Hur länge klarar sig bacterier utan fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Hur länge klarar sig bacterier utan fisk?

    Hej, jag ska göra om mitt malawi kar till ett planterat SA kar med dvärgsciklider och neon tetror, först så ska jag bara få sålt mina F1 malawi men tror inte dom blir sålda lätt. Nu till frågan, hur länge klarar sig bacterierna i filteret och akvarievattnet sig utan fiskar? kommer ta en hel dag att få till akvariet så jag är nöjd efter att malawina har flyttat. så akvariet kommer ju stå utan fisk i 20-30 timmar, berorende på vilket tid dagen innan malawina flyttar. lite onödigt att stoppa i massa fiskar om alla bacterierna är döda när jag har fyllt det med vatten igen. ungefär 90% av fiskebestånded kommer komma i direkt när vattnet är i igen.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Förstår inte riktigt vad du menar. Skall du riva ur akvariet och tömma filtret
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      #3
      Förmodligen ska han bara göra om inredningen. Vatten o filter ska vara orörd som jag fattar.
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • Nailroth
        • July 2012
        • 108

        #4
        Ska ta hur ganska mycket vatten för att kunna arbeta lättare men filter är ostört men kommer vara avstängt. Kanske till och med sätter i ett mindre filter eftersom jag ska hämta min 406 som är på reperation. Men akvariet kommer ju stå utan fisk ett par timmar allt beror på när jag blir av med malwina på dagen. bakterierna lever ju inte länge om det inte finns mat och inga fiskar betyder ingen mat.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Några timmar spelar ingen roll.
          Men skall filtret stå avstängt några timmar bör det rengöras innan det startas upp igen
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            Så länge du har filtret igång så klarar det sig åtminstone ett par dagar. Men det får inte stå stilla mer än max någon timme för då dör bakterierna av syrebrist.
            Skulle du behöva ha filtret obelastat längre så är det inga problem att slänga ner lite mat i baljan där det står och cirkulerar så får bakterierna något att jobba med.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Nailroth
              • July 2012
              • 108

              #7
              Jag skulle gissa på att det tar kanske 5 timmar att få iordning på inredningen och i med vatten. filtert kommer vara igång tills jag börjar med inredningen. kan inte ha igång pumpen utan att ha minst 40% vatten i och vill försöka få ner det till ungefär 10% för att inte ha för stora problem att inreda det. Kan ju även stoppa i filtret som går i 100 liters akvariet som ska stängas ner tills jag får någon ciklid till att börja leka. Glömde helt av att jag har det filtret till ingen nytta när fiskarna väl är i det stora karet.

              Kommentar

              • Wilhelm
                • October 2002
                • 604

                #8
                Ställ filtret i en hink med akvarievatten. Filtret ska förstås vara på hela tiden.
                Wilhelm
                Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                www.ciklid.org www.aquafish.info

                Kommentar

                • Nailroth
                  • July 2012
                  • 108

                  #9
                  Det är ett ytterfilter som hör till akvariet som är borrat i botten så det blir lite svårt att ställa filtret i en hink. Men har ju det lilla filtret från 100 liters karet som kan gå ett par dagar med ytterfiltret ifall bakterierna dör

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Om du inte kan ha filtret igång så är det bättre att torrlägga det. Då får bakterierna syre och dör långsammare.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Det viktiga är som sagt att skölja rent filtermaterialet innan du startar upp och att definitivt inte blåsa ut vattnet från det stillastående filtret i akvariet
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...