NO2 0,6mg/l under incykling, agera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ansjo
    svarade
    Se där ja, det börjar likna något !

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Dagens vattenvärden kunde avläsas till NO2 0,1 mg/l och N03 1 mg/l.

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Jag matade för första gången sedan i torsdags igår, en gång på morgonen och nu enbart 3 sönderkrossade JBL Nova Rift pellets, samma ranson i morse. Ang. vattenbyte så läste jag "någonstans" att 20% byten inte stör incyklingen, men Bluewing, jag tänker precis som dig ang. för många vattenbyten. Det ger en trygghet att lufta sina tankar och funderingar här och ta del av alla Era kommentarer som får mig lugn...

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    NO2 0,6mg/l under incykling, agera?

    Sedan för att inte förlänga processen för mycket så är det väl bra om det inte blir för mycket vattenbyten så länge nitritet inte blir alldeles för högt. Tror du hanterar det bra.

    Lämna en kommentar:


  • Dopply
    svarade
    Du ligger där du ska, efter 14 dagar så ska nitriten vara hög.

    Men jag hade nog personligen matat lite mindre i början, men eftersom du verkar ha kontroll på det genom att byta vatten så har det ju fungerat bra ändå.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ta det lugnt, ser fiskarna ut att må bra så låt de vara ifred .

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Nu blir jag sådär osäker fast jag egentligen vet... Men värdena ligger mellan 0.6-0.8 mg/l. Jag mäter varje morgon, igår bytte jag återigen 20% vatten, bioNitrivec som vanligt etc. Fiskarna verkar aldrig mått bättre, full fart och normalt beteende. Jag går och värker om jag skall byta 20% idag igen, fast jag intalar mig själv att det är lugnt, fortsätt mäta NO2 varje morgon och studera fiskarnas beteende, tillsätt bioNitrivec enligt programmet...

    EK

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Helst ska du gå ner med matningen, men tycker du att du måste mata på som tidigare bör du ha en bra koll på karets fortsatta incykling (som du verkar ha).

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    ansjo, du menar "lite" mat morgon och kväll som jag gjort?

    EK

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Går inte nitriten upp mer så kan du fortsätta, men å andra sidan handlar det inte om flera månader till, utan mer om ett par veckor.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    Rookie mistake från mig, nästan lite pinsamt ;-). Varannan dag blir det från och med nu (eller rättare sagt när jag börjar mata igen)...

    EK

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Som jag förstått det är nästan en gång varannan dag att betrakta som ofta vid incycling....

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    ansjo, de har gått på "svältdiet" sedan jag började mata dem några dygn efter att de flyttade in, 5 st krossade JBL Nova Rift pellets morgon och kväll. Det kanske inte är "svältdiet" iofs, men de är ju ungfiskar (3-5 cm)så jag vill inte de skall hämmas i sin utveckling/ tillväxt. Är det för mycket så kanske jag skall dra ner till en gång om dagen?

    EK

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Precis, och fortsätt med lite mat, fiskarna svälter inte ihjäl.

    Lämna en kommentar:


  • Erikderek
    svarade
    åheim, tack för snabbt svar, bra, det var det svaret jag hoppats och trodde på ;-), jag är bara lite "nojig". Fiskarna har inte fått mat sedan i torsdags då N02 började stegra genom att visa 0.2 mg/l.

    EK

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...