För låg syresättning i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    För låg syresättning i akvariet

    I mitt 180liter så har jag ju satt in ett co2-system. Förstod först igår egentligen att aco2 och Syre är mer som parallella spår. Jag trodde tidigare att Co2 pressade ner Syrehalten men förstår först nu att det inte hänger ihop så. En del fattar ju långsammare än andra tydligen.
    Hur som helst så märks det i karet att syresättningen inte räcker till när jag ökar Co2 över 15-20 ppm. Det enda filter jag har i karet är Juwel. Powerheaden är utbytt till en med 1000l/tim istället för originalet 600L/tim. Utblåset är riktat snett mot ytan så farten är ganska hög där (på gränsen till att det "plaskar").
    Vad kan jag göra mer för att öka syresättningen? Tips?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    mer växter?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      För låg syresättning i akvariet

      Det är ju tvärmycket växter.
      Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1373705577.615061.jpg
Visningar: 2
Storlek: 201,7 KB
ID: 2148511
      På eftermiddagarna när växterna bubblar som mest är det knappast problem längre. Men behöver ha upp syrenivån tidigare på dagen.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Nästan alla djur (inklusive människor och fiskar) har CO2 detektorer, så om CO2 går över en viss nivå känner vi att vi håller på att kvävas. Till skillnad från människor har fiskar dessutom O2 detektorer, men man kan nog ändå få en situation där det är gott om syre men fisken känner att den kvävs pga hög koldioxidhalt.
        Dvs det är inte säkert att du har låg syrehalt, du kanske bara har hög koldioxidhalt?

        Men om det är så att det är ont om syre: om du har timer på CO2 kan du väl slå på doseringen en halvtimme EFTER att lyset tänts, så växterna hinner komma igång?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          För låg syresättning i akvariet

          Intressant Azur. Ännu en pusselbit som blir tydligare. Men om jag nu mätt rätt så ska ju inte Co2 halten vara högre än ca 15 ppm och det är ju ganska måttliga halter.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            Diskussionen kommer väl av att vissa av oss kör avsevärt mycket högra co2 nivåer. Jag kör tex 30ppm co2 och har inga problem med flåsande fiskar.
            Kan det vara något annat som gör att dom står uppe vid ytan och flåsar, det kanske inte är co2/o2 relaterat.
            Du har ju nyligen övergått från EC till co2, det kanske är så att du har högre nivåer av co2 eller något som fiskarna uppfattar som co2. Så dom börjar flåsa för att deras system tycker att det är för hög co2 halt när det faktiskt inte är någon fara. Vi vet ju alla att EC är massa konstiga kemikalier som man egentligen inte riktigt har 100% koll vad den gör med vatten och fiskar.

            Jag tror att du kan gå upp i co2 nivåer när du lakat ur mer av EC´n. Det är ju bara att testa öka i små steg när du är hemma igen. Jag körde ju faktiskt inte 30ppm direkt utan låg länge på ca 15-20 eftersom jag inte hade controller i början.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              För låg syresättning i akvariet

              Ursprungligen postat av KristianE
              Diskussionen kommer väl av att vissa av oss kör avsevärt mycket högra co2 nivåer. Jag kör tex 30ppm co2 och har inga problem med flåsande fiskar.
              Kan det vara något annat som gör att dom står uppe vid ytan och flåsar, det kanske inte är co2/o2 relaterat.
              Du har ju nyligen övergått från EC till co2, det kanske är så att du har högre nivåer av co2 eller något som fiskarna uppfattar som co2. Så dom börjar flåsa för att deras system tycker att det är för hög co2 halt när det faktiskt inte är någon fara. Vi vet ju alla att EC är massa konstiga kemikalier som man egentligen inte riktigt har 100% koll vad den gör med vatten och fiskar.

              Jag tror att du kan gå upp i co2 nivåer när du lakat ur mer av EC´n. Det är ju bara att testa öka i små steg när du är hemma igen. Jag körde ju faktiskt inte 30ppm direkt utan låg länge på ca 15-20 eftersom jag inte hade controller i början.
              Ec är ju inte gas-form så den här blir nog svår att backa upp rent logiskt. Det ec gör är ju att bypassa något steg, det är mer en fråga om att det blir kemiskt giftigt i för höga koncentrationer.

              Den kan vi nog med gott samvete stryka. Höj upp till 30 PPM istället, se vad som händer. Flåsar fisken så beror det på att det är för mycket gas i akvariet, någon felmätning när det trimmats in är troligt.

              1, köp en vätska med känt ph 2, mät ph med proben 3, då ser du vad som händer. Du kan ha en felkalibrering, märkligare saker har faktiskt hänt.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                För låg syresättning i akvariet

                Tack för input Kristian. Tänkte inte på att EC kan ge effekt ff. Tog ju lång tid att introducera EC så det känns ju logiskt att det tar ett tag att få det ur mitt system.
                Har du Co2 avstängt nattetid trots kontroller?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  För låg syresättning i akvariet

                  Törs nog faktiskt lova att det inte är easycarbons fel. Jag har kört 10* normaldos ihop med co2 utan bekymmer.

                  Om den skulle vara kvar ännu så skulle det inte behövas doseras varje dag.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    För låg syresättning i akvariet

                    Så, du får inte co2 av glutaraldehyd!
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      För låg syresättning i akvariet

                      Det har jag däremot förstått att EC inte ger Co2. Det jag tänkte är om kombinationen skapar reaktioner hos fiskarna mera.

                      Nu har jag inte karet framför mig utan sitter i husvagnen, men på något sätt blev det lättare att tänka hur jag ska testa när jag kommer hem när jag förstått att jag inte behöver tänka syre och co2 som balanserande motsatser.

                      Har haft mycket nytta av ditt (Mathias) tidigare inlägg om ljuset som ett gasreglage. Låg på 10 timmar förut och då vaknade algerna till snabbare än plantorna. Så nu ligger jag på 8,5 timmar med mer harmonisk grönalgtillväxt.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #12
                        Har svårt att tänka mig syrebrist i det förresten fina karet. Tror aldrig jag egentligen sett tendenser tii syrebrist i något av mina akvarier under alla år som akvarieinnehavare. I en guldfiskskål utan pump uppstår det säkert men i ett normalt belastat akvarie har jag väldigt svårt att tänka mig nåt sånt, även ifall karet helt saknar cirkulation. Sen händer det ju att folk lägger i olämpliga rötter etc. som som börjar ruttna och på det sättet förbukar syre vilket leder till syrebrist.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #13
                          För låg syresättning i akvariet

                          Bra synpunkter, Sleaper. Tack för kommentar om karet.
                          Har funderat en del varför jag ligger ganska högt i No3 även om jag tillsätter rimliga doser PMDD och matat rimligt. Har ingen nitrit alls. Filtret är inte för skitigt. Däremot så går en stor mangroverot över hela karet. Men den känns hård och kompakt. Inte mjuk som om den skulle vara i förruttnelse. om det nu är mangrove förstås.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Vad har du för temp?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Eller karet kanske är intressantare i detta läget ...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...