Hur hålla jämnt pH-värde?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Hur hålla jämnt pH-värde?

    Jag har nu för andra gången upplevt att mina rödmunstetror mår dåligt efter vattenbyte och för andra gången har en strukit med.
    Antar att detta beror på svajigt pH-värde då jag inte sänker temperaturen nämnvärt samt använder aquatan.
    Bör jag skaffa pH-mätare och någon sorts pH-sänkande preparat, eller kan det bero på något annat att tetrorna inte gillar mina vattenbyten??
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tveksamt att du har förändrat pH:t så mycket att fiskar dör genom ett vattenbyte, det är troligen någon annan orsak.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Vad synd!
      Hoppades på en "enkel" orsak...
      Det är bara det att detta har endast skett strax efter ett vattenbyte och endast tetrorna verkar påverkas, förutom att ett av tre yngel av, om det är L181 eller L183 mystiskt har dött av tillsynes samma orsak under den senaste månaden.
      Andra möjliga orsaker??

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ålder, syrebrist, förgiftning, kallt/varmt vatten osv, you name it...jättesvårt att säga vad det kan bero på, min starkaste gissning är nog förhoppningsvis tillfälligheter.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Får hoppas på det då! Det har ju trots allt gått flera veckor emellan...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Hur stora vattenbyten gör du och hur ofta? Inga kloraminer?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Det blir väl på sin höjd 50 liter i veckan i 200-literskaret, det kanske är lite för mycket åt gången?
              Tycker nog att vattnet har en svag nyans av klor/diesel-aktig doft om än knappt märkbar. Det är Mölnlyckes kommunala vatten det rör sig om...

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jag vet inte hur det är med kloramintillsatser hos er, men det bör du kunna hitta på kommunens hemsida, isf har du troligen lösningen där.
                25% vattenbyte i veckan ska inte innebära några problem.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jag vet inte hur det är med kloramintillsatser hos er, men det bör du kunna hitta på kommunens hemsida, isf har du troligen lösningen där.
                  25% vattenbyte i veckan ska inte innebära några problem.
                  Så här står det på kommunens hemsida:

                  "Vattenreningen sker genom fällning med Ekoflock med efterföljande filtrering i Dynasandfilter och där avlägsnas humusämnen, bakterier, virus och parasiter.
                  Vattnet passerar även genom filter med aktiverat kol och slutligen tillsätts lite klor för att säkerställa kvaliteten.
                  På Finnsjöns vattenverk finns idag tre säkerhetsbarriärer, inklusive UV-ljus."

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Inget om vare sig klor eller kloraminer, kanske någon annan som bor i regionen kan svara på det?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...