Vattenbyte ett måste?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kokillen
    • January 2012
    • 54

    Vattenbyte ett måste?

    Jag har pga platsbrist lämnat bor mitt akvarium på 450 liter till en bekant. Jag har själv kört med vattenbyte varje vecka och fyllt på med växtnäring, och nu tror jag inte den personen är lika glatt inställd till att pyssla med sånt en gång i veckan.

    Frågar därför, hur viktigt är det med vattenbyte?

    Kan akvariet ha sin gång utan vattenbyte om växter och fiskar i övrigt trivs, eller är vattenbyte ett måste. Kan det bli så att vattenvärdena blir knas. Hur är det med växtnäring, ska det hällas i även om det inte görs vattenbyte?
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av kokillen
    Jag har pga platsbrist lämnat bor mitt akvarium på 450 liter till en bekant. Jag har själv kört med vattenbyte varje vecka och fyllt på med växtnäring, och nu tror jag inte den personen är lika glatt inställd till att pyssla med sånt en gång i veckan.

    Frågar därför, hur viktigt är det med vattenbyte?

    Kan akvariet ha sin gång utan vattenbyte om växter och fiskar i övrigt trivs, eller är vattenbyte ett måste. Kan det bli så att vattenvärdena blir knas. Hur är det med växtnäring, ska det hällas i även om det inte görs vattenbyte?
    Det går helt enkelt inte att svara på eftersom du ger för lite uppgifter. Svaret är alltså : Det beror på...

    Tobbe

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #3
      Precis, det har med mängd fisk, mängd mat, filtrering, mängd växter, växthastighet på växter annan näring växterna kan ta upp, vilka fiskar du har, vilken sorts mat du ger dem osv.

      Så det är rätt omöjligt att svara på den frågan över internet.

      Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Som andra redan skrivit - det är svårt att svara på.
        Du skriver ju inte heller hur ofta denne person tänkt byta vatten i framtiden?
        Rent allmänt bör man dock vara lite försiktigare med växtnäring om man slarvar med vattenbytena
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          Ja det är mycket viktigt med vattenbyten om du har ett akvarium med ett normalt bestånd fiskar. skriv ut information om akvariet så kan vi ge ett exakt svar

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Vad är ett normalt fiskbestånd?

            Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

            Kommentar

            • kokillen
              • January 2012
              • 54

              #7
              Börjar med att formulera om frågan lite, varför ska man göra vattenbyten?

              Gjort som jag blivit lärd, men aldrig satt mig in i varför och vad som händer om man skulle strunta i vattenbytena. Blir det syrebrist, bildas det onyttiga ämnen, kan alger få "övertag" etc...

              Och för att återgå just till nämnda akvarium. I det simmar det idag 8 mindre Scalarer, 9 Dolkstickstetror, 4 Dvärgbotia och en L066. Växtligheten är väl halvfullt, men mer växter ska i när tid ges. Filtret som sitter i är Juwels innerfilter på 1000l.
              Senast redigerad av kokillen; 19 August 2013, 16:15.

              Kommentar

              • malawijanne
                • October 2006
                • 504

                #8
                Ja det undrar jag med, men om man pratar malawiciklider, så tycker jag det funkar bäst om man inte har för få, en ca 10 cm malawiciklid och 10 liter vatten och inte för mycket sten och grottor i baljan.Janne


                Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.




                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  #9
                  Ursprungligen postat av kokillen
                  Börjar med att formulera om frågan lite, varför ska man göra vattenbyten?

                  Gjort som jag blivit lärd, men aldrig satt mig in i varför och vad som händer om man skulle strunta i vattenbytena. Blir det syrebrist, bildas det onyttiga ämnen, kan alger få "övertag" etc...

                  Och för att återgå just till nämnda akvarium. I det simmar det idag 8 mindre Scalarer, 9 Dolkstickstetror, 4 Dvärgbotia och en L066. Växtligheten är väl halvfullt, men mer växter ska i när tid ges. Filtret som sitter i är Juwels innerfilter på 1000l.
                  När fiskarna äter och sedan bajsar blir det nitrat i vattnet. Detta är inte speciellt farligt men nitratet omvandlas sedan till nitrit och detta är mindre bra för fiskar i för stor mängd.
                  Mängden nitrit blir väldigt snabbt för stor.

