Kolfilter vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

    Kolfilter vid vattenbyte

    Hej!
    Jag har lite frågor angående att filtrera vatten via ett kolfilter vid vattenbyte och slippa att köpa vattenberedningsmedel och på så vis spara pengar!

    Jag undrar först och främst om det är någon på forumet som använder denna metod och hur det funkar för er?

    Jag hittade filterhuset på clas Ohlson, http://www.clasohlson.com/se/Filterhus/30-6630 och även själva filtret, http://www.clasohlson.com/se/Filterpatroner/Pr306631000

    Skulle dessa fungera bra?

    Vad jag har förstått så är det sen inte svårare än att köpa slanganslutningar till filterhuset och sen bara köra vattnet genom detta vid varje vattenbyte? Har jag missat något?
    Avlägsnar detta filter både klor och farliga metaller från vattnet?
    Filtret kommer bara att användas vid vattenbyte på ca 150 liter till akvariet, 2 ggr/ veckan, hur länge tror ni man kan köra på samma filterpatron?

    Så, hoppas någon kan hjälpa mig med detta!

    Tacksam för svar!
    MVH//
    Johan

    Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Är du hundra på att det behövs?
    Själv kör jag inget medel och fungerar fin fint. Men vattnet i Malmö kanske är kasst för akvarie?

    Kommentar

    • Johanadhoc
      • April 2011
      • 377

      #3
      Ja, testade att köra utan ett tag innan och fiskarna verkade inte gilla det!
      MVH//
      Johan

      Projekt 300 liter diskus»
      Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Aktivt kol har kort livslängd och jag tror att denna metod blir mer kostsam än att använda ett vattenberedningspreparat.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Vet du vad som är problemet med dit vatten att börjas med, det är avgörande för om kolet gör nån riktig nytta.

          //NiXoN

          Kommentar

          • Johanadhoc
            • April 2011
            • 377

            #6
            åheim: jaha, det var ju tråkigt, :/

            NiXoN: Nej, det vet jag inte, jag vet bara att fiskarna ogillar det om man inte bereder det på något vis först.
            Just nu filtrerar jag det genom torv vid vattenbytet vilket får ner ph't men det räcker uppenbarligen inte för att få bort vad det nu är som fiskarna ogillar. Med lite vattenberedningsmedel fungerar det dock utmärkt så jag tänkta att ett kolfilter kanske skulle kunna ersätta detta och ha ungefär samma verkan.
            MVH//
            Johan

            Projekt 300 liter diskus»
            Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

            Kommentar

            • AffeAlien
              • December 2011
              • 655

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Aktivt kol har kort livslängd och jag tror att denna metod blir mer kostsam än att använda ett vattenberedningspreparat.
              Aktivt kol är väll en absorbent och livslängden är därför beroende på vad man filtrerar genom det. När det är "fullt" kommer det sluta absorbera och skicka förbi det man vill ha bort, eller har jag fel? Med tanke på att kranvattnet i Sverige inte är speciellt smutsigt så tror jag livslängden på ett kolfilter är överlägset vattenberedningsmedel i kostnad med tanke på hur lite vatten man faktiskt skickar igenom det.

              På mitt jobb så byter vi kol i våran vattenrening med 6 månaders perioder och vattnet vi renar är från rökgaserna från sopförbränningen som är bra mycket smutsigare än kranvatten.
              Visst kolfiltren är större men volymen vatten är enormt mycket större och går dygnet runt.
              Så nå extremt kortlivat har jag svårt att tro att det är.

              Detta ska ni inte se som fakta utan bara min synvinkel på det hela. Ni som nu säger att det är kortlivat och värdelöst får gärna visa för mig vad som gör det kortlivat så kanske jag lär mig nått nytt i dag igen.
              Mvh Alf

              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Ursprungligen postat av AffeAlien
                Aktivt kol är väll en absorbent och livslängden är därför beroende på vad man filtrerar genom det. När det är "fullt" kommer det sluta absorbera och skicka förbi det man vill ha bort, eller har jag fel? Med tanke på att kranvattnet i Sverige inte är speciellt smutsigt så tror jag livslängden på ett kolfilter är överlägset vattenberedningsmedel i kostnad med tanke på hur lite vatten man faktiskt skickar igenom det.

                På mitt jobb så byter vi kol i våran vattenrening med 6 månaders perioder och vattnet vi renar är från rökgaserna från sopförbränningen som är bra mycket smutsigare än kranvatten.
                Visst kolfiltren är större men volymen vatten är enormt mycket större och går dygnet runt.
                Så nå extremt kortlivat har jag svårt att tro att det är.

