Nitrit av gammalt filtermaterial?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Nitrit av gammalt filtermaterial?

    Har ett begagnat akvarium med innbyggt filterbakgrund som jag precis startat upp. Haft i lite incyklingsfisk. Testade vatten kvalitén och det visar sig att det är höga Nitrithalter!?
    Nu är ju inte akvariet incyklat alls och några moskitorasboror har varit i ett dygn. Det är allt. De har inte ens fått mat än. Så var kommer nitriten ifrån? Har tillsatt uppstartsbakterier.
    Kan det bero på gammalt dött material som är kvar i den intorkade filterbakgrunden?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ja det kan mycket väl bero på gammalt dött material som varit kvar i filterbakgrunden.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Nitrit av gammalt filtermaterial?

      Ok. Då byter jag lite mer vatten och inväntar uppvaknande av goda bakterier.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ja detta brukar lägga sig rätt snabbt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Märker att Nitritet sjunker lite dagligen nu i Nanokaret. Är nästan nere på riktigt bra nivåer. Det minskar 1 steg på skalan i nitritestet dagligen. Tillsätter bakterier från JBL Denitrol som jag använt tidigare. Det positiva är att Nitratet är i balans på ca 20 ppm. Vilket känns utmärkt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          Arbetssätt...