Jättemjukt m guppy/snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    Jättemjukt m guppy/snäckor

    Vattnet i mitt akvarium har visat sig vara mycket mjukare än jag hade förväntat mig när jag startade upp det med en liten grupp guppy. Efter några turer med nematoder har jag nu 5 krokiga guppy kvar. (Yngel av originalgruppen på 8.) Dessa samsas med Ancistrus, Amandor, Malaysier och Helenor.

    Nu har guppyna nått en ålder då hanarna uppvaktar alltmer. Problemet är att ingen av mina honor antagligen är lämpade att bli gravida (den äldsta honan är också den mest uppvaktade och den absolut krokigaste) och jag är orolig för deras hälsa OM dom skulle tacka jag till uppvakteriet. Jag hade en tanke på att stoppa ned ett fåtal Endlerhonor, dels för att kanske få lite ordning på beståndet och dels för att mina nuvarande honor skall få en frist. MEN... Mitt vatten är ju inte lämpat för guppy... Vad är det mest humana att göra?

    Jag har även upptäckt att den ena Helenans ena gula rand blivit vit; kalkbrist gissar jag. När jag införskaffade akvariet sålde de på mig kalkfritt grus. Det var ju extremt onödigt har jag insett i efterhand, eftersom Knivsta har så låg kalkhalt i vattnet. Så nu sitter jag med mjukt, kalkfattigt vatten och ett akvarium med invånare som skulle föredra motsatsen. Då jag tycks ha så stabila värden i övrigt vill jag inte gärna mixtra för mycket med medel etc, men har funderat på det här med krossade snäckskal!? Skulle det hjälpa? För- och nackdelar?

    Snela jelp! §xo)
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    En bit kalksten från affären skulle kanske hjälpa. Dock är jag inte alltid övertygad om att krokiga guppy beror på mjukt vatten. Vad fodrar du med?
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • tazzrat

      • July 2012
      • 211

      #3
      Tack för svaret! §:o)

      Nä- deras krokighet kom sig nog av att deras föräldrar hade Camallanus Cotti under tiden dom både gjorde- och födde de små ynglisarna. Det var dessutom en aning påfrestande på hela gruppen under själva medicineringen mot de vidriga små parasiterna. Ingen av de vuxna överlevde alls. §:o(

      Jag utfodrar med Tetras guppyfoder i flingform samt har försökt få dem att uppskatta frystorkat (både Artemia och Daphnia), men de smakar knappt på det. De får lite ärtor då- och då, men har dragit ned på det då jag har läst att ärtor kan skapa förstoppning hos Ancistrusarna. Överväger att försöka med broccoli också, men har inte lyckats förstå vad man skall göra med dom förutom att tina den frysta buketten. §xo) (Levande foder vore naturligtvis idealiskt, men inte aktuellt förrän jag slutat bo växelvis på annan ort. §:o\ )

      Så en bit kalksten skulle vara att föredra framför lite snäckkross? §:o)

      ...Och när jag tänker efter: kan vattenvärdena alltså ha haft NÅGON inverkan på krokigheten? Den möjligheten hade jag inte ens tagit i beaktning. I mina ungdoms dagar (det var bättre förr?) hade jag ett akvarium i Enköping (hårt och kalkrikt vatten) där mina guppysar förökade sig som kaniner. De mådde finfint och var jättevackra. Enstaka krokguppy, men det var inte många över dom åren. De matades med billigaste möjliga fiskmat från ICA... Kan alltså vattenkvaliteten ha gjort dem tåligare? §:oO
      Senast redigerad av tazzrat; 27 April 2013, 17:16.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Enligt den erfarenhet jag gjort så är det näringsbrist som ligger bakom levandefödares krokighet. Har börjat med Atvitol när jag matar och det funkar kanon. Stockholm har ju mjukt vatten, och jag har ingen kalk i vattnet. En del svärdbärarhannar kan vara så upptagna av att uppvakta honorna att de inte har tid att äta, och de brukar bli krokiga på både längden och tvären.
        Frystorkat har jag inte hittat en enda fisk som gillar, inte hos mig i alla fall, men fryst foder brukar gå ner.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • tazzrat

          • July 2012
          • 211

          #5
          Atvitol skall kollas upp! Supertack för tipset! §:oD

          ...Fast nu var det iofs inte bara krokigheten som oroade mig, utan guppysars trivsel överlag. Dvs hur skall jag ställa mig till att utöka guppygruppen trots mitt icke-guppyvänliga vatten jämte att riskera att nuvarande honor inte klarar av eventuella ynglingar? Skall jag tolka det som att du inte tror att det är något bekymmer att låta någon guppy till flytta in för att bespara krokflickorna? §:o)

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Nej, jag tror inte det, guppy kommer ju oftast från ganska mjuka vatten.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #7
              Ursprungligen postat av tazzrat
              Atvitol skall kollas upp! Supertack för tipset! §:oD

