Dåliga vattenvärden. Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zumorikato
    • August 2013
    • 26

    Dåliga vattenvärden. Hjälp

    Hej.

    Jag har ett 375 liter akvarium med ca 12st malawi och 3 st ancistrus.



    Jag har nu köpt et dropptest. Nitritvärdet ligger mellan 100&250. Allså vädigt högt. Samt att ph ligger runt 6,8-7,2


    Hur bör jag gå tillväga. Räcker de me att göra vattenbyte ca 1 gång i veckan. Hur påverkar jag phvärdet?


    Tacksam för hjälp
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Nitrit värdet påverkas av massa faktorer, hur ofta du matar, dina vattenbyten, dina växter, hur länge karet varit igång. Berätta hur ditt akvarium ser ut.

    PH värdet vill du ha upp eller? Själv har jag 8 i kranen och strävar efter att få ner det(dvärgciklider)

    Kommentar

    • Zumorikato
      • August 2013
      • 26

      #3
      Ursprungligen postat av Ryskbompa
      Nitrit värdet påverkas av massa faktorer, hur ofta du matar, dina vattenbyten, dina växter, hur länge karet varit igång. Berätta hur ditt akvarium ser ut.

      PH värdet vill du ha upp eller? Själv har jag 8 i kranen och strävar efter att få ner det(dvärgciklider)

      Jag har matat 2 ggr om dan men fått höra att dem bara ska ha en gång.

      Har gjort vattenbyte 1 gång och de har barit igåg i ca 4-5 veckor.

      Jag har inga växter. Ja. Jag vill ha ph mellan 7,5-8.

      Tack för svar

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        #4
        Bikarbonat, 1 msk / 100 l vatten för att buffra PH:t. Jag tillsätter alltid 3 msk när jag byter vatten i mitt Malawiakvarium eftersom det inte går att överdosera just bikarbonat. Bikarbonat skall bara tillsättas i samband med vattenbyte, annars sker för fiskarna en obehaglig kemisk process Mitt akvarium har varit igång i ca två och en halvmånad och efter att akvariet cyklat in sig så bytte jag 30% vatten var tredje dag, nu när jag kör med 120% belastning av fisk i mitt akvarium och alla är ungfiskar och matas därefter (2ggr/ dag) så byter jag 50% vatten varannan dag och tillsätter då SERA BioNitrivec.

        De första 20 dagarna körde jag full dos BioNitrivec varannan dag. Fisklasten under incyclingen var 5st Labidochromis caeruleus för att få igång processen, efter hand har jag tillsatt fler och nu går det 26st Mbunas och 2st Ancistrus sp. i akvariet, NO2 peakade vid 0.06 mg/l under incyklingen, nu ligger det stabilt <0.01 mg/l.

        EK
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          När du skriver att nitrit värdet ligger mellan 100 och200 menar du då nitrat värdet eller menar du nitrit mg per 100 liter?
          Senast redigerad av viktorbj; 25 August 2013, 08:54.

          Kommentar

          Arbetssätt...