganska fort.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            När jag startar om ett kar så flyttar jag med "smutsiga" filter (alltså som inte blivit rengjorda den senaste tiden), tar med så mycket vatten som möjligt (brukar bli runt 30-50% gammalt, sedan 50-70% nytt). Sedan när pumpen/pumparna drar igång så blir vattnet rätt smutsigt, men det lägger sig efter ett tag. Då brukar jag känna mig rätt lugn iaf ang bakteriekulturen i vattnet. Dessutom samma som fiskarna är vana vid.

            Sedan matar jag inte de första 3-4 dagarna, sedan mycket mycket sparsamt i en vecka. (Kanske 1/4-1/5 mot normalt.) Därefter matar jag fortfarande lite och sparsamt i ca 3 veckor. (Först ca 1/3, sedan hälften mot normalt.) Efter en månad så brukar jag mata normalt igen.

            Det fungerade bra förra gången när jag flyttade mitt 100l. Nu har jag flyttat ett 325l och ett 450l men kommer att köra samma princip/metod. Så får vi se hur det går. Men det borde gå bra.
            Det gäller ju att vara lite observant tiden efter en flytt, och kanske kolla lite värden då och då. Min tanke är att kolla nitriten efter att jag ökat matdosen, i alla steg.

            (Jag fick nitrit en gång efter att jag råkat övermata, så min tanke nu är som sagt att kolla nitriten efter varje höjning av foder. Mest för att lugna mig själv. )

            Sedan vet jag inte om Discusar kräver annan behandling. Min metod har jag använt på malar av olika slag, tetror och nu även gott och blandat som Silverhaj, Regnbåge, Barber, Botior etc.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Jackli
              • August 2013
              • 37

              #7
              Jag är jätteförsiktig med matningen o gör vattenbyten ca 50% varje dag eftersom diskusar är känsliga fiskar. Kollar nitriter. Verkar gå bra än så länge. �� Ökar på matningen successivt.

              Kommentar

              Arbetssätt...