Bakterier och ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • C.Tjärnberg
    • August 2013
    • 8

    Bakterier och ljus

    Hej

    Efter lång tid av enbart läsande och lärande är det nu hög tid för frågande och lärande

    Till mitt senaste akvarium 930 liter har jag droppfilter ner i en sump som förutom filtermaterial innehåller växter, den tredjedel av sumpen som innehåller växter vill jag ju av förklarliga skäl belysa. Dock så innebär det att ljus läcker till resterande del av sumpen och droppfiltret, påverkas bakterierna och nitrifikationsprocessen av det ljuset?

    tillägg efter lite mer letande och läsande, ljus verkar vara en bromsande faktor för bakterierna, de trivs bäst i mörker men processen bromsas inte helt. Framförallt tillväxtprocessen kan bromsas av ljuset om jag förstått det hela rätt. Lika bra att mörklägga övriga delar av sumpen på något listigt sätt.


    Nitrifying bacteria occur naturally in the aquarium. This beneficial bacteria breaks down waste in the fish tank.


    Ytterligare uppdatering, Någon kanske har nytta av den här tråden tillslut, jag fortsatte läsa lite igår och efter en natts sömn så är skälen goda för att inte belysa de delar av sumpen som är tänkt att inhysa nedbrytningsbakterierna. Både på grund av att de hämmas av ljuse,t även om det säkert är försumbart med det svaga ljus som jag har där, men framförallt för att slippa algtillväxt i de delarna av sumpen där bakterierna skall bo. Det är onödigt att utsätta bakterierna för konkurrens om ytan i sumpen.
    Senast redigerad av C.Tjärnberg; 15 August 2013, 08:40.
  • TheSwedishPike
    • June 2013
    • 123

    #2
    Min uppfattning är att det bara är bakterier som bryter ner nitrat som gillar mörka utrymmen, nitrit bakterier har jag inte hört kräver mörkt.

    Kommentar

    Arbetssätt...