Jättemjukt m guppy/snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Ursprungligen postat av tazzrat
    Så en lägre nivå om jag skall tillsätta i vanliga akvariet, men den nivån fungerar för ett karantänkar!?
    Ja, eller ännu högre salthalter i ett kortvarigt saltbad.
    Så i händelse jag utökar min klunga guppy för att bespara krokhonorna så kan jag tillsätta en lägre nivå av salt direkt i karet för att - så som Joakim föreslår - minska risken för att tillskotten skall bära på något av de saltkänsliga parasiterna!?
    Det är där det hela kollapsar lite: yttre parasiter är inte heller känsliga mot låga salthalter, man måste upp rätt högt för att få effekt (och en del parasiter är lika tåliga mot salt som guppy).
    Även låga halter salt har däremot effekt mot nitritförgiftning, så om man har problem med vattenkvaliteten kan lite salt göra underverk.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • tazzrat

      • July 2012
      • 211

      #17
      Ah... Det rimmar lite bättre med vad jag läst tidigare... Nej, nitrit och vattenkvalitet (bortsett från trådens huvudpoäng att jag har väldigt mjukt vatten) har jag inget bekymmer med. Det är just att jag har haft påhälsning av nematoder och nu är livrädd för parasiter i allmänhet så det lät liksom väldigt bra att saltet skulle ge mig en liten fördel mot såna. §xob

      Det lite positiva med att tillsätta lite salt i huvudkaret vid tillökning kanske vara(?) att ge de nya fiskarna en liten hjälp om deras immunförsvar blivit lite nedsatt av stressen kring flytten, men utöver det ingen större effekt i det här fallet!?

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #18
        Jag rekommenderar dig till att gå in på guppysällskapets hemsifa och läsa om sjukdomar och vad man kan göra för att behandla sjuka guppys. Egeria najas upplever jag vara hyfsat tåliga mot salt men annars är det som azur säger, växter o salt är ingen bra kombo.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • tazzrat

          • July 2012
          • 211

          #19
          Jao- jag har varit där några vändor på guppysällskapets sida både när jag faktiskt hade sjukdom och bara allmänt. ...Men som det är nu så har jag ju inga sjuka guppy. De är - tack och lov - friska, om än lite krokiga.

          Jag antar att jag har alternativet att köra ett minimalt karantänbad eller att koppa in dom direkt och chansa när jag utökar skaran. §xo|

          Eftersom ingen emotsagt Mumins inlägg så utgår jag iaf ifrån att mitt mjuka vatten inte är något vidare bekymmer? §:o)

          Kalksten, Atvitol samt några Endlersflickor blir mina nästa steg. Tack för hjälpen allihop! §:o)

          Kommentar

          • Millan2000
            • April 2013
            • 48

            #20
            Koka broccoli,kyl den med kallvatten el låt ligga o svalna,sen ner i karet. Fiskarna älskar det! Bäst att koka,bara tinad kan börja lukta rejält :/

            Kommentar

            • tazzrat

              • July 2012
              • 211

              #21
              Typ ångkoka då, kanske? Eller tillaga i ugnen i folie som jag brukar göra till mig själv? Gäller ju att inte få den för soggig också. §:oO

              Kommentar

              Arbetssätt...