CO2. Frågor om vad som händer efter starten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    CO2. Frågor om vad som händer efter starten

    Har installerat rfcandys Ph-regulator som öppnar en magnetventil för mitt CO2 i snitt varje minut under 7 sekunder. Så håller det på tills det når inställt värde. Jag har diffusorn placerad rakt under utblåset från pumpen för att få maximal spridning på CO2.

    Det som hände när jag startat upp systemet var att det ganska raskt på ca en halvtimme nådde det inställda målvärdet Ph 6,7. Ok det var ju bra. Det som sedan hänt är att för varje dag bubblar fler växter och många tar fart.
    Så långt allt bra.
    Men nu börjat Ph:t att stiga alltmer under dagen till ca 7,0 på eftermiddagen trots att det bubblar rejält från diffusorn en gång i minuten. Växterna verkar må kanon.

    Min fråga är denna. Är det stigande Ph:t ett tecken på att diffusorn inte räcker till för akvariestorleken. På något sätt verkar ju växterna förbruka allt mer CO2 för varje dag? Är det så det fungerar?
    Ska man med rätt diffusor (eller vad man nu använder) kunna få ett konstant Ph även när växterna går på max?
    Om så, kan man med en diffusor få tillräckligt med CO2 till ett 180?

    Tacksam för lite nybörjarhjälp. Är ju ny på CO2
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Hej!

    Om du kollar på Amanos akvarier, eller vilken annan vattendåre som helst egentligen så kommer du att se att diffusorn sitter på motsatt sida från utblåset på filtret --> Så äre bäst enligt de som kan.

    Hur ser bubbeltakten ut? Det behöver du reglera, släpper du ut för lite gas i ditt akvarium? Jag kör på mer än en bubbla i sekunden i mitt riktiga kar, där är det dock ganska mycket mer ljus än vad du har + att det är lägre.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Det som stör mig med den regulatorn du har är att den bygger på att pulsa ut gasen, med den inställningen som man verkar göra så begränsas ju mängden co2 som kan levereras eftersom man ställer en maxtid som co2´n får vara påslagen per minut.
      Nu har ju jag betydligt större kar än dig men min co2 står på ett par timmar i sträck, visserligen pendlar den mellan 6.30 till 6.39 så den svajar lite men den sticker aldrig iväg som din gör.
      Hade jag byggt en regulator som skulle ha någon form av pulsning så skulle jag använda mig av en PI reglering och % reglering. Alltså om man anger en tidsenhet till 60sekunder så motsvarar 0% att ventilen är stängd under hela perioden, 50% motsvarar att ventilen är öppen under 30sekunder av perioden och 100% innebär att den står öppen hela perioden. Efter periodens slut påbörjas en ny 60sek period, fortsätter det vara 100% så kommer den stå öppen konstant.
      Det är väldigt vanligt med elvärmeregleringar på detta viset och det genererar en jämn temperatur, jag är övertygad om att det skulle generera en jämn co2 halt i akvariet också men utan risk att slå i taket (så länge reaktorn räcker).

      Nu är det ju inte du som har konstruerat din regulator men jag ville bara påvisa bristen som jag anser att den regulatorn verkar ha.
      I ditt fall skulle jag göra så att ventilen tillåts att vara öppen längre under en given period eller att den givna perioden blir kortare (vilket borde ge samma resultat, mer öppen magnetventil!).
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Jag har ju varit inne på Kristians linje förut, det lär ju stå helt oförändrad.

        Min magnetventil blir ju sketavarm men den håller fortfarande. Jag kör ju även streamers för att sprida min gas, som ändå drar ut i hela akvariet med en jäkla fart från mitt överdimensionerade filter. Cirkulation är bra grejer!

        Drar ph´t upp, lös mer gas.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Ok. Som vanligt här i Zoopet så lönar det sig att erkänna att man inget kan Tack för responsen. Inser att jag inte kvalificerar mig till vattendåre-examen så jag har flyttat min diffusor till motsatta hörnet och ökat på gasen.
          Alternativet annars är ju att köra med bubbelräknare och göra det hela manuellt men det känns avigt när det nu är som det är. Tror ändå på idén med detta.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Ok. Som vanligt här i Zoopet så lönar det sig att erkänna att man inget kan Tack för responsen. Inser att jag inte kvalificerar mig till vattendåre-examen så jag har flyttat min diffusor till motsatta hörnet och ökat på gasen.
            Alternativet annars är ju att köra med bubbelräknare och göra det hela manuellt men det känns avigt när det nu är som det är. Tror ändå på idén med detta.
            Du kommer ju inte undan magnetventil och allt ändå. Bubbelräknare bör man alltid ha, det är en jäkla bra pryl.

