NU har jag fått balans!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    NU har jag fått balans!

    Jag vill bara tacka alla er som hjälpt mig med mina frågor här på forumet! Jag har länge slitit med trådalger som blossade upp så fort jag gjort ett vattenbyte. Samtidigt hällde jag i alldeles för många olika medel i akvariet och utan att ge växterna annan gödning än CO2, samtidigt som jag enbart hade långsamväxande. Tack vare era tips om att sluta med alla onödiga preparat, mörklägga i tre dygn (pga cyanon), tillföra PMDD och plantera snabbväxande växter, så har nu algerna gett med sig och akvariet är klart och fint och växterna växter för första gången så det knakar! TACK ska ni ha för er ovärderliga hjälp!

    Före:




    Efter tre dygns mörkläggning och isättning av Ceratophyllum demersum och Ceratopteris cornuta:




    Efter EN vecka med dessa växter i akvariet:




    Så nu hoppas jag bara på att kunna plantera mer Vallisneria framför pumpen, så att jag kan ljuga bort den mer och sen är jag nöjd.

    TACK, återigen, för all er hjälp! Jag är så glad att ni finns!
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Vad glad jag blir av att läsa detta. Vad fint det blivit. Men du har ju verkligen jobbat för att ställa om attityden till ditt akvarium och processerna där. Tycker du verkar ha ovanligt lätt att ta råd av andra och verkar väldigt nyfiken och villig att pröva. Så din ödmjuka och nyfikna attityd är ju en del av att det hela vände. Grattis! Gissar att du känner dig ganska stolt över ditt akvarium nu, och med rätta!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #3
      Haha, ja, nu kan jag bjuda hem folk utan att skämmas. Och min sambo börjar förstå varför jag ville skaffa akvarium också.

      Jag vet ju att ni har mycket längre erfarenhet av akvarium än mig, så självklart tar jag till mig alla råd jag kan! (Men, nej, det är verkligen ingen självklarhet för alla - det har jag också märkt).

      Stort tack, än