Grumligt vatten....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #16
    Ursprungligen postat av Rottis77
    Vi har egen brunn när det gäller vatten, inte kommunalt!
    Om ni har låtit analysera vattnet någon gång kan det vara bra att plocka fram analysresultatet. Genom att titta på värdena ser man vilka fiskar som är enkla att hålla, vilka som är svåra och om man behöver göra något med vattnet alls. Vattenkemi är förvånansvärt svårt. Dels finns det många olika ämnen lösta i vattnet bland annat beroende på berggrunden där du bor. Dels är vatten, ett av jordens vanligaste ämnen väldigt konstigt jämfört med andra ämnen. Vatten är svårt även för kemister. Dessutom brukar kemister inte veta så mycket om fiskars behov. På det här forumet kan du få kontakt med några av dem som är riktigt duktiga på detta specialämne i Sverige.

    Kommentar

    • Rottis77
      • June 2013
      • 17

      #17
      Nu är problemet tillbaka!!! Grumligt vatten och 4 av mina guppys har dött sedan igår kväll, men mina Mollys har klarat sig och ser ut att må okej! Vet ej om vattnet är testat då vi har sammfällighet. Kan man köpa några teststickor och kolla vattnet i karet?? Vet inte alls vad jag ska göra nu!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #18
        Ursprungligen postat av Rottis77
        4/6 Hej.

        Jag är helt nybörjare på akvarium och köpte för lite mer än 1 vecka sedan ett 63 liters akvarium, startade upp det och köpte igår 6 st fiskar (guppys), men idag (såg redan igår) är vattnet väldigt grumligt, varför? Någon som vet?
        Ursprungligen postat av Rottis77
        4/6 Startade det förra söndagen. Det jag också reagerar på är att fiskarna nästan bara simmar vid ytan.
        Starten räknas från att fisken kommit i och i första inlägget skrev du "igår" dvs 3/6. I det andra inlägget säger du att du startade karet "förra söndagen" dvs 26/5.... Hur länge har egentligen karet gått med fisk i?

        Kom första fiskarna i den 26,e så är det högst sannolikt att dina fiskar dött av höga nitritvärden pga övermatning.
        Senast redigerad av åheim; 08 June 2013, 22:27.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #19
          Kolla om det är någon annan i området som har eller har haft akvarium, men sannolikheten att det skulle vara ert råvatten som gör att det blir grumligt och dina fiskar dör känns väldigt osannolikt.
          Vad har du i vattnet? Kan du få upp en bild (du får länka från andra sidor eftersom du inte är guldmedlem)?

          Jag skulle tro att du har samma problem som diskuterats tidigare ammonium/ammoniak.
          Teststickor finns men dom ger inte ett tillförlitligt resultat, ska du skaffa någon form av test så är det dropptest som gäller.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Rottis77
            • June 2013
            • 17

            #20
            Hällde vatten mm i karet den 26/5 och dom första fiskarna kom i den 3/6, och redan då såg jag att vattnet va grumligt så maten beror det inte på!

            Kommentar

            • Rottis77
              • June 2013
              • 17

              #21
              Ursprungligen postat av KristianE
              Kolla om det är någon annan i området som har eller har haft akvarium, men sannolikheten att det skulle vara ert råvatten som gör att det blir grumligt och dina fiskar dör känns väldigt osannolikt.
              Vad har du i vattnet? Kan du få upp en bild (du får länka från andra sidor eftersom du inte är guldmedlem)?

              Jag skulle tro att du har samma problem som diskuterats tidigare ammonium/ammoniak.
              Teststickor finns men dom ger inte ett tillförlitligt resultat, ska du skaffa någon form av test så är det dropptest som gäller.



              Ska se om jag kan lägga in en bild på min blogg och se lägga in en länk här! Räcker det bara med en bild framifrån karet?

              Kommentar

              • Rottis77
                • June 2013
                • 17

                #22
                Jag är en 32-årig mamma som jobbar som djursjukvårdare, men är just nu mammaledig med Malte snart 1 år. Är sambo med en biltokig Micke. Vi bor i ett hus i skogen med våra 2 bullmastiffer Sixten och Sally.


                Funkar länken??

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #23
                  Det enda som slår mig rent spontant är att det ser ut som att det är kalkhaltigt grus som troligen höjer Ph värdet. Om du då har lite ammonium i akvariet så omvandlas det till ammoniak vid högt Ph vilket är skadligt för fiskarna.
                  Har du någon form av vattenberedningsmedel att tillgå? Alternativt Ph sänkande (typ en stor rot kan funka)
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Rottis77
                    • June 2013
                    • 17

                    #24
                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Det enda som slår mig rent spontant är att det ser ut som att det är kalkhaltigt grus som troligen höjer Ph värdet. Om du då har lite ammonium i akvariet så omvandlas det till ammoniak vid högt Ph vilket är skadligt för fiskarna.
                    Har du någon form av vattenberedningsmedel att tillgå? Alternativt Ph sänkande (typ en stor rot kan funka)
                    Det vi fick till va Aqva Safe och Balance! Är det nåt sånt eller kan du tipsa om nåt annat jag kan köpa?

