nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cassandrrra
    • June 2013
    • 24

    nitrit

    För ungefär tre veckor sedan köpte jag och startade ett nytt akvarium, tre dagar senare slängde jag i fyra guppys. Igår köpte jag Nutrafin för att testa vattnet för nitrit, och det hade jag. Ganska högt. Igår och idag har jag bytt 50% vatten och slagit i Aquasafe för firrarna.

    Min fråga är då: Räcker det med den lilla insats jag gör för att bli av med nitriten eller finns där något mer jag ska göra?
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    vad är mycket?, att ha hög nitrit efter 3 veckor är inte direkt ovanligt..

    Låt tiden arbeta, att byta så mycket vatten är inte säkert att det hjälper.. Jag brukar byta vatten första gången efter typ 3 veckor..

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av Dopply
      vad är mycket?, att ha hög nitrit efter 3 veckor är inte direkt ovanligt..

      Låt tiden arbeta, att byta så mycket vatten är inte säkert att det hjälper.. Jag brukar byta vatten första gången efter typ 3 veckor..
      Nja, men det är definitivt inte vanligt i alla fall
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av cassandrrra
        För ungefär tre veckor sedan köpte jag och startade ett nytt akvarium, tre dagar senare slängde jag i fyra guppys. Igår köpte jag Nutrafin för att testa vattnet för nitrit, och det hade jag. Ganska högt. Igår och idag har jag bytt 50% vatten och slagit i Aquasafe för firrarna.

        Min fråga är då: Räcker det med den lilla insats jag gör för att bli av med nitriten eller finns där något mer jag ska göra?
        Tillsätt bakteriekultur och en matsked salt per 100 liter vatten
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Ursprungligen postat av cassandrrra
          För ungefär tre veckor sedan köpte jag och startade ett nytt akvarium, tre dagar senare slängde jag i fyra guppys. Igår köpte jag Nutrafin för att testa vattnet för nitrit, och det hade jag. Ganska högt. Igår och idag har jag bytt 50% vatten och slagit i Aquasafe för firrarna.

          Min fråga är då: Räcker det med den lilla insats jag gör för att bli av med nitriten eller finns där något mer jag ska göra?
          Håll igen på matningen. Helst ingen mat alls nu i några dagar. De första veckorna är de mest kritiska. Sedan planar det ut vartefter..

          Du ser på den här tabellen vart i incyklingen ditt kar just nu befinner sig.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nja, men det är definitivt inte vanligt i alla fall
            fast nu var ju personen inne på ungefär 3,je veckan med sitt akvarium och om det någon gång blir höga halter nitrit, så är väl det den absolut vanligaste perioden... Sen är väl nitrit den enskilt vanligaste orsaken till misslyckanden bland nya akvarieägare som matar på som tusan och inte förstår förusättningarna i ett nytt akvarium?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              Hur mycket menar du med högt nitrit värde? är det 0,2mg per liter eller är det högre som 1mg per liter?

              Kommentar

              • cassandrrra
                • June 2013
                • 24

                #8
                Jag har varit sparsam med maten, gett mycket lite!

                Kommentar

                • cassandrrra
                  • June 2013
                  • 24

                  #9
                  Jag köpte ett paket där man testar med pipett och häller i några droppar av två olika medel i ett provrör, blir vattnet rosa så är för nitrit, ju skarpare färg ju mer nitrit och jag hade stark rosa. Alltså mycket.

                  Ska jag bara låta det vara nu då och se vart det hamnar om det sjunker?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av cassandrrra
                    Jag köpte ett paket där man testar med pipett och häller i några droppar av två olika medel i ett provrör, blir vattnet rosa så är för nitrit, ju skarpare färg ju mer nitrit och jag hade stark rosa. Alltså mycket.

                    Ska jag bara låta det vara nu då och se vart det hamnar om det sjunker?
                    Tycker du ska göra som Kjell föreslog - tillsätt en msk salt per hundra L vatten och en bakteriekultur.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • cassandrrra
                      • June 2013
                      • 24

                      #11
                      bakteriekultur, menar ni då de Aquasafe eller vad det hette som ska vara bra bör fiskens slemhinnor etc eller ni menar något annat? och salt, är det bara vid ett tillfälle jag ska göra det?

                      Kommentar

                      • Dopply
                        • December 2012
                        • 485

                        #12
                        Det vi menar är typ Nitrivec, eller BactoActive.. Dvs levande bakterikultur på burk..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...