Eheim 2217

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #16
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Du har inte lust att mäta den på bredaste stället, Inger?
    Såklart att jag har lust att mäta, men du får vänta ett par dagar, jag skickade ordern igår. Påminn mig bara!

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Ursprungligen postat av Inger H
      Förstår jag så väl att du tycker Anders. Har du en sån där dubbelkran/snabbkoppling till dina?

      //Inger
      Ja, tyvärr kostar de en del men är värda varje krona.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Ja, tyvärr kostar de en del men är värda varje krona.
        vad betyder "ja", att filtret är bra eller på frågan om dubbelkran.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #19
          Dubbelkranarna kostar men värda pengarna ändå om man ska göra rent filtret eller minska flödet t ex.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Dubbelkranarna.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #21
              Ursprungligen postat av ansjo
              Dubbelkranarna.
              Okey, ordern är kompletterad.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Christer5

                #22
                Sök på PWSS där finns all data

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #23
                  Ursprungligen postat av Christer5
                  Sök på PWSS där finns all data
                  ...redan beställt därifrån.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Christer5

                    #24
                    Ursäkta Inger,det var ämnat för Bluewing som ville ha måtten på filtret.

                    För övrigt har jag haft ett antal Eheim Classic filter och med dubbelkranar och är det ett väldigt bra filter.

                    Lycka till

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #25
                      Ursprungligen postat av Christer5
                      Ursäkta Inger,det var ämnat för Bluewing som ville ha måtten på filtret.

                      För övrigt har jag haft ett antal Eheim Classic filter och med dubbelkranar och är det ett väldigt bra filter.

                      Lycka till
                      Tack.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Matsnork
                        • July 2012
                        • 119

                        #26
                        Jag har också köpt mig ett 2217, eller eheim classic 600 som den ibland kallas. Klurade och valde riktigt länge men resonerade som TS. Mindre läckagerisk och extremt beprövad konstruktion. Ska testa eheim ehfilav(lavastenkross helt enkelt) och gissar att det är riktigt bra. Väldigt skeptisk till biobollar liknande i mindre filter för annat än mekanisk filtrering.

                        Till ett mindre akvarium är eheims ecco-serie bra om man vill ha ett mer komplett filter direkt från början där media och sånt ingår. Väldigt nöjd med mitt 300.
                        Senast redigerad av Matsnork; 02 June 2013, 02:00. Anledning: efhilav, inte mech!

                        Kommentar

                        • david87
                          • June 2005
                          • 710

                          #27
                          Sv: Eheim 2217

                          Jag betalade 600 för mitt 2215 och då fick jag med både dubbel kranar och filtermedia

                          Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

                          Kommentar

                          • david87
                            • June 2005
                            • 710

                            #28
                            Sv: Eheim 2217

                            Men det är ju klart bekvämt att ha de alltså, pappa kör ju utan och det är ju lite trassligt ned slangarna. Dock så är ju kranarna rätt dyra

                            Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #29
                              Ursprungligen postat av Matsnork
                              Ska testa eheim ehfimech (lavastenkross helt enkelt) och gissar att det är riktigt bra. Väldigt skeptisk till biobollar liknande i mindre filter för annat än mekanisk filtrering.

                              Till ett mindre akvarium är eheims ecco-serie bra om man vill ha ett mer komplett filter direkt från början där media och sånt ingår. Väldigt nöjd med mitt 300.
                              Lavakross användes nog en del längre bak i tiden, innan filtermattans och andra materials intågande. Jag tror inte det funkar så bra på längre sikt som biologisk media när det har en tendens att sätta igen porerna. Jag kommer ihåg att Kjell nämnde att han längre tillbaka i tiden använde mycket lavakross och att det fungerade bra till en början, men med tiden (nått halvår) började tappa effekt och du bör delvis byta ut den. Där är ju små biobollar mycket bättre men man behöver väl en större mängd än de porösa materialen för att uppnå samma kapacitet. Sen har vi ju den grova filtermattan och jag tror att du får ut mer av ditt filter om du kör med den faktiskt.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Tobbe R
                                • May 2009
                                • 654

                                #30
                                Ursprungligen postat av Matsnork
                                Jag har också köpt mig ett 2217, eller eheim classic 600 som den ibland kallas. Klurade och valde riktigt länge men resonerade som TS. Mindre läckagerisk och extremt beprövad konstruktion. Ska testa eheim ehfimech (lavastenkross helt enkelt) och gissar att det är riktigt bra. Väldigt skeptisk till biobollar liknande i mindre filter för annat än mekanisk filtrering.

                                Till ett mindre akvarium är eheims ecco-serie bra om man vill ha ett mer komplett filter direkt från början där media och sånt ingår. Väldigt nöjd med mitt 300.
                                Ehfimech är inte lavakross och det är inte i huvudsak ett biologiskt filter utan är tänkt som ett mekaniskt filter i första steget. Annat namn är makaroner. Det är förvånansvärt effektivt för att filtrera grövre partiklar men måste naturligtvis som alla mekaniska filter göras rent lite då och då.

                                Eheims lavakross heter LAV, kort och gott.

                                /Tobbe

                                Kommentar

                                Arbetssätt...