Kallt vatten i akvariet, är det ok?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Kallt vatten i akvariet, är det ok?

    Som så många andra får jag för hög temperatur i akvariet nu när det råder högtryck och sommarvärme. Har drygt 28 grader och skulle vilja få ner det någon grad. Jag byter 15% vatten en gång veckan. Går det att tillsätta riktigt kallt vatten, säg 10 grader, eller får fiskarna en chock då?
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Det går bra, men små fiskar kan i värsta fall skadas om dom simmar nära strålen.. Jag har kört med kallvatten länge, och vad jag vet så har en kolglödstetra mist livet..

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      kör med kallare vatten än vad karet är vid VB. dock inte det kallaste ur kranen. men ja det går. så länge inte tempen i karet droppar allt för fort o allt för mycket. men kör du med IS om du vill, bara tempen håller sig inom området som är acceptabelt

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Enda egentliga sättet att sänka tempen i ett kar som står i ett varmt rum är att öka på avdunstningen, att kyla det är bara en tillfällig lösning.. Vatten är extremt bra på att lagra värme, så det kommer anpassa sig fort till omgivande temperatur..

        Om du har lock på karet så kan du prova att öppna det, alternativt montera dit en fläkt..

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av johnsson_82
          Som så många andra får jag för hög temperatur i akvariet nu när det råder högtryck och sommarvärme. Har drygt 28 grader och skulle vilja få ner det någon grad. Jag byter 15% vatten en gång veckan. Går det att tillsätta riktigt kallt vatten, säg 10 grader, eller får fiskarna en chock då?
          Ja, MEN du måste tillsätta det försiktigt och gärna vid utblåset så det blandas bra - annars skiktar sig vattnet och fisk kan bli för nerkyld - och du bör inte sänka mer än ett par grader totalt i karet. Sen har du fått övriga tips på luftning från andra.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            "Enda egentliga sättet" Dopply, hur gör du med din mat, använder du kyl/frys eller är det bara en tillfällig lösning?

            Ökad avdunstning hanterar en del värmeproblem, is och kallvatten kan hantera tillfälliga värmeböljor. Men vill man som jag få det klart kallare än vanlig rumstemperatur, då är faktiskt enda möjligheten en kylare.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              har funderat på att bygga ett svensk-sjö kar. o då bygga en egen kylare. typ som denna

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                AC i huset är en bra lösning både för fisk och människa.
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Ursprungligen postat av henrikl
                  AC i huset är en bra lösning...
                  Och antagligen den billigaste!

                  Jag tröttnade på att det var över 28°C i karet idag, så jag sänkte tempen ett par grader med isflaskor, sedan gjorde jag vattenbyte med kallvatten och nu är tempen fortfarande under 24°C, så det verkar som att lite större kar håller "kyla" ett tag också!
                  Tempen i rummet ligger på nästan 29°C.

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Vatten "kostar" 4,18kJ/grad/L oavsett åt vilket håll du vill göra förändringen. Så det tar lika mycket effekt att höja temperaturen som det tar att sänka den.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Rubberman
                      • March 2012
                      • 101

                      #11
                      Men i kronor är det väl alltid dyrare att kyla än att värma ? (Verkningsgraden..),

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        #12
                        Verkningsgraden är ju helt klart generellt bättre på värmare än på kylaggregat. Förutsatt att man använder "standard" lösningar såsom kylkompressor.

                        Byta till kallare vatten är ju alltid det billigaste alternativet. Om man har kommunalt vatten och inte måste bereda vattnet på något speciellt sätt.
                        Senast redigerad av KristianE; 22 July 2013, 19:16.
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Ursprungligen postat av KristianE
                          ...Om man har kommunalt vatten och inte måste bereda vattnet på något speciellt sätt.
                          Jo tack! Jag väljer att åka till fabriken och konka på 25-litersdunkar, för vad gör man åt sitt brunnsvatten om det är hårt, aggresivt, innehåller höga halter av järn och klorider samt är syreförbrukande!
                          Antar att det krävs lite mer än Aquatan för att bereda det vattnet...

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            #14
                            Osmos? Ska ju vara bra sägs det..
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Ursprungligen postat av KristianE
                              Osmos? Ska ju vara bra sägs det..
                              Säkerligen, men det låter dyrare och krångligare än bränsle och plastdunkar...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...