Omstart efter omstart...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Omstart efter omstart...

    Hej gott folk!

    Jag vet inte om tråden hamnat rätt men jag provar på det.
    Jag har nämligen lite frågor om omstarter på samma akvarium.

    Saken är den att jag för ca 3 veckor sedan flyttade och startade om mitt 100l kar. Jag behöll då allt utom gruset som blev nytt. Jag behöll filtret och alla dess delar, hälften av vattnet, resten av inredningen, växter och samma fiskar.
    Flytten blev lite hastig och lustig då jag fick hem ett större kar som behövde stå på platsen som denna stod på.

    Kruxet är, att jag snart behöver göra om detta kar igen, då jag ska byta ut den mot ett annat 100l som är lite större och utan inbyggt filter (som jag är galet less på). Jag hann inte med att göra detta på det dygn som jag var tvungen att flytta karet på tyvärr. Men det är något jag snart kommer att göra. Gärna innan Juni är slut, då jag vill ha det igång inför ett fiskköp under hösten och vill att den ska vara fullt fungerande då s.a.s.

    Det jag undrar är väl hur invånarna och allt mår om jag gör detta så pass snart igen?
    Vad tycker fiskarna om det t.ex.? Med 2 flyttar på 1,5-2 månader? & hur mår vattnet, bakterierna och allt sådant?
    Är det bättre att göra det så snart som möjligt eller ska jag vänta så länge som möjligt?

    Det som ska med till nya 100l är gruset och inredningen, filtret ska bort men tänkte såklart krama ur det ordentligt i vattnet. Hälften av fiskarna kommer inte följa med till nya, så de blir färre som flyttar in dit.

    Jag vet inte om jag lyckats formulera mig bra och att ni förstår vad jag undrar.
    Men vad tror ni, helt ok eller totalt jubelpuckat?



    Edit: Jag kom på att jag kanske kan klippa isär ena filtermattan och trycka ner det i nya innerfiltret sedan...
    Senast redigerad av Likan; 03 June 2013, 08:50.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
Arbetssätt...