Kolfilter vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Tobbe R
    Snälla nån, vad har detta med akvarier att göra? Filtrera bort kloraminer är vattenteknik. F.ö. skrev jag just det, använd askorbinsyra, det är också vetenskap. Det delas t.o.m. ut Nobelpris i den vetenskapen, den kallas kemi.

    Vad gäller vetenskap och akvarier är det nog som du säger, för ett antal år sedan kunde man göra en akademisk karriär på akvariefisk, i alla fall som försöksdjur o liknande, men det går naturligtvis inte längre. Då fanns det också akvarister med ett mera vetenskapligt förhållningssätt till hobbyn, mycket av det som vi nu ser som självklart har de lagt grunden till. Jag rekommenderar närmaste bibliotek och tidskriften Akvariet där man kan följa hur akvaristiken utvecklades.

    Som kuriosa kan nämnas att tidskriften grundades av Edvin Brorsson 1927 och lyckades överleva till 1997. Edvin hade ingen bil och brukade lifta med min fader till MAF's föreningsmöten.

    Tobbe
    Oj vad sarkastisk man kan vara

    Du får gärna överbevisa mig genom att länka till några vetenskapliga undersökningar om du vill och inte bara till ett kommersiellt företags reklam för sina produkter - försäljningsreklam är ingen vetenskap

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Kolfilter vid vattenbyte

    Ursprungligen postat av Tobbe R

    Som kuriosa kan nämnas att tidskriften grundades av Edvin Brorsson 1927 och lyckades överleva till 1997. Edvin hade ingen bil och brukade lifta med min fader till MAF's föreningsmöten.

    Tobbe
    Det finns en B-uppsats inom ämnet om du vill ha den. Den berör akvaristisk utveckling från 1861-1934 typ..

    Lämna en kommentar:


  • Tobbe R
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Den finns i stort sett ingen etablerad vetenskap vad gäller akvarier - utan allt handlar om att olika personer testar och när många har gjort det kan man dra en slutsats.
    Vad gäller askorbinsyra (som jag skrev om för många år sedan här på Zoopet) så har många testat och det har funkat.
    Snälla nån, vad har detta med akvarier att göra? Filtrera bort kloraminer är vattenteknik. F.ö. skrev jag just det, använd askorbinsyra, det är också vetenskap. Det delas t.o.m. ut Nobelpris i den vetenskapen, den kallas kemi.

    Vad gäller vetenskap och akvarier är det nog som du säger, för ett antal år sedan kunde man göra en akademisk karriär på akvariefisk, i alla fall som försöksdjur o liknande, men det går naturligtvis inte längre. Då fanns det också akvarister med ett mera vetenskapligt förhållningssätt till hobbyn, mycket av det som vi nu ser som självklart har de lagt grunden till. Jag rekommenderar närmaste bibliotek och tidskriften Akvariet där man kan följa hur akvaristiken utvecklades.

    Som kuriosa kan nämnas att tidskriften grundades av Edvin Brorsson 1927 och lyckades överleva till 1997. Edvin hade ingen bil och brukade lifta med min fader till MAF's föreningsmöten.

    Tobbe

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Tobbe R
    Och du inser inte själv att ditt resonemang är utan värde? Allmänt är utsagor som "jag har provat men det funkade inte" helt meningslösa. Det finns etablerad vetenskap för att avgöra sådana här frågor, när det gäller kloraminer säger den att det fungerar men det krävs mera kol och längre exponeringstid, därav mitt argument att man måste ha ett proffsfilter.

    Tobbe
    Den finns i stort sett ingen etablerad vetenskap vad gäller akvarier - utan allt handlar om att olika personer testar och när många har gjort det kan man dra en slutsats.
    Vad gäller askorbinsyra (som jag skrev om för många år sedan här på Zoopet) så har många testat och det har funkat.