                  När du gör vattenbyten så tar du bort dåliga ämnen ur akvariet (späder ut) och in med nytt friskt vatten.

                  Syresättning etc ordnar pumpar etc.

                  Med den besättningen i akvariet kan du säkert klara dig med vattenbyten varannan eller kanske vartredje vecka också.

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Nja, nu blev det lite fel va?
                    Fiskbajs = Ammonium -> Nitrit -> Nitrat är det väl ändå som gäller i kvävekedjan eller har jag missförstått allt?

                    Min anledning till vattenbyten är att man fyller på med saker kontinuerligt (fiskmat och spårämnen i vattnet), om man då bara ersätter det avdunstade vattnet så kommer till slut något komma upp i tillräckligt höga nivåer så att det blir skadligt för fiskarna. Byter man vatten kontinuerligt så transporterar man bort en del av detta och förhoppningsvis får man välmående fiskar.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

                      #11
                      Varför lämnar du bort karet till person med den inställningen? ^^

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Sv: Vattenbyte ett måste?

                        Ursprungligen postat av Ryskbompa
                        Varför lämnar du bort karet till person med den inställningen? ^^
                        Det undrar jag också. Ge akvariet till någon som du vet tar hand om fiskarna på bästa sätt istället.

                        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

                        Kommentar

                        • kokillen
                          • January 2012
                          • 54

                          #13
                          Vattenbyte ett måste?

                          Tack för svaren angående vattenbyte, nu har jag lite mer kunskap.

                          Det var inte lätt att hitta någon som var villig att ta hand om akvariet tillfälligt, tanken är jag ska ta tillbaka det när det får plats igen. Anledningen till frågan var för att jag inte har full koll på vad som kan hända om det fuskas med vattenbyten.

                          Men vi kan alla simma lugnt. Jag bor inte långt ifrån och har i slutändan möjlighet att själv fixa vattenbytena om det skulle slarvas.

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Det kritiska är, under givna förutsättningar, matningen och den dagliga kollen. (Proportionerna fiskar:växter:vatten verkar OK)Det går att få det där akvariet att fungera minst ett halvår utan vattenbyten under två förutsättningar: matningen hålls vid ett minimum och någon tittar på akvariet dagligen som direkt ser om något håller på att gå snett. En bieffekt är att scalarena kommer växa dåligt och kanske aldrig bli riktigt snygga. Själv byter jag inte vatten särskilt ofta, men i det här fallet skulle jag nog välja att göra vattenbytena själv - åtminstone till en början.

                            Kommentar

                            • candra
                              • January 2010
                              • 455

                              #15
                              Med tanke på att vi pratar om vattenbyte här, så hoppar jag in lite här, hoppas ingen tar illa upp.
                              Jag har ett 240 juwel. Jag har minskat ner på fisk i mitt kar. Hade förut. 4 praktboior, 5 siameser, 12 kardinaler, 15 rödmunstetror, 5 scalarer,
                              2 större ancistrus och 2 mindre ancistrus

                              Nu har jag bara kvar mina 5 scalarer och malarna.

                              Och jag har aldrig tidigare minskad på mängd fisk, och blev därmed nu frågande om vattenbytet...innan så bytte jag 50%.pg av mycket fisk såklart. Och nu när det är mindre fisk, så måste ju balansen ha i karet ha ändrats?... hur mycket vatten skulle ni byta nu varje vecka ? Malarna skitar ju ner en del på botten.
                              Växter börjar få mörkgrå toffsalger. Jag kör med Happy gödning 1 ggn i veckan och happy carbro varje morgon. Matar lite morgon och kväll. Ljustimmar 06.00-08.00 och sen 15.00-22.00

                              Känns som jag inte ska byta lika mycket vatten..?
                              // Candra


                              240l sällskap 20l Nano


                              Kommentar

                              Arbetssätt...