Skitigt vatten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deltan
    • February 2013
    • 112

    Skitigt vatten!

    Har ett 125L tanganyikakar som inte är annat än skitigt. Vattnet är dammig och det beror inte på sanden då det har varit kristallklart tills nu. Vad kan problemet vara?

    Tackar i förväg för alla tips, börjar bli väldigt less på detta nu. Funderingarna har till och med gått om jag ska lägga ner det då det ser för jävligt ut!
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av deltan
    Har ett 125L tanganyikakar som inte är annat än skitigt. Vattnet är dammig och det beror inte på sanden då det har varit kristallklart tills nu. Vad kan problemet vara?

    Tackar i förväg för alla tips, börjar bli väldigt less på detta nu. Funderingarna har till och med gått om jag ska lägga ner det då det ser för jävligt ut!

    En beskrivning hur du gör vattenbyten, hur ofta, hur stor mängd vatten, vad för fiskar och antal etc är ju inte dumt att ta med.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Filtrering och storlek på akvariet är ju också intressant.
      Spontana gissningar är för dålig filtrering eller infusorier.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • deltan
        • February 2013
        • 112

        #4
        5 daffodils, 2 ancictrus malar. Byte vatten varannan vecka 30%
        125L med en eheim 160 biopower som filter

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av deltan
          5 daffodils, 2 ancictrus malar. Byte vatten varannan vecka 30%
          125L med en eheim 160 biopower som filter
          Jag kan genast se lite av problematiken här.
          För det första så kan/bör du öka vattebytena till 30-40% varje vecka istället.
          Sen när det gäller filtret så har jag haft en större modell av biopower och det är det mest obrukbara filter jag har använt! Det sätter igen på nolltid och flödet är otroligt sunkigt och pumpens motorsvaghet saknar nog motstycke...
          Du bör ha en pump med bra mycket mer drag i och även mera filtermaterial. Fixar du detta så tror jag dina problem försvinner ganska fort Tips på bra innerpump är aquael turbo, stort och lite bulkigt i karet men någonstans 1,2-1,4L filtermaterial! http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1

          Eller aquael unifilter, inte riktigt lika stark som motsvarande turbofilter men betydligt diskretare att placera i karet, men man får tyvärr då också reducerad mäng filtermaterial, tror den ligger på ca 5,8dl! http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1
          Senast redigerad av åheim; 16 June 2013, 23:40.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • deltan
            • February 2013
            • 112

            #6
            Okej :/
            köpte nyss innerfiltret, tror ni man kan reklamera det pga att den inte håller standarden?

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #7
              Var det dom som rekommenderade filtret?
              Jag tror det är väldigt svårt att reklamera pga att det inte håller standarden. Men att rekommendera ett filter som pumpar max 180L till ett kar som är 125L är ju klantigt värre. Filtret måste klara minst 2-3ggr akvariets volym i timmen, helst upp mot 5gånger i timmen.
              Så har dom rekommenderat så kan du ha en möjlighet att byta pga att det är deras okunskap som gjort att du fått fel produkt för ditt ändamål, annars är det nog bara bita i det sura äpplet och köpa ett nytt filter. (men spara det andra, eftersom det bör ha börjat komma igång lite bakteriekultur i det å kör dom parallellt ett par veckor, sen är det bra att ha som reserv om något skulle hända i framtiden).
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • deltan
                • February 2013
                • 112

                #8
                Där är ju dock 180-550L/h

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av deltan
                  Okej :/
                  köpte nyss innerfiltret, tror ni man kan reklamera det pga att den inte håller standarden?
                  He he njää det är nog ytterst tveksamt
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av deltan
                    Där är ju dock 180-550L/h
                    Provade ett biopower 200 (650L/t) i mitt 135 Liters och det var nästan löjligt flöde och det klarade inte att hålla rent. Kom ihåg också att dina arter vill ha ganska kraftig cirkulation.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • deltan
                      • February 2013
                      • 112

                      #11
                      Men eftersom den är utlovad till 250L så måste jag ju kunna reklamera den då den inte håller vad den utlovar!?
                      Eftersom den inte klarar av 125L kar men är lovad att klara upp till 250L kar så måste jag ju kunna reklamera den då den inte håller vad det är utlovat?

                      Kommentar

                      • MonkanS
                        • December 2011
                        • 861

                        #12
                        Ursprungligen postat av deltan
                        Men eftersom den är utlovad till 250L så måste jag ju kunna reklamera den då den inte håller vad den utlovar!?
                        Eftersom den inte klarar av 125L kar men är lovad att klara upp till 250L kar så måste jag ju kunna reklamera den då den inte håller vad det är utlovat?
                        Försöka duger ju alltid...
                        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                        Kommentar

                        • deltan
                          • February 2013
                          • 112

                          #13
                          Ringde och dem bad mig komma in med den

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Ursprungligen postat av deltan
                            Men eftersom den är utlovad till 250L så måste jag ju kunna reklamera den då den inte håller vad den utlovar!?
                            Eftersom den inte klarar av 125L kar men är lovad att klara upp till 250L kar så måste jag ju kunna reklamera den då den inte håller vad det är utlovat?
                            Nja eheims största biopower 240 är väl enlig eheim upp till 240L (enligt mig högst 100L) och din 160 är väl upp till max 160L... men den är mer passande i ett nano eller max 50L
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • deltan
                              • February 2013
                              • 112

                              #15
                              Gick inte vägen det besöket :/
                              Men det funkade ju kanon när jag körde sydamerikanskt tema? har ändå 2 innerfilter i nu och det blir inte rent, vad är problemet? sanden? köpte någon billig sand för 30kr av ett företag som tar emot lastbillsgrejer :P Kan det vara det?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...