Grumligt vatten....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rottis77
    • June 2013
    • 17

    #31
    Har googlat en massa och hittar en massa som köper Blästersand på Jula, funkar det?? Eller vad ska jag köpa? Tips på bra växter mm och skulle behöva det snabbt så jag kan rädda fiskarna som finns kvar, min sista guppy dog idag och nu har jag bara 3 st Mollys kvar.

    Kommentar

    • tazzrat

      • July 2012
      • 211

      #32
      Använd Zoopets sökfunktion; där kan du markera vad för typ av växt du behöver. Jag gissar på snabbväxande, lättskötta växter OCH långsamväxande, lättskötta. Du kan även begränsa till ljuskrav, temperatur etc, men de flesta lättskötta är nog inte så kinkiga. Finns säkert dom som har bättre tips, men jag har t ex Anubias som är långsamväxande och Indisk hygrophila som är snabbväxande, båda mycket lättskötta, Javaormbunke som är relativt långsamväxande men också lättskött liksom vad jag tror kallades Gymnocoronis Spilanthoides som är relativt snabbväxande. Kolla vad din butik har hemma och kolla sedan upp det här på Zoopet för att se vad som sägs om dom. §:o)

      Blästersand skall tydligen fungera bra, men kan - om jag förstår korrekt - behöva något som gräver om lite i sanden, t ex malaysiska sandsnäckor e d. Dock är jag inte riktigt införstådd med varför du ämnar byta bottenmaterial? Det är ju inte säkert att det är något fel på det; kolla där du köpte det vilken typ av sand det är. Sanden kanske inte alls är något bekymmer och då finns det ju ingen anledning att lägga energi på det.

      Hoppas det löser sig för dig!

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #33
        Ursprungligen postat av Rottis77
        Om jag byter sanden då tömmer jag hela karet på vatten va?
        Tag det lugnt! Inte säkert att du behöver byta någonting. Så länge du inte skall försöka ha regnskogsfisk borde det gå bra. Men vänta lite med att mata! Men lite mer växter behövs.

        Kommentar

        • Rottis77
          • June 2013
          • 17

          #34
          Nu gick det inte längre.....i fredags tömde jag hela karet och byte sten, köpte nya växter, rot mm och nu är vattnet helt klart igen. Jag köpte vanlig sjösten denna gången, fler växter och en rot och nu är vattnet som det ska vara. Dom 2 stackars fiskarna som överlevde verkar må mycket bättre. Så undrar va det va för konstig sten som Hornbach sålde till mig!! Så tack för alla tips, nu har jag ett fint kar med 2 nöjda fiskar

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #35
            Vet inte om det tagits upp tidigare i tråden, men UV-belysning är ju en fantastisk "renare" om det handlar om mikroorganismer iallafall.
            Jag fick mitt halvskitiga/grumliga "svartvattens"-720 kristallklart på några timmar med det för något år sedan.

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #36
              Ursprungligen postat av Rottis77
              Nu gick det inte längre.....i fredags tömde jag hela karet och byte sten, köpte nya växter, rot mm och nu är vattnet helt klart igen. Jag köpte vanlig sjösten denna gången, fler växter och en rot och nu är vattnet som det ska vara. Dom 2 stackars fiskarna som överlevde verkar må mycket bättre. Så undrar va det va för konstig sten som Hornbach sålde till mig!! Så tack för alla tips, nu har jag ett fint kar med 2 nöjda fiskar
              Då håller vi tummarna för att problemet nu är löst. Men iom att du bytt till annat bottenmaterial så har du gjort en nystart igen. Men det är du säkert medveten om. Du har väl en del nyttobakterier kvar i filtret. För du har väl inte rengjort det i kranvatten?
              Ursprungligen postat av perfetto
              Vet inte om det tagits upp tidigare i tråden, men UV-belysning är ju en fantastisk "renare" om det handlar om mikroorganismer iallafall.
              Jag fick mitt halvskitiga/grumliga "svartvattens"-720 kristallklart på några timmar med det för något år sedan.
              UV-belysning i all ära. Men det löser inte grundproblemet.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • Rottis77
                • June 2013
                • 17

                #37
                Jag fick chansa och köpte ett nytt filter för det andra va helt igen geggat så pumpen stod nästan helt stilla!! Och allt funkar fortfarande jätte bra och fiskarn verkar som sagt må mycket bättre nu

                Kommentar

                Arbetssätt...