            Vi får se om cirkulationen räcker med diffusorn där. Seio-pumparna är billiga och tysta annars

            Edit: Sen gillar jag egentligen inte att ge råd där prylar som dessa är inblandade, jag lyckas mer med att spräcka dem än att få dem att funka i ärlighetens namn. Jag har en stor duvning här, det saknas sugkoppar men du får den på posten om du vill ha den! Alltid bra att ha en i reserv!

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0598.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,6 KB
ID: 2148084
            Senast redigerad av Mathias Nilsson; 11 June 2013, 21:58.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #7
              När jag kollar på regulatorns hemsida så ser jag inget om hur långt uppehåll det "måste" vara mellan 7sekunders pulserna. Du säger att det är en minut mellan öppningarna, finns det inget sätt att få den att öppna oftare? Rimligen så bör ju det räcka för att du ska få jämnt pH över hela dygnet.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ursprungligen postat av KristianE
                När jag kollar på regulatorns hemsida så ser jag inget om hur långt uppehåll det "måste" vara mellan 7sekunders pulserna. Du säger att det är en minut mellan öppningarna, finns det inget sätt att få den att öppna oftare? Rimligen så bör ju det räcka för att du ska få jämnt pH över hela dygnet.
                Läser du på hemsidan på magnetventilen så står det att regulatorn kan öppna upp till 40 gånger i timmen. Det blir 40 x 7 sekunder= 4,6 minuter i timmen. Men tror jag helt enkelt det är så att jag mesat ordentligt gällande trycket med CO2. Så jag har dragit upp det ordentligt och som det ser ut nu ligger det stabilt.
                Grundproblemet har nog varit för lågt tryck och felplacerad diffusor. Men är man nybörjare så är man.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Du kommer ju inte undan magnetventil och allt ändå. Bubbelräknare bör man alltid ha, det är en jäkla bra pryl.

                  Vi får se om cirkulationen räcker med diffusorn där. Seio-pumparna är billiga och tysta annars

                  Edit: Sen gillar jag egentligen inte att ge råd där prylar som dessa är inblandade, jag lyckas mer med att spräcka dem än att få dem att funka i ärlighetens namn. Jag har en stor duvning här, det saknas sugkoppar men du får den på posten om du vill ha den! Alltid bra att ha en i reserv!
                  Jag tar gärna din i reserv Mathias Magnetventil har jag ju eftersom PH-controllern styr Magnetventilen. Trodde det inte bubbelräknare behövdes när man hade en Controller.
                  Senast redigerad av Bluewing; 12 June 2013, 11:58.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Snokat efter en riktigt bra diffusor. Någon som testat denna Green Leaf Aquarium Co2 diffuser?
                    Green Leaf Aquariums Atomic CO2 Diffuser fine mist in actionGLA CO2 Diffusers and Reactors: https://greenleafaquariums.com/categories/shop/aquarium-co2/co2-d...
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      CO2. Frågor om vad som händer efter starten

                      Nu funkar allt klockrent. Efter det att jag flyttade diffusorn till motsatta sidan i akvariet. Så står Ph spikat på 6,7 och Co2 på 30 ppm. Kan märka att flera av er som inte prövat systemet tänker att det är ett feltänk i det och att problemet jag haft med stigande Ph är systemets fel. Eftersom dessa få förändringar gjort att allt fungerar optimalt trots en mycket liten diffusor etc. så ser jag det som att tänket i systemet fungerar mycket bra. Känner mig mycket nöjd idag.

                      Dessutom har jag fått suveränt stöd i en daglig dialog med Daniel där. Så jag vill verkligen rekommendera grejerna.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        #12
                        Skönt att det funkar.
                        Det enda jag fortfarande hänger upp mig lite på är att man har co2n på så pass lite per timme. Men funkar det så funkar det.
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        Arbetssätt...