Eheim 2217

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Eheim 2217

    Har stått i valet och kvalet mellan ett Fluval/Eheimfilter, men har nu bestämt mig för ett Eheim 2217, för att komplettera filtreringen i mitt 540-literkar, där jag har ett Eheim 2075. Vad ska jag fylla på med för filtermaterial i 2217? Easy life symbionot och klippta filterkuber, skulle det funka? Finns bättre förslag för bra filtrering?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • ecco
    • November 2010
    • 500

    #2
    biobollar och blå filtermatta.
    kommer räcka bra.
    Sambons blogg om våra akvarium.
    http://mizan3.bloggsida.se/
    Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av ecco
      biobollar och blå filtermatta.
      kommer räcka bra.
      Tack.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Eheim 2217

        Vad var det som fick dig att välja 2217?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Vad var det som fick dig att välja 2217?
          Därför, att jag har blivit rekommenderad detta filter förut, av akvarister som hållit på länge länge. Det är ett enkelt eheimfilter utan en massa krusiduller som kan gå sönder. En jäkla arbetsmaskin tydligen. Jag har kollat på olika forum, där dom sällan eller aldrig haft problem - trots att filtret har varit igång många år.
          Sen har jag ju redan ett eheim i trollkaret, som är så skönt tyst - så jag fortsätter på den linjen.
          Jag har fluval 306 i mina andra kar, å jag är jättenöjd med dom också.
          Vilket filter tänker du ha?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • david87
            • June 2005
            • 710

            #6
            Sv: Eheim 2217

            Pappa har haft sitt eheim i ca 20 år

            Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Eheim 2217

              Det jag funderar på är till mitt 180. Har internfilter där nu. Men vill jag ha CO2 och tillsätta den genom genomströmning så behöver jag ett externfilter. Dessutom är skåpet det ska stå i smalt, ca 24 cm och då får inte de kantigare bredare modellerna plats. 2217 är ganska smal.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av david87
                Pappa har haft sitt eheim i ca 20 år

                Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
                Där ser man.

                //inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Det jag funderar på är till mitt 180. Har internfilter där nu. Men vill jag ha CO2 och tillsätta den genom genomströmning så behöver jag ett externfilter. Dessutom är skåpet det ska stå i smalt, ca 24 cm och då får inte de kantigare bredare modellerna plats. 2217 är ganska smal.
                  Då kanske det passar, vet inte hur smalt det är - andra kan säker svara. Det här filtret är ju inte ställbart. Tycker man att flödet blir för kraftigt, kan man ju rikta strilröret mot någon rot eller så.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Eheim 2217

                    Du har inte lust att mäta den på bredaste stället, Inger?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Peter79
                      • April 2012
                      • 311

                      #11
                      Eheim 2217

                      Vill bara tipsa om detta co2 system som inte kräver någon pump, har detta i mitt 180 kar och gillar då såpass att gamla co2 anl i 450 karet snart är ett minne blått

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #12
                        Eheim 2217

                        Det är ett bra sätt det också. Det finns lika många sätt som det finns akvarister tror jag. Det är ju smidigt att bara lägga sakerna i klorin när de blir täta.

                        Jag kör glasprylar i ett nano, funkar kanoners.
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Tänk på en sak om ytterfilter som reaktor, där blir jäkligt lågt pH och då funkar det sisådär med de goda bakterierna. Som komplement är det ok, men inte bara kombinerat filter/reaktor.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Har stått i valet och kvalet mellan ett Fluval/Eheimfilter, men har nu bestämt mig för ett Eheim 2217, för att komplettera filtreringen i mitt 540-literkar, där jag har ett Eheim 2075. Vad ska jag fylla på med för filtermaterial i 2217? Easy life symbionot och klippta filterkuber, skulle det funka? Finns bättre förslag för bra filtrering?

                            //Inger
                            där har du gjort ett gott val, och jag kör med bara filtrermatta i mina.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              där har du gjort ett gott val, och jag kör med bara filtrermatta i mina.
                              Förstår jag så väl att du tycker Anders. Har du en sån där dubbelkran/snabbkoppling till dina?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...