Vilken CO2-diffusor ska jag välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Vilken CO2-diffusor ska jag välja?

    Jag tycker inte riktigt att jag får ut så mycket CO2 i mitt akvarievatten som jag skulle vilja. Jag mäter kontinuerligt kh och det ligger på 3,5 dH. För att nå en koncentration på 20 ppm måste jag komma ner till pH 6,8. I dagsläget ligger jag på pH 7,3 och då tycker jag att det bubblar en hel del i min diffusor. För att sänka pH ytterligare måste jag väl leda ner ännu mer CO2 men jag har redan nu säkert 3 bubblor/s.


    Detta får mig att fundera på om min diffusor är ineffektiv. I dagsläget använder jag en JBL Taifun, http://www.jbl.de/en/aquatics-freshw...flora-taifun-s


    Jag har också en liten Fluval keramisk diffusor http://usa.hagen.com/Aquatic/Waterca...plements/A7548 som ligger och samlar damm.


    Mitt kar är ett Juwel Lido på ca 100 liter, om man ska välja en av ovan föreslagna diffusors, vilken ska man då ta?
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Vilken CO2-diffusor ska jag välja?

    Spontant tror jag den keramiska ger lite mer. Vad är det som gör att du inte använder den?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Spontant tror jag den keramiska ger lite mer. Vad är det som gör att du inte använder den?
      Jag har fått för mig att den keramiska lämpar sig bäst för nanoakvarium. Men jag kanske har fel, kan vara värt att prova. Kör du själv med keramisk diffusor och gott resultat?

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Vilken CO2-diffusor ska jag välja?

        Just nu är den keramiska blöt efter att jag haft ett läckage på Co2 anläggningen. Den är av en Atomizermodell som ger massa små mikrobubblor. Den måste torkas ordentligt för att släppa igenom gasen på ett bra sätt. Så för tillfället har jag en glasdiffusor mycket enkel modell. Sjunker inte Ph tillräckligt så löses ju inte tillräckligt med Co2 i vattnet. Då kanske det är för klent med den du har? Eller du kanske behöver öka flödet? Vet inte hur effektiv Taifun är.
        Vad är det för typ av keramisk diffusor du har?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Vad är det för typ av keramisk diffusor du har?
          Det är en liten "knappdiffusor" märke Fluval, klicka på länken i mitt inlägg ovan så kan du se hur den ser ut.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Vilken CO2-diffusor ska jag välja?

            Ok. Så ouppmärksamt av mig Ja den är nog dimensionerad för småkar.
            Min är lik denna http://www.tankscape.co.uk/co2-and-g...izer-(G-024-L)
            Den ska räcka till 200 liter men behöver lite högre tryck i början.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Svetlana
              • July 2013
              • 5

              #7
              Ursäkta en nybörjare på dessa lite mer "avancerade" grejer men vad ska man med en co2-diffusor till? måste man ha en sådan i alla kar? har nog aldrig haft en sån i någon burk hm..

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Man har den om man tillsätter koldioxid extra i vattnet, vilket man oftast bara gör om man vill ha extra mycket eller lite mer krävande växter.Den koldioxiden får man bl.a. från tuber med som man förvarar gasen i. Men i ett vanligt akvarium behövs det oftast inte.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  Det finns ju i princip tre sätt att lösa co2 i karet.
                  Diffusor, man låter bubblorna spridas i akvariet "löst"
                  Atomizer, i princip samma som diffusor utom att den sitter på slangen från ytterfiltret och du blandar bubblor och vatten i slangen.
                  Reaktor. I princip en behållare där du släpper in co2 längst ner och trycker in vatten högst upp med hjälp av en pump, dom flesta har någon form av material i sig som gör att vattnet droppar ner och får maximal ytkontakt med co2´n. Inga bubblor ska lämna reaktorn, då får man öka flödet på vattensidan eller skaffa en större reaktor. Vattnet ut från min reaktor håller ungefär 5,5 när jag den ligger på högsta belastningen under dagen och då ligger jag på 6.3 i karet.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Vilken CO2-diffusor ska jag välja?

                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Det finns ju i princip tre sätt att lösa co2 i karet.
                    Diffusor, man låter bubblorna spridas i akvariet "löst"
                    Atomizer, i princip samma som diffusor utom att den sitter på slangen från ytterfiltret och du blandar bubblor och vatten i slangen.
                    Reaktor. I princip en behållare där du släpper in co2 längst ner och trycker in vatten högst upp med hjälp av en pump, dom flesta har någon form av material i sig som gör att vattnet droppar ner och får maximal ytkontakt med co2´n. Inga bubblor ska lämna reaktorn, då får man öka flödet på vattensidan eller skaffa en större reaktor. Vattnet ut från min reaktor håller ungefär 5,5 när jag den ligger på högsta belastningen under dagen och då ligger jag på 6.3 i karet.
                    Så de keramiska konstruktioner som säljs som Atomizer för montering i akvariet ska egentligen kallas diffusor så som du beskriver det?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    Arbetssätt...