Fråga kring filtermaterial till Tanganyikakar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MvL
    • March 2011
    • 7

    Fråga kring filtermaterial till Tanganyikakar

    Har tänkt starta upp ett kar som ska bebos av Tropheus Pemba eller Chimba, har inte riktigt bestämt mig ännu, samt några Synodontis Multipunctata. Karet är på 330l till vilket jag har ett Eheim 2260 ytterfilter, vilket i princip är en stor hink på 18 liter. Har tänkt fylla denna med ca 5 liter marmorkross (1 cm bitar), 8 liter ehfi substrat pro, 5 cm grov filtermatta samt krossade snäckskal på toppen. Filtermaterialet packar jag i tvättpåsar/säckar. Snäckskalen säljs som fodertillskott för höns och är därför ganska finfördelade. Min tanke är att de ska fungera som finfilter samt tillföra kalk för att stabilisera kh värdet. (Kranvattnet där jag bor har ett Kh på 3 samt Ph 7). (I mina Malawikar har jag "vanlig" fyllning i filtren och tillför vid vattenbyten bikarbonat samt salt för saltvattensakvarium, 1dl/100l, vilket ger ett kh på ca 10 samt ett ph på 8). Tanken med det nya filtermaterialet är att få något stabilare vattenvärden med ett högre kh. Tänker jag rätt?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tveksamt att de krossade snäckskalen gör någon positiv inverkan på reningen av vattnet, däremot finns risken att det beckar igen med förlorad kapacitet på filtret som följd. Då hade jag hellre lagt skalen i en strumpa och placera antingen i karet eller i filtret, om det finns behöv för det.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • MvL
      • March 2011
      • 7

      #3
      Snäckskalen är väl i storlek 2 - 3 mm, så det är inget pulver, och jag tänker det som ett alternativ till kalkgrus. Tänkte lägga ett lager på ca 5 cm. Jag har själv funderat på just det du tar upp, dvs att det kan sätta igen och påverka flödet negativt. Frågan är om det blir tätare än filtermatta? En säck med 25 kg kostar bara 140kr, så det kan ju kanske vara värt att prova. (Min tanke/förhoppning är att kombinationen av marmorkross, som är kalkhaltigt, och snäckskalen ska påverka vattenvärdena i rätt riktning).

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det kommer att bli som ett bottenfilter inne i ett akvarium, och det sätter igen efter ett tag. Så mitt råd redan från början är definitivt hoppa över det lagret. En filtermatta är så porös, stt den släpper igenom vatten även om den är tät, och det tror jag knappast snäckskalen gör.
        En ytterligare nackdel i detta är snäckskal är platta, och kommer att lägga sig ganska tätt redan från början...men det är min vinkel på det hela, du får givetvis testa om du vill!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...