NO2 0,6mg/l under incykling, agera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    NO2 0,6mg/l under incykling, agera?

    Igår visade NO2 dropptestet 0,6 gm/l vilket resulterade i ett 20% vattenbyte och full dos bioNitrivec enligt mitt incyklingschema. Idag visade NO2 dropptestet åter igen 0,6 mg/l. Fiskarna beter sig precis som vanligt och visar inga tecken på stress eller att må dåligt. Hur skall jag agera nu, nytt 20% vattenbyte eller vänta och läsa av igen imorgon? Jag vill inte störa incyklingsprocessen.

    Enligt break in-cycle befinner jag mig på dag 14, vilket stämmer med verkligheten också.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ja skulle ta det med ro och bara låta bli att mata ett par dagar och tillsätta lite mer bakteriekultur, alltså inget nytt vatten.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      åheim, tack för snabbt svar, bra, det var det svaret jag hoppats och trodde på ;-), jag är bara lite "nojig". Fiskarna har inte fått mat sedan i torsdags då N02 började stegra genom att visa 0.2 mg/l.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Precis, och fortsätt med lite mat, fiskarna svälter inte ihjäl.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #5
          ansjo, de har gått på "svältdiet" sedan jag började mata dem några dygn efter att de flyttade in, 5 st krossade JBL Nova Rift pellets morgon och kväll. Det kanske inte är "svältdiet" iofs, men de är ju ungfiskar (3-5 cm)så jag vill inte de skall hämmas i sin utveckling/ tillväxt. Är det för mycket så kanske jag skall dra ner till en gång om dagen?

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Som jag förstått det är nästan en gång varannan dag att betrakta som ofta vid incycling....
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #7
              Rookie mistake från mig, nästan lite pinsamt ;-). Varannan dag blir det från och med nu (eller rättare sagt när jag börjar mata igen)...

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Går inte nitriten upp mer så kan du fortsätta, men å andra sidan handlar det inte om flera månader till, utan mer om ett par veckor.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  #9
                  ansjo, du menar "lite" mat morgon och kväll som jag gjort?

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Helst ska du gå ner med matningen, men tycker du att du måste mata på som tidigare bör du ha en bra koll på karets fortsatta incykling (som du verkar ha).
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      #11
                      Nu blir jag sådär osäker fast jag egentligen vet... Men värdena ligger mellan 0.6-0.8 mg/l. Jag mäter varje morgon, igår bytte jag återigen 20% vatten, bioNitrivec som vanligt etc. Fiskarna verkar aldrig mått bättre, full fart och normalt beteende. Jag går och värker om jag skall byta 20% idag igen, fast jag intalar mig själv att det är lugnt, fortsätt mäta NO2 varje morgon och studera fiskarnas beteende, tillsätt bioNitrivec enligt programmet...

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ta det lugnt, ser fiskarna ut att må bra så låt de vara ifred .
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Dopply
                          • December 2012
                          • 485

                          #13
                          Du ligger där du ska, efter 14 dagar så ska nitriten vara hög.

                          Men jag hade nog personligen matat lite mindre i början, men eftersom du verkar ha kontroll på det genom att byta vatten så har det ju fungerat bra ändå.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            NO2 0,6mg/l under incykling, agera?

                            Sedan för att inte förlänga processen för mycket så är det väl bra om det inte blir för mycket vattenbyten så länge nitritet inte blir alldeles för högt. Tror du hanterar det bra.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              #15
                              Jag matade för första gången sedan i torsdags igår, en gång på morgonen och nu enbart 3 sönderkrossade JBL Nova Rift pellets, samma ranson i morse. Ang. vattenbyte så läste jag "någonstans" att 20% byten inte stör incyklingen, men Bluewing, jag tänker precis som dig ang. för många vattenbyten. Det ger en trygghet att lufta sina tankar och funderingar här och ta del av alla Era kommentarer som får mig lugn...

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...