Grumligt vatten....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rottis77
    • June 2013
    • 17

    Grumligt vatten....

    Hej.

    Jag är helt nybörjare på akvarium och köpte för lite mer än 1 vecka sedan ett 63 liters akvarium, startade upp det och köpte igår 6 st fiskar (guppys), men idag (såg redan igår) är vattnet väldigt grumligt, varför? Någon som vet?
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Du har matat fiskarna för mycket..

    Du måste mata extremt lite, en max 2 flingor om dagen.

    Edit: såg att du stoppat i fiskarna igår.. då kan inte mitt påstående vara riktigt riktigt.

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #3
      När startade du karet? Framgår inte riktigt, man vara bös i sanden som syns. Och kommer filtreras bort om något dygn.

      Kommentar

      • Rottis77
        • June 2013
        • 17

        #4
        Startade det förra söndagen. Det jag också reagerar på är att fiskarna nästan bara simmar vid ytan.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Ursprungligen postat av Rottis77
          Startade det förra söndagen. Det jag också reagerar på är att fiskarna nästan bara simmar vid ytan.
          Undrar då.. Hur är det med syresättningen i ditt kar?
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            Hej! du har nog matat för mycket eller så du hade köpt 6 guppisar direkt det kan också vara en anledning har du testat nitrit värdet?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              nitriten har inte kommit än viktor. har du koll på hur kväve-cykeln funkar ens?

              snarare så som monkanS säger, dålig syresättning, förmodligen pga dåligt filter.

              Kommentar

              • Dopply
                • December 2012
                • 485

                #8
                Det är nog med säkerhet det primära felet, cirkulationen/syresättningen.. Har du någon ytrörelse? Om inte så försök rikta utblåset från filtret uppåt mot ytan eller alternativt mot ett glas så att du får ett vattentryck uppåt mot ytan.

                Kommentar

                • Matsnork
                  • July 2012
                  • 119

                  #9
                  Vattenbyte? Jag skulle helt ovetenskapligt byta 1/4 av vattnet varje dag tills fiskarna verkar må bättre. Var noga med att vattnet har samma temperatur.

                  Edit: Syresättning ska inte spela roll. Bara vattnets ytkontakt med luften ger tillräckligt utbyte, om man har växter åtmistonde.
                  Senast redigerad av Matsnork; 05 June 2013, 10:39.

                  Kommentar

                  • Rottis77
                    • June 2013
                    • 17

                    #10
                    Nu har vi ändrat så utblåset är lite uppåt så det blir ytrörelse. Igår började vi även se nåt "luddigt" vit så flyter på botten........
                    Ska jag tömma karet och tvätta alla saker noga igen inkl stenen?? Eller va gör jag?? Ser dessutom nu att 2 av mina guppy honor är dräktiga och det finns döda yngel i karet......gör jag nåt när dom nya kommer??

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #11
                      Det låter som att du fått till utblåset bra nu.

                      NEJ!! Du ska INTE tvätta av dina saker i akvariet. Och INTE tömma karet. Du ska däremot plocka upp alla döda yngel plus det vita luddet. Luddet är förmodligen en död fisk som det bildats ludd på. Och så kan du byta 1/3-del (ca 20 liter) av vattnet. Och mata väldigt sparsamt nu. Det tar ett tag innan du får till den rätta bakteriefloran så att nedbrytningen av div avfallsprodukter kommer igång.

                      Hur ser det ut i karet i övrigt? Har du några växter där?

                      Jag föreslår att du läser igenom den här nybörjarguiden. Och sen.. fråga vidare här så får du hjälp.
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Hur mycket växter har du? Vet du vad dom heter? (helst skulle jag vilja se en bild hur det ser ut)

                        När man startat ett akvarium från scratch så är det helt naturligt att det blir grumligt efter några dagar. Det försvinner snart om akvariet fungerar som det skall i övrigt. Det står att du bor i Skåne. Lokalt kan vattnet vara ganska hårt. Förutsättningarna blir väldigt olika om du har kommunalt vatten eller egen brunn. Det är varken bättre eller sämre - men man får ge akt på olika saker.

                        Däremot tycker jag inte det låter riktigt bra om fiskarna går BARA i ytan och att guppy dör. Har dom jättestora färgglada svansar? Eller ser de mer normala ut med lite färgglada prickar? Såg du några döda fiskar i butiken?

                        Kommentar

                        • Rottis77
                          • June 2013
                          • 17

                          #13
                          Hej igen. Vi tacka för alla tips! Jag har nu köpt fler växter, ändrat utblåste och sugit upp allt smuts från botten. Och nu blir det klarare och klarare i vattnet för varje timme som går och fiskarna ser ut att må riktigt bra!

                          När vi köpte karet fick vi aqva safe och Balance till, är det nåt man ska tillsätta varje gång man byter lite av vattnet?? Vi har egen brunn när det gäller vatten, inte kommunalt!

                          Jag har idag 8 fiskar i karet och undrar hur länge jag ska vänta innan jag köper fler??

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13109

                            #14
                            Du ska vänta minst en månad innan du börjar öka antalet fisk. http://www.bestfish.com/newtank3.html
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Rottis77
                              • June 2013
                              • 17

                              #15
                              Tack, då vet jag

                              Kommentar

                              Arbetssätt...