Nystartat nanokar. Lågt PH/KH samt lite mer frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jojje_
    • January 2013
    • 335

    Nystartat nanokar. Lågt PH/KH samt lite mer frågor.

    I lördags blev inredningen klar i nya nanokaret på jobbet.
    Det är ett Aquatic Nature kar på 30 liter och med Haquoss cascade 200 som innerfilter samt en Haquoss Snakeled 40 som belysning.

    Det jag märkt sedan uppstarten, även efter att jag dumpat i rätt mängd nyttobakterier, samt flyttat över 6 liter från mitt redan inkörda akvarium hemma för att skynda på processen, är att PHt är väldigt lågt.
    Använder mig utav stickor och ser att det gula på baksidan av burken visar att nivån ligger på runt 6-strecket. Dvs gult.
    Hur lång tid tar det tills PHt i vattnet stabiliseras?
    Kommer det ens göra det med de medel som används?

    Använder mig utav Haquoss Excellence DM2 Alive bakteriekultur, Happylife HappyCarbo samt Happylife Easylife.

    Har haft karet igång sedan i lördags som sagt, dvs 4 dagar. Har inte dumpat i någon fisk eller räka ännu då jag misstänker att de hade dött då det inte alls är inkört.

    Märker även att KH´t ligger lågt, då det ju mörkare färg det är på stickorna, desto bättre, men min sticka visar att även KH´t är ljust på stickorna. Dvs lågt.

    Dricker man vattnet här på kontoret, och jämför det med vattnet hemma, så är det sjukt stor skillnad.
    Även om jag bor fem minuter bort så känner man hur vattnet smakar mer "metall" på jobbet.
    Svårt att förklara, men det smakar helt neutralt hemma om man säger så.
    Bor i norra Stockholm runt Solnahållet.

    Några tips gällande PH/KH?


    Sista grej angående belysning.
    Belysningen som kom med akvariet är en sådan här:


    Ljuset känns väldigt svagt, och jag misstänker att det är kanske på snudd för dåligt ljus.
    40st led-lampor som inte alls lyser starkt.. Bör man byta eller skaffa någon till tycker ni?

    Kommer köra på en Kampfisk och prova och se om det funkar med ett par störra amanoräkor tillsammans med Kampisen.
    Fluval Edge 46L
    Projekt - Ciklidhörna
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Hej! kan du skriva exakta kh värdet ?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Vad har du för bottenmaterial. Låter underligt att pH är så lågt och det brukar det bara bli om soilen har "ställt till det". Fast kanske förändrar vattenpreparaten värdena - någon som använder dessa preparat kanske vet.

      Vilka vattenvärden har du på kranvattnet (kolla på kommunens hemsida)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Jojje_
        • January 2013
        • 335

        #4
        Saxat från hemsidan:

        pH-värde


        pH-värdet är ett mått på vattnets surhetsgrad. Dricksvatten ska ha ett pH-värde på mellan 7,5 - 9,0. I Sundbyberg har vattnet pH 8,1.



        Hårdhet

        Vattnet är medelhårt på gränsen till mjukt (5-6 dH).
        Skala för vattnets hårdhet anges i tyska hårdhetsgrader ( °dH)
        0-2 - Mycket mjukt vatten
        2-5 - Mjukt vatten
        5-10 - Medelhårt vatten (Sundbybergs vatten)
        10-20 - Hårt vatten
        20-> - Mycket hårt vatten


        Som bottenmaterial använder jag mig av svart samt vit krossad sten. Dvs inte krossad som fin sand, utan snäppet grövre.
        Kom dock på en sjukt störande sak nu långt i efterhand...
        Jag glömde helt att skölja ur bottenmaterialet efter inköp.

        Misstänker att detta lär påverka vattenvärdena? Med tanke på att det säkert är massa kem iblandat i det vid kross eller liknande i butik.
        Bör jag rensa ut allt igen och skölja rent, eller räcker det med större vattenbyten och bottensug 1-2 veckor innan jag droppar i kampfisken?
        Är väl beredd på att vara tvungen att behöva plocka ur allt och skölja rent/koka bottenmaterialet.
        Senast redigerad av Jojje_; 08 May 2013, 07:41.
        Fluval Edge 46L
        Projekt - Ciklidhörna

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ok men det säger ju inte något om KH (där får man avläsa alkaliniteten).

          Men det är i alla fall något som du tillsatt som driver ner pH. Har lite svårt att tro att det skulle vara gruset, kanske vattenberedningspreparaten men dom kan jag som sagt inte
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Jojje_
            • January 2013
            • 335

            #6
            Konstigt som fan.
            Sprang in till köket och tog ett prov direkt ur kranen.
            Resultatet är följande:
            Vänster sticka är provet ur akvariet, höger är provet direkt ur kranen.


            Såhär ser karet ut om det spelar någon vidare roll.



            Man kan se på bilden att provet ur akvariet inte är direkt stabilt.
            Både GH (Tredje uppifrån), KH samt pH ser inte bra ut.
            Fluval Edge 46L
            Projekt - Ciklidhörna

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              fast kranvärdena stämmer ju inte heller med kommunenns siffror. Kan vara stickan som visar fel
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Jojje_
                • January 2013
                • 335

                #8
                Stickan blev mkt rödare efter ett par minuter bör tilläggas.
                Dock inte den som testades i akvariet. Den var lika gul som innan.
                Ska låta karet gå ett par dagar till med medlen och sedan se hur man gör.

                Återkommer med uppdatering. =)
                Fluval Edge 46L
                Projekt - Ciklidhörna

                Kommentar

                Arbetssätt...