Kalkmjöl?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frallan999
    • May 2003
    • 6

    Kalkmjöl?!

    Skulle vilja veta vilken typ av kalkmjöl som funkar till akvarie?! Jag hittade på granngården lite olika kalker men den som jag tyckte verkar bäst är den som det står foderkalk på?! Står att den är framställd av renaste kalk?! http://www.granngarden.se/product/fo...-0-0-2mm-25-kg Är det någon som kan säga om denna funkar att ha i akvariet?! Sen få är gärna någon posta en bild eller förklara lite mer hur ni gör när ni tillsätter kalken?! Har hört om nylonstrumpa?!
    Mvh/ Robert
    rf
  • frallan999
    • May 2003
    • 6

    #2
    Om det är till någon hjälp så behövs kalken för att jag ska få ett lite högre KH. Har använt mig av kalksten men tycker att det ger för dåligt resultat. Därför vill jag pröva med mjöl. Någon som kan hjälpa mig?!
    rf

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Kalksten (damm eller sten) kan inte höja pH över 7.6, och hårdheten blir vad som behövs för att nå och hålla det pH't.

      Foderkalk är säkert fullt användbart, det är väl malda ostronskal om jag inte minns fel, men jag skulle gärna höra mer om varför du anser att KH behöver höjas, det är mycket sällan det är så.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • frallan999
        • May 2003
        • 6

        #4
        PH 7.6 är ett ok värde men mitt problem är att det faller. Mitt kranvatten är mjukt runt 2 och ph:t faller. Har prövat med kalksten i småstenar säkert närmare 1 kg men får upp kh i runt 4 max vilket jag tycker är lite lågt?! Är det möjligt att jag inte få upp kh mer med bara kalksten?! Mjöl borde vara effektivare?! PH:t sjunker till ca 6.5-6.8 och det ihop med mjukt vatten är väl inte någon bra kombination?!
        Senast redigerad av frallan999; 11 June 2013, 22:26.
        rf

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Aha. Har du kalkstenar i akvariet har du inte pH 6.5-6.8, utan då har du pH ungefär 7.6.
          Använder du möjligen pinnar/papper för att mäta pH? Släng, de är värdelösa, de har felmarginaler på över en pH-enhet. Dropptester är bättre, men även de åldras, och pH är, tvärt emot vad många tror, ganska svårt att mäta exakt.

          Kalkstenen löser upp sig och släpper fri bikarbonat, och den teoretiska slutpunkten är pH 8.3, men reaktionen går exponentiellt långsammare ju närmare 8.3 man kommer så i verkligheten blir slutpunkten sisådär 7.6, och KH blir vad som behövs för att hålla pH vid 7.6.
          Det blir väldigt självreglerande eftersom kalkstenen har stor massa och löser upp sig efter behov.

          Min stående rekommendation är faktiskt att ha några kalkstenar i akvariet, kasta pH och KH testen, och sen aldrig bry sig om pH eller KH igen.

          Du kan för all del testa med kalkdammet, men eftersom kalkstenen redan har pH under kontroll kommer ingenting att hända utom möjligen att vattnet blir dimmigt av kalkdamm.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • frallan999
            • May 2003
            • 6

            #6
            Jag kör med dropptest för att mäta både KH och PH men som du säger kan dom säkert mäta fel?! Jag har haft kalk i akvariet i ca 3 veckor Azur då borde väl kalkstenen gjort så att ph t kommit upp i 7.6 eller ta det längre tid?! Så egentligen behöver jag inte bry mig om vad KH är för kalkstenen gör oavsett att ph ligger stabilt utan att det går upp o ner?!
            rf

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ja, om det är kalksten (och inte, säg, marmor eller gips) och inte är jättesmå mängder, så bör pH't vara fixat vid det här laget, och ja, kalkstenen fixerar pH till 7.6.
              Kalkstenen är en buffert, och den innehåller jättestora mängder bikarbonat jämfört med hur mycket bikarbonat & syra som finns löst i vattnet, så den kan hålla pH stilla under lång tid. Är du osäker så lägg i fler kalkstenar (eller snäckskal, foderkalk, äggskal...), eftersom det är självreglerande går det inte att överdosera. Reaktionen går, som du redan vet, snabbare ju större yta av kalkstenen som är exponerad (t.ex. är krossad till grus/damm), och ju bättre vattenflöde det är runt stenen, så folk som har mycket hård belastning (t.ex. koi-odlare) kör ibland med kalksand i strumpor i filtret.

              Ska också nämna att kalksten över tiden reagerar långsammare pga utfällning av fosfat på ytan, men min erfarenhet är att den effekten inte är tillräckligt stor för att hindra kalkstenen från att hålla pH stabilt.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • tazzrat

                • July 2012
                • 211

                #8
                En lite trådkaparparantes: Någonstans stod att man kan skrubba stenen då- o då för att den skall fortsätta att utsöndra kalket, är det korrekt? Hur ofta bör detta isf göras?

                Kommentar

                • frallan999
                  • May 2003
                  • 6

                  #9
                  Okej Azur då tror jag att jag förstår lite mer hur du menar. Jag har krossad faxekalk som jag lagt ner under gruset just för att de inte ska bli beläggning på dom. Men för att va på den säkra sidan så kommer jag att lägga i lite till! Men i mitt fall så behöver jsg inte bry mig om att lägga i mjöl i en strumpa utan det ska räcka med kalkstenen jag har lagt i för att få ett stabilt PH värde?! Såg även att granngården har äggskal men de antar jag inte att jag heller behöva lägga i eller det gör ingen skillnad?! Kan även tillägga att jag tänkte stoppa i en mindre mangroove rot. Men den kan väl knappast dra ner ph så mycket?!
                  Det du menar tazzrat är om man har större kalkstenar som till ex grottor och sånt för utseendets skull?! Det är när det bildas alger på dom som dom blir mer ineffektiva tror jag om jag inte är helt fel ute?! Därför valde jag att lägga dom under gruset för att dom inte ska bli det.
                  rf

                  Kommentar

                  • tazzrat

                    • July 2012
                    • 211

                    #10
                    Ja, större kalkstenar, men inte för utseendets skull utan för ph-stabilitetens skull. Tror inte det var alger utan kan nog vara samma som Azur nämnde om "fosfat på ytan". Jag hittar såklart inte tillbaka till dom ställen där jag läste om detta, men såvitt jag förstod handlade det om att det bildas något på stenarna som hämmar upplösningen av kalket och därför skulle man skrubba av stenarna då- och då. Jag önskar verkligen jag kunde hitta någon av de trådarna jag läste detta i... GAH; förbanne mitt usla minne!

                    Kommentar

                    • frallan999
                      • May 2003
                      • 6

                      #11
                      Jag förstår hur du menar. Är lite sugen på o höra vad Azur säger om man lägger ner en rot om man får skillnad på ph när jag har så mycket kalk i eller om de fortfarande kommer vara lika stabilt ph?!
                      rf

                      Kommentar

                      Arbetssätt...