[Film] Räcker detta filter till mitt nanoakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    [Film] Räcker detta filter till mitt nanoakvarium?

    Nanoakvariet på skrivbordet på jobbet är hem för:

    1st kamphane.
    5st Boraras micros.
    3st Amanoräkor.
    4st Red cherry räkor.

    Dessa delar på ett nanokar som är på 30L från Haquoss Nanokubus.
    Nu undrar jag, om filtret gör tillräckligt för att syresätta vattnet i akvariet samt om
    det som bryts, räcker för att släppa ut eventuella gaser etc.
    Har ju läst att det räcker med att ytan bryts, samt att vattenytan cirkulerar, men det är ju fan på gränsen här..

    Tänkte att det lättaste sättet att visa er är att filma.
    Sagt och gjort.

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.



    Vad tror ni? Bör jag skaffa mig en starkare pump som rör om rejält i grytan eller räcker detta med tanke på att kampfisken inte behöver någon vidare cirkulation?
    Alla fiskar samt räkor mår fint, samt att samtliga Amanoräkor ömsat skal inom loppet av en månad.
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Testa att höja vattennivån så det blir ett mer utflöde/ytrörelse från pumpen och det inte rinner rätt ner bara. Men i nuläget är det säkert inga problem med nuvarande lösning.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Jag tror som ansjo att du får bättre cirkulation om du sänker filtret lr höjer vattennivån. En grej du kan göra för att få det där filtret effektivare är att ta ur den värdelösa filterfloss kassetten och istället skära till en 3cm tjock grov filtermatta som precis går att skjuta ner i filtret och då får du en liten vattenspalt framför och bakom mattan så vattnet kan flöda som det ska
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Jojje_
        • January 2013
        • 335

        #4
        Tack för tipsen =)
        Tillsatte mer vatten o nu rör sig ytan rätt så fint.

        Gällande filtret så måste man väl starta om allt på nytt om man ska byta ut filterkasetten?
        Fluval Edge 46L
        Projekt - Ciklidhörna

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          om det är stabilt med alla värdena i akvariet tycker jag inte att du ska ändra på något. om du möjligt vis skulle kunna vara lite mer cirkulation så skulle det vara bra men byt inte ut pumpen!

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Jag tror att det det räcker gott egentligen. Du kör ju ner syresatt vatten i karet konstant. Det är ju inget i karet som tar upp allt heller. Med en kamphane i så är det nästan att föredra i mina ögon. Jag har ännu mindre ytrörelse i mitt betta-kar, där sitter pumpen på botten i en plastmugg.

            Vill du ha mer så gör du ändå som föreslagits
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Filtret är helt OK men kan förbättras som flera redan har skrivit.
              Det viktigaste filtert i speciellt nanoakvarium är dock växterna så se till att ha gott om sådana och gärna en del som växer hyfsat snabbt
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Jojje_
                • January 2013
                • 335

                #8
                Filtret jobbar på finfint nu och ytan rör på sig mkt bättre än innan. =)
                Det var bara lite vatten som krävdes.
                Angående växterna så är det fullt, blandat med fina växter.
                Tackar för tipsen!
                Fluval Edge 46L
                Projekt - Ciklidhörna

                Kommentar

                Arbetssätt...