    Lämna en kommentar:


  • Tobbe R
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag tror inte på att det tar kloramin - vet flera som har provat utan att det har funkat och en som hävdar att det funkar. Däremot funkar askorbinsyra
    Och du inser inte själv att ditt resonemang är utan värde? Allmänt är utsagor som "jag har provat men det funkade inte" helt meningslösa. Det finns etablerad vetenskap för att avgöra sådana här frågor, när det gäller kloraminer säger den att det fungerar men det krävs mera kol och längre exponeringstid, därav mitt argument att man måste ha ett proffsfilter.

    Tobbe

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Jag tror inte på att det tar kloramin - vet flera som har provat utan att det har funkat och en som hävdar att det funkar. Däremot funkar askorbinsyra

    Lämna en kommentar:


  • Tobbe R
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Fast klor och kloraminer är väl 2 helt olika saker. Klor luftar man ju ut tämligen lätt (byta vatten med högt tryck) och för det behövs inte något medan däremot askorbinsyra funkar bra till kloramin.

    Ett kolfilter fungerar knappast för kloramin.

    Har man problwem med fiskarna måste väl ändå grunden vara att ta reda på vad det är som orsakar problemet innan man bestämmer sig för en åtgärd.
    Klippt från Vattensystems hemsida:

    Ett aktivt kolfilter används för vattenrening av humus, fritt klor, kloramid, klordioxid, fenoler, organiska lösningsmedel, mindre mängd olja och pesticider

    Som vanligt får man vad man betalar för, ett riktigt kolfilter är större och innehåller kol av högre kvalitet. När det gäller klor och kloramin är livslängden i princip oändlig eftersom kolet endast fungerar som katalysator för nedbrytning. Andra ämnen kommer dock att sätta igen filtret så att kolet måste bytas, kanske efter ett år eller så. De små burkar man skruvar på kranen är antagligen för små, Vattensystem anger att 2-5 cm av deras högkvalitékol krävs för halverade halter. Ska man ha vattenfilter ska det vara riktiga grejor.
    Vad jag kan läsa mig till finns det kloraminer i Malmös vatten och enklaste och billigaste sättet att bli av med det är en gnutta askorbinsyra.

    Tobbe

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Om du ska använda kol beror väl på vad du vill ha bort ur vattnet som NiXoN sa! Vill du bara neutralisera klor/kloraminer brukar en del använda en knivsudd askorbinsyra om man tycker vatteberedningspreparat (vilket givetvis har fler gynnsamma egenskaper) är dyrt.
    Fast klor och kloraminer är väl 2 helt olika saker. Klor luftar man ju ut tämligen lätt (byta vatten med högt tryck) och för det behövs inte något medan däremot askorbinsyra funkar bra till kloramin.

    Ett kolfilter fungerar knappast för kloramin.

    Har man problwem med fiskarna måste väl ändå grunden vara att ta reda på vad det är som orsakar problemet innan man bestämmer sig för en åtgärd.

    Lämna en kommentar:


  • simpson
    svarade
    Ursprungligen postat av Johanadhoc
    Så tycker ni att det är värt att filtrera nytt vatten genom kol?
    Köper du filterhållare och kolfilterinsats på jula så kostar det väl säkert hela ruskiga 300:- någonting, om du inte har ett gäng stora +500l burkar och byter vatten 2 ggr i veckan håller insatsen säkerligen ett år. Så ett enkelt sätt att få bort lite skräp som kan vara dåligt för fiskarna.

    Skulle någon byta lite kopparrör i ditt vattensystem (hus eller lägenhet) kan dina fiskar bli väldigt ledsna, kolfiltret får dem att fortsätta må bra.

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Sv: Kolfilter vid vattenbyte

    Ursprungligen postat av åheim
    Om du ska använda kol beror väl på vad du vill ha bort ur vattnet som NiXoN sa! Vill du bara neutralisera klor/kloraminer brukar en del använda en knivsudd askorbinsyra om man tycker vatteberedningspreparat (vilket givetvis har fler gynnsamma egenskaper) är dyrt.
    Hade jag ingen aning om. Det ska jag köra med då vi har lite klor i vattnet här
    Man ska ju lära sig nåt nytt varje dag!