                Detta ska ni inte se som fakta utan bara min synvinkel på det hela. Ni som nu säger att det är kortlivat och värdelöst får gärna visa för mig vad som gör det kortlivat så kanske jag lär mig nått nytt i dag igen.
                Det beror på att Åheim blandar ihop äpplen och päron. Kolfilter i akvariesammanhang har kort livslängd pga allt gojs som finns i akvarievattnet men på " rent" dricksvatten fungerar det utmärkt med bra livslängd.
                TS bor tydligen i Malmö och då beror det på var han bor vad det är för vatten han använder. En del är från Bolmen och en del är från Vombsjön. Utan att ha riktigt på fötterna, har inte haft anledning att kolla, kan man misstänka att det finns kloraminer i vattnet. Man gick ut med en varning från MAF redan 2008 om jag inte missminner mig.

                Tobbe
                Senast redigerad av Tobbe R; 12 July 2013, 18:33.

                Kommentar

                • Johanadhoc
                  • April 2011
                  • 377

                  #9
                  Så tycker ni att det är värt att filtrera nytt vatten genom kol?
                  MVH//
                  Johan

                  Projekt 300 liter diskus»
                  Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Om du ska använda kol beror väl på vad du vill ha bort ur vattnet som NiXoN sa! Vill du bara neutralisera klor/kloraminer brukar en del använda en knivsudd askorbinsyra om man tycker vatteberedningspreparat (vilket givetvis har fler gynnsamma egenskaper) är dyrt.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #11
                      Sv: Kolfilter vid vattenbyte

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Om du ska använda kol beror väl på vad du vill ha bort ur vattnet som NiXoN sa! Vill du bara neutralisera klor/kloraminer brukar en del använda en knivsudd askorbinsyra om man tycker vatteberedningspreparat (vilket givetvis har fler gynnsamma egenskaper) är dyrt.
                      Hade jag ingen aning om. Det ska jag köra med då vi har lite klor i vattnet här
                      Man ska ju lära sig nåt nytt varje dag!

                      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • simpson
                        • July 2012
                        • 666

                        #12
                        Ursprungligen postat av Johanadhoc
                        Så tycker ni att det är värt att filtrera nytt vatten genom kol?
                        Köper du filterhållare och kolfilterinsats på jula så kostar det väl säkert hela ruskiga 300:- någonting, om du inte har ett gäng stora +500l burkar och byter vatten 2 ggr i veckan håller insatsen säkerligen ett år. Så ett enkelt sätt att få bort lite skräp som kan vara dåligt för fiskarna.

                        Skulle någon byta lite kopparrör i ditt vattensystem (hus eller lägenhet) kan dina fiskar bli väldigt ledsna, kolfiltret får dem att fortsätta må bra.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Om du ska använda kol beror väl på vad du vill ha bort ur vattnet som NiXoN sa! Vill du bara neutralisera klor/kloraminer brukar en del använda en knivsudd askorbinsyra om man tycker vatteberedningspreparat (vilket givetvis har fler gynnsamma egenskaper) är dyrt.
                          Fast klor och kloraminer är väl 2 helt olika saker. Klor luftar man ju ut tämligen lätt (byta vatten med högt tryck) och för det behövs inte något medan däremot askorbinsyra funkar bra till kloramin.

                          Ett kolfilter fungerar knappast för kloramin.

                          Har man problwem med fiskarna måste väl ändå grunden vara att ta reda på vad det är som orsakar problemet innan man bestämmer sig för en åtgärd.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Tobbe R
                            • May 2009
                            • 654

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Fast klor och kloraminer är väl 2 helt olika saker. Klor luftar man ju ut tämligen lätt (byta vatten med högt tryck) och för det behövs inte något medan däremot askorbinsyra funkar bra till kloramin.

                            Ett kolfilter fungerar knappast för kloramin.

                            Har man problwem med fiskarna måste väl ändå grunden vara att ta reda på vad det är som orsakar problemet innan man bestämmer sig för en åtgärd.
                            Klippt från Vattensystems hemsida:

                            Ett aktivt kolfilter används för vattenrening av humus, fritt klor, kloramid, klordioxid, fenoler, organiska lösningsmedel, mindre mängd olja och pesticider

                            Som vanligt får man vad man betalar för, ett riktigt kolfilter är större och innehåller kol av högre kvalitet. När det gäller klor och kloramin är livslängden i princip oändlig eftersom kolet endast fungerar som katalysator för nedbrytning. Andra ämnen kommer dock att sätta igen filtret så att kolet måste bytas, kanske efter ett år eller så. De små burkar man skruvar på kranen är antagligen för små, Vattensystem anger att 2-5 cm av deras högkvalitékol krävs för halverade halter. Ska man ha vattenfilter ska det vara riktiga grejor.
                            Vad jag kan läsa mig till finns det kloraminer i Malmös vatten och enklaste och billigaste sättet att bli av med det är en gnutta askorbinsyra.

                            Tobbe

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Jag tror inte på att det tar kloramin - vet flera som har provat utan att det har funkat och en som hävdar att det funkar. Däremot funkar askorbinsyra
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...