grumligt vatten vid nystart?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svetlana
    • July 2013
    • 5

    grumligt vatten vid nystart?!

    Har precis dragit igång min 375liters kar för några dagar sen,inredde med stenar och red wood rot och sand,fyllde på med vatten och hade sedan i vattenberedningsmedel av märket Happy Life medium filter,den gör vattnet mjölkgrumlig ett tag(mellan 12h-några dagar) för att sedan klarna upp men min är fortfarande lite grumlig nu efter 3 dagar..funderar på vad det kan vara? ska jag köpa nåt mer medel att ha i? Vet att det finns medel som heter något med chrystal clear water,lönt att försöka med eller ska jag vänta ut det lite till?
    Köpte 3 pärl-nånting ciklider idag och en växt och hade i och dessa verkar trivas än så länge efter 9 h i,levt upp och ätit till och med
  • AzteX
    • May 2013
    • 12

    #2
    Det brukar ta några dagar innan grumligheten har lagt sig, Det beror på hur noga du tvättat gruset/sanden. Har man inte varit så noga kan det ta ett par dagar extra, det löser nog sig snart.

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #3
      instämmer med AsteX. av vad jag förstot så har du matat fiskarna första dagen det är inte alls bra. du bör vänta med att mata dem i tre dagar och bara mata med två eller 5 korn beroende på vad du har för mat och har du läst på om kvävecykeln? om inte du har gjort det kan jag förklara den först blir det av avföring och urin av fiskarna ammoniak om ph värdet stiger över 7
      om ph värdet understiger 7 blir det ammonium. ammoniak är mycket farligare än ammonium sen efter cirka14 dagar börjar nitrit komma till akvariet av att nitrosomas bakterierna bryter ner ammoniak eller ammonium. nitrit är mycket giftigt redan vid värden över 0,2 mg per liter börjar det bli giftigt men inte så mycket efter värden över 1 mg per liter är det mycket giftigt. får man nitrit i vattnet måste man först göra ett vatten cirka 50 procent och tillsätta bakteriekultur varje dag tills nitriten har försvunnit. efter nitrit blir det nitrat av nitrobacter bakterierna. nitrat tas upp av växterna.nitrat börjar komma efter en månad ungefär.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        klart man kan mata från dag 1. bara man inte övermatar.

        Kommentar

        • Svetlana
          • July 2013
          • 5

          #5
          Såg imorse att vattnet redan blivit lite klarare matade de lite grann bara några kulor..köpte ciklid mat med småkulor,fanns ju flera strlk att välja på har ju bara haft flingmat innan...dock har aldrig någon sagt till mig att man INTE ska mata under de första 3 dagarna..vart är bästa stället att köpa teststickor då?nätet lr måste ja ta de dyra på zoo affärn?

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            jag tycker man ändå ska vara försiktig med att mata under dom tre första dagarna och helst inte mata något alls. pwss brukar ha bra priser och stort urval på produkter. om du vill ha större exakthet av testerna så ger dropptester mycket bättre resultat men dropptester är både dyrare och tar längre tid att testa
            så jag brukar ta teststickor i första hand men sen använda dropptester om det är något jag behöver testa nogranare

            Kommentar

            • Svetlana
              • July 2013
              • 5

              #7
              Tack för tipset ska kolla på ph stickor direkt! :-)

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Ursprungligen postat av viktorbj
                jag tycker man ändå ska vara försiktig med att mata under dom tre första dagarna och helst inte mata något alls. pwss brukar ha bra priser och stort urval på produkter. om du vill ha större exakthet av testerna så ger dropptester mycket bättre resultat men dropptester är både dyrare och tar längre tid att testa
                så jag brukar ta teststickor i första hand men sen använda dropptester om det är något jag behöver testa nogranare
                Har du något särskilt skäl för att man inte ska mata? Argumentet "jag tycker" är sällan meningsfullt. Kan möjligen accepteras om det är en mycket erfaren akvarist som inte orkar förklara men vad jag förstår är du nybörjare och hämtar i huvudsak dina råd från div. internetsidor.
                Tobbe

                Kommentar

                Arbetssätt...