För låg syresättning i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    För låg syresättning i akvariet

    Ursprungligen postat av ansjo
    vad har du för temp?
    26 c
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Christer5

      #17
      Bluewing,när du säger högt NO3,vilket värde har du då ?

      Ha det skönt i husvagnen !

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        För låg syresättning i akvariet

        Ursprungligen postat av ansjo
        Eller karet kanske är intressantare i detta läget ...
        Nja jag vet inte. Brainstorming runt temperaturen i karet är helt ok
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #19
          För låg syresättning i akvariet

          När jag är hemma så vill jag ha det över 25 med lite marginaler. Dels för att Cyanon håller sig borta då och växterna trivs. När jag var borta nu i 2 veckor låg det innan vattenbyte på drygt 40-50. Då har ju inget NO3 direkt tillsatts utifrån och fiskarna har i stort sett gått utan mat.
          Nu är jag inte bekymrad utan nyfiken över orsakerna. Växterna har ju tagit fart i och med Co2 tillsatts och i min skalle räknade jag med att No3 skulle förbrukas mer.
          Så det är två saker med det karet som jag gärna skulle begripa bättre. Dels att No3 stiger och dels att fiskarna lätt är upp vid ytan. Nu kan det ju iofs vara No3 som är orsaken till fiskarna lätt stått vid ytan.
          Vid 15 ppm Co2 så är fiskarna lyckliga och karet verkar syremättat. Vid 30 ppm så är det som att fiskarna står högt i karet och då är det Corydoras stafett upp till ytan. Växterna däremot mår som bäst.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Christer5

            #20
            Tack

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #21
              För låg syresättning i akvariet

              Ursprungligen postat av Bluewing
              När jag är hemma så vill jag ha det över 25 med lite marginaler. Dels för att Cyanon håller sig borta då och växterna trivs. När jag var borta nu i 2 veckor låg det innan vattenbyte på drygt 40-50. Då har ju inget NO3 direkt tillsatts utifrån och fiskarna har i stort sett gått utan mat.
              Nu är jag inte bekymrad utan nyfiken över orsakerna. Växterna har ju tagit fart i och med Co2 tillsatts och i min skalle räknade jag med att No3 skulle förbrukas mer.
              Så det är två saker med det karet som jag gärna skulle begripa bättre. Dels att No3 stiger och dels att fiskarna lätt är upp vid ytan. Nu kan det ju iofs vara No3 som är orsaken till fiskarna lätt stått vid ytan.
              Vid 15 ppm Co2 så är fiskarna lyckliga och karet verkar syremättat. Vid 30 ppm så är det som att fiskarna står högt i karet och då är det Corydoras stafett upp till ytan. Växterna däremot mår som bäst.
              Kalibrera proben Johnny.

              Eller, kolla i alla fall så att den går rätt. Så får jag göra var tredje månad typ, ph't på controllern är inte samma som i karet plötsligt.

              Dina uträknade 30 PPM kan således vara 37 eller 43 (exempel) utan att du har en aning om det..

              Det är där du felsöker, först, alltid.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Jag hade detta fenomen i mitt 960 växtkar, men med diskus och ca 29 grader och då var det ett delvattenbyte som gällde. En hel del gånger var det slamsugning som även behövdes, mycket mulm förbrukar syre och med den lite högre tempen låg det på gränsen.
                Det är som Azur säger, troligen bra syrehalt i karet men att även co2halten kan vara lite hög.
                Sedan är det rent krasst så, att fiskarna vänjer sig...men det kan ta lite tid.

                Men jag håller med Mathias, kalibrera proben och se om den drivit iväg.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #23
                  För låg syresättning i akvariet

                  Ok. Jag testar det när jag kommer hem, men Ph i karet stämmer med dropptestets värde, som iofs sig kanske inte heller stämmer
                  Himla intressant det här med vad som förbrukar syre i karet. Satt precis och läste artikeln från Plantswap om filter och just den delen om vad som konkurrerar om syre i karet. Mycket intressant
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #24
                    För låg syresättning i akvariet

                    Jag provade att släppa i 20 rödmunnar i mitt hightech när det var igångsatt. 2 timmar tog det, sen hade alla seglat vidare. Låg lite högt i gas då helt enkelt.

                    Men corysarna, smackande yta bara? Jag tror att mina gör så när de gillar vädret. Precis innan ordentliga regnoväder så är det ett jäkla liv. Inbillning kanske, vem vet ;P
                    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 15 July 2013, 17:07.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13124

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Jag provade att släppa i 20 rödmunnar i mitt hightech när det var igångsatt. 2 timmar tog det, sen hade alla seglat vidare. Låg lite högt i gas då helt enkelt.
                      Vadå var det en test hur lång tid det skulle ta för dem att dö?
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Det har jag däremot förstått att EC inte ger Co2. Det jag tänkte är om kombinationen skapar reaktioner hos fiskarna mera.
                        Det är tänkbart. Glutaraldehyd är kemiskt likt formalin, och formalins nedbrytning kan leda till syrebrist i vatten, MEN glutaraldehyd borde precis som formalin ha kort livslängd i akvarium, så efter några dagar utan tillsats borde det inte vara en faktor längre.
                        Jag tror nog snarare precis som Mathias att problemet är att din pH-probe har drivit, och att ditt pH i verkligheten är mycket lägre än vad mätaren säger.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #27
                          För låg syresättning i akvariet

                          Ursprungligen postat av åheim
                          Vadå var det en test hur lång tid det skulle ta för dem att dö?
                          Nej, det var en tro på att allt var bra, ph't såg ok ut och de klarade inte flytten från butik till hightech. Så, ibland hinner de inte vänja sig.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #28
                            För låg syresättning i akvariet

                            Jag kör en kalibrering när jag kommer hem och återkommer med rapport.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            Arbetssätt...