                    Kommentar

                    • Rottis77
                      • June 2013
                      • 17

                      #25
                      Rot är det dom där "pinnliknande" sakerna som finns att köpa i djuraffären??

                      Kommentar

                      • KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

                        #26
                        Jag vet inte vad det finns för andra medel eftersom jag inte använder sånt, men det finns folk som svär vid det så det är säkert inte fel om man har problem.
                        Japp rot är pinnar som säljs i djuraffären. Är ofta lite Ph sänkande, men använd även dom vattenberedningsmedel du har enligt instruktionerna så får du bättre förutsättningar att lyckas.
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                        Kommentar

                        • Rottis77
                          • June 2013
                          • 17

                          #27
                          Ursprungligen postat av KristianE
                          Jag vet inte vad det finns för andra medel eftersom jag inte använder sånt, men det finns folk som svär vid det så det är säkert inte fel om man har problem.
                          Japp rot är pinnar som säljs i djuraffären. Är ofta lite Ph sänkande, men använd även dom vattenberedningsmedel du har enligt instruktionerna så får du bättre förutsättningar att lyckas.


                          Jätte tack för hjälpen! Jag provar det och köper en Rot

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #28
                            Köp några växter till när du ändå shoppar. Jag kan ha fel, men två ser ut att vara av plast, och dom gör ingen större nytta. I mitten bak något som ser ut som Limnophila. Är det det så är det en jättetrevlig växt, men kan vara lite knepig att få att trivas. Vad det är i framkanten till höger kan jag inte avgöra, men den ser ut som den håller på att dö. Du behöver något ganska snabbväxande som kan ta hand om vattnet åt dig. Om det där är växter som de rekommenderat dig, skulle jag pröva en annan butik. Om du inte kan välja mellan flera butiker skulle jag läsa på innan jag handlar. Fråga vad växterna heter, googla i lugn och ro, och gå sedan tillbaks och handla.

                            Gröna växter tar hand om avfallsprodukter från fiskarna. Finbladiga växter rensar även vattnet mekaniskt i viss mån.

                            Jag tycker också gruset ser skumt ut - fråga vad det heter om du köpt det i butik.

                            Kommentar

                            • Rottis77
                              • June 2013
                              • 17

                              #29
                              Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                              Köp några växter till när du ändå shoppar. Jag kan ha fel, men två ser ut att vara av plast, och dom gör ingen större nytta. I mitten bak något som ser ut som Limnophila. Är det det så är det en jättetrevlig växt, men kan vara lite knepig att få att trivas. Vad det är i framkanten till höger kan jag inte avgöra, men den ser ut som den håller på att dö. Du behöver något ganska snabbväxande som kan ta hand om vattnet åt dig. Om det där är växter som de rekommenderat dig, skulle jag pröva en annan butik. Om du inte kan välja mellan flera butiker skulle jag läsa på innan jag handlar. Fråga vad växterna heter, googla i lugn och ro, och gå sedan tillbaks och handla.

                              Gröna växter tar hand om avfallsprodukter från fiskarna. Finbladiga växter rensar även vattnet mekaniskt i viss mån.

                              Jag tycker också gruset ser skumt ut - fråga vad det heter om du köpt det i butik.

                              Jätte tack för tipsen!! Ja, växterna köpte jag efter affärens rekommendationer efter att jag hade berättat om vattnet i karet, och det är även där grusen är köpt, och dom sa även att jag skulle ha plast växter där! Men då bytar jag affär, har fått tips om en bra fiskaffär! Om jag byter sanden då tömmer jag hela karet på vatten va?

                              Kommentar

                              • Rottis77
                                • June 2013
                                • 17

                                #30
                                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                                Köp några växter till när du ändå shoppar. Jag kan ha fel, men två ser ut att vara av plast, och dom gör ingen större nytta. I mitten bak något som ser ut som Limnophila. Är det det så är det en jättetrevlig växt, men kan vara lite knepig att få att trivas. Vad det är i framkanten till höger kan jag inte avgöra, men den ser ut som den håller på att dö. Du behöver något ganska snabbväxande som kan ta hand om vattnet åt dig. Om det där är växter som de rekommenderat dig, skulle jag pröva en annan butik. Om du inte kan välja mellan flera butiker skulle jag läsa på innan jag handlar. Fråga vad växterna heter, googla i lugn och ro, och gå sedan tillbaks och handla.

                                Gröna växter tar hand om avfallsprodukter från fiskarna. Finbladiga växter rensar även vattnet mekaniskt i viss mån.

                                Jag tycker också gruset ser skumt ut - fråga vad det heter om du köpt det i butik.

                                Jag glömde fråga vilken sand/sten är bäst att ha??

                                Kommentar

                                Arbetssätt...