              ...Fast nu var det iofs inte bara krokigheten som oroade mig, utan guppysars trivsel överlag. Dvs hur skall jag ställa mig till att utöka guppygruppen trots mitt icke-guppyvänliga vatten jämte att riskera att nuvarande honor inte klarar av eventuella ynglingar? Skall jag tolka det som att du inte tror att det är något bekymmer att låta någon guppy till flytta in för att bespara krokflickorna? §:o)
              Jag saltar alltid mitt vatten när jag sammanför guppys från olika stammar. Du riskerar alltid problem när du sätter ihop guppys. 0,5-1% salt.
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • tazzrat

                • July 2012
                • 211

                #8
                Åhå? Överallt får jag fram att dom vill ha hårt, hårt. Men som jag läst någonstans så är stabilt viktigare "rätt"!? Blir nog bra ändå det där då. §:o)

                Och kalksten, sa du. Något sådant här: http://animail.se/kalksten-fagel-med-jod.html eller mer typ http://www.akvariehobby.se/shop/prod...id_product=592 eller är det något helt annat jag skall söka efter? Jag gissar att det är lättare att hålla en jämn nivå av kalktillförsel med kalksten jämfört med snäckkrosset!?

                Kommentar

                • tazzrat

                  • July 2012
                  • 211

                  #9
                  Är inte karantän ett bättre sätt att undvika bekymmer då? De smittas ju inte av varandra såvida inte någon bär på någon sjukdom!?

                  Kommentar

                  • Joakim Lundgren
                    • August 2006
                    • 631

                    #10
                    Ursprungligen postat av tazzrat
                    Är inte karantän ett bättre sätt att undvika bekymmer då? De smittas ju inte av varandra såvida inte någon bär på någon sjukdom!?
                    I regel bär zooaffärsguppys på parasiter, dessa tar du död på genom att salta. Karantänkar är utmärkta att använda i detta syfte.
                    AKA: Lizardking

                    Kommentar

                    • tazzrat

                      • July 2012
                      • 211

                      #11
                      Jag har klurat över detta tidigare när jag har sett detta nämnas, men är inte helt bekväm med saltanvändning och har än så länge bara vågat mig på 1 saltbad, och då var det en sista sucken för den firren. (...som fantastiskt nog hämtade sig efter detta.)

                      Jag har inte något större karantänkar utan bara ett litet plastakvarium till förfogande för akutfall så då måste jag tillsätta direkt i akvariet och jag har inte lyckats hitta hur sandsnäckor, Helenasnäckor, Ancistrus och Amandatetra eller växterna mår av salttillsats; någon uppfattning om något av det?

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av tazzrat
                        jag har inte lyckats hitta hur sandsnäckor, Helenasnäckor, Ancistrus och Amandatetra eller växterna mår av salttillsats; någon uppfattning om något av det?
                        Växter tycker mycket illa om salt, men oftast använder man bara homeopatiska mängder i akvarier, och det bryr sig inte ens växterna om. Fisk och snäckor är inget problem innan du är uppe i flera promille salthalt, dvs i brackvattenssalthalter.

                        Guppy är extremt anpassningsbara vad gäller vatten, det är därför de har blivit ett ogräs över hela världen. Vart man än åker i världen (där det inte är frost) så hittar man alltid guppies, vare sig vattnet är stenhårt och bräckt eller mjukt och surt. Guppy kan tillochmed odlas i rent havsvatten.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • tazzrat

                          • July 2012
                          • 211

                          #13
                          Men 0,5-1% ÄR väl bräckvattennivå?

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av tazzrat
                            Men 0,5-1% ÄR väl bräckvattennivå?
                            Ja, 0.5 - 1% viktprocent salt = 5 - 10 promille salthalt. Så hög salthalt kan du inte ha i ett akvarium med växter - finns inga akvarieväxter som tål det. Vissa snäckor och känsligare fiskar kan tänkas få njurproblem också (fast inte guppy).

                            Oftast när man talar om "salt i akvariet" brukar man mena salthalter av typen "en matsked salt per 100 liter", såna halter är ofarliga utom kanske för de allra känsligaste växterna.
                            Senast redigerad av Azur; 28 April 2013, 18:22.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • tazzrat

                              • July 2012
                              • 211

                              #15
                              Så en lägre nivå om jag skall tillsätta i vanliga akvariet, men den nivån fungerar för ett karantänkar!? Så i händelse jag utökar min klunga guppy för att bespara krokhonorna så kan jag tillsätta en lägre nivå av salt direkt i karet för att - så som Joakim föreslår - minska risken för att tillskotten skall bära på något av de saltkänsliga parasiterna!?

                              Det här var en liten avstickare från grundfrågan, men fortfarande viktig och oerhört upplysande! Tack för hjälpen och tålamodet! §:o)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...