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Om du ska använda kol beror väl på vad du vill ha bort ur vattnet som NiXoN sa! Vill du bara neutralisera klor/kloraminer brukar en del använda en knivsudd askorbinsyra om man tycker vatteberedningspreparat (vilket givetvis har fler gynnsamma egenskaper) är dyrt.

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    Så tycker ni att det är värt att filtrera nytt vatten genom kol?

    Lämna en kommentar:


  • Tobbe R
    svarade
    Ursprungligen postat av AffeAlien
    Aktivt kol är väll en absorbent och livslängden är därför beroende på vad man filtrerar genom det. När det är "fullt" kommer det sluta absorbera och skicka förbi det man vill ha bort, eller har jag fel? Med tanke på att kranvattnet i Sverige inte är speciellt smutsigt så tror jag livslängden på ett kolfilter är överlägset vattenberedningsmedel i kostnad med tanke på hur lite vatten man faktiskt skickar igenom det.

    På mitt jobb så byter vi kol i våran vattenrening med 6 månaders perioder och vattnet vi renar är från rökgaserna från sopförbränningen som är bra mycket smutsigare än kranvatten.
    Visst kolfiltren är större men volymen vatten är enormt mycket större och går dygnet runt.
    Så nå extremt kortlivat har jag svårt att tro att det är.

    Detta ska ni inte se som fakta utan bara min synvinkel på det hela. Ni som nu säger att det är kortlivat och värdelöst får gärna visa för mig vad som gör det kortlivat så kanske jag lär mig nått nytt i dag igen.
    Det beror på att Åheim blandar ihop äpplen och päron. Kolfilter i akvariesammanhang har kort livslängd pga allt gojs som finns i akvarievattnet men på " rent" dricksvatten fungerar det utmärkt med bra livslängd.
    TS bor tydligen i Malmö och då beror det på var han bor vad det är för vatten han använder. En del är från Bolmen och en del är från Vombsjön. Utan att ha riktigt på fötterna, har inte haft anledning att kolla, kan man misstänka att det finns kloraminer i vattnet. Man gick ut med en varning från MAF redan 2008 om jag inte missminner mig.

    Tobbe
    Senast redigerad av Tobbe R; 12 July 2013, 18:33.

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Aktivt kol har kort livslängd och jag tror att denna metod blir mer kostsam än att använda ett vattenberedningspreparat.
    Aktivt kol är väll en absorbent och livslängden är därför beroende på vad man filtrerar genom det. När det är "fullt" kommer det sluta absorbera och skicka förbi det man vill ha bort, eller har jag fel? Med tanke på att kranvattnet i Sverige inte är speciellt smutsigt så tror jag livslängden på ett kolfilter är överlägset vattenberedningsmedel i kostnad med tanke på hur lite vatten man faktiskt skickar igenom det.

    På mitt jobb så byter vi kol i våran vattenrening med 6 månaders perioder och vattnet vi renar är från rökgaserna från sopförbränningen som är bra mycket smutsigare än kranvatten.
    Visst kolfiltren är större men volymen vatten är enormt mycket större och går dygnet runt.
    Så nå extremt kortlivat har jag svårt att tro att det är.

    Detta ska ni inte se som fakta utan bara min synvinkel på det hela. Ni som nu säger att det är kortlivat och värdelöst får gärna visa för mig vad som gör det kortlivat så kanske jag lär mig nått nytt i dag igen.

    Lämna en kommentar:


  • Johanadhoc
    svarade
    åheim: jaha, det var ju tråkigt, :/

    NiXoN: Nej, det vet jag inte, jag vet bara att fiskarna ogillar det om man inte bereder det på något vis först.
    Just nu filtrerar jag det genom torv vid vattenbytet vilket får ner ph't men det räcker uppenbarligen inte för att få bort vad det nu är som fiskarna ogillar. Med lite vattenberedningsmedel fungerar det dock utmärkt så jag tänkta att ett kolfilter kanske skulle kunna ersätta detta och ha ungefär samma verkan.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...