Grumligt vatten-fortfarande efter 4 veckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tenvikslinda
    • August 2013
    • 14

    Grumligt vatten-fortfarande efter 4 veckor

    Hej
    Startade ett akvarium för ungefär 4 veckor sedan på 190 L. I det har jag en rot, en sten mot alger och ett antal växter. Gruset jag har rengjorde jag mycket noggrant tills vattnet blev klart i en hink. Hade i Water conditioner av sera aquatan och ektozon i vattnet två, och tillsatte några fiskar två dagar senare. Vattnet var såklart lite grumligt under de första 3 veckorna men absolut inget man störde sig på. Nu i 4:e veckan har vattnet blivit väldigt grumligt, nästan gulaktigt. Gjorde ett vattenbyte igår på kanske 45% och tog samtidigt isär pumpen och rengjorde filtrena, som var ganska smutsiga redan. Det blev helt klart bättre, men nu idag ser det lika illa ut igen.

    Vad beror det här på och vad kan jag göra? Är inte alls kul att se på när de ser ut såhär. Fiskarna ser dock ut att trivas ändå och ser inga tecken på någon att de mår dåligt.
    Har ytterligare ett akvarium på 54L och där är vattnet kristallklart, och det startades efter det stora på precis samma sätt med medel och isättning av fisk.
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Det där ger sig nog med tiden, och jag gissar att det beror på roten. Rötter brukar ju fälla rätt så mycket i början, speciellt om du har sugmalar som gnager allt vad de kan om du matar sparsamt nu i inledningsskedet, jag fick grumligt vatten i mitt 200L och alldeles fullt av rotspån i början men nu efter några månader tycker jag att vattnet ser klart ut. Lite gult blir det ju alltid om man har rötter i men det skall ju ändå vara klart... Ha lite tålamod och se vad som händer!

    Kommentar

    • Tenvikslinda
      • August 2013
      • 14

      #3
      Okej, var bara orolig så att det inte var nått fel på vattnet. Men köper ett mulittest och testar vattnet så att jag är säker på att det inte är något fel iaf. Har två ancistrus och ja, dom verkar älska roten, och roten är ganska stor, dock kokade jag den länge innan jag satte ner den i akvariet, men visst, har sett smulor från den på bottnen så den är väl inte bra ändå. =)

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        en sten mot alger säger du, vad är de?

        Jag kanske tänkte helt felt men vad menar du?

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          jag undrar också vad du menar att en sten mot alger är för något har aldrig hört talas om det

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Grumligt vatten-fortfarande efter 4 veckor

            Ursprungligen postat av Ryskbompa
            en sten mot alger säger du, vad är de?

            Jag kanske tänkte helt felt men vad menar du?
            Det säljs sådant, tror du kan hitta det på både guldfisken och Pwss.

            Sen vet jag inte ett skit mer om det


            Att den motverkar alger genom att binda fosfater är ju en kvarleva sen farfar var ung, det är skitsnack. Det är nog typ en vanlig sten, typ..
            Senast redigerad av Mathias Nilsson; 14 August 2013, 08:42.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Det säljs sådant, tror du kan hitta det på både guldfisken och Pwss.

              Sen vet jag inte ett skit mer om det


              Att den motverkar alger genom att binda fosfater är ju en kvarleva sen farfar var ung, det är skitsnack. Det är nog typ en vanlig sten, typ..
              Skulle kanske kunna vara så att även den färgar vattnet... Det står ju att den avger järn.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Grumligt vatten-fortfarande efter 4 veckor

                Det är så lite så det är jag tveksam till..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • MvL
                  • March 2011
                  • 7

                  #9
                  Hej,

                  Ser grumligheten ut som om vattnet är dimmigt? Om så kan det vara infusorier, vilket är små organismer som förökar sig snabbt om förhållandena är rätt. Vattenbyte medför bara en tillfällig förbättring. Utifrån min erfarenhet är UVC filtrering effektivt och man blir av med eländet på ett par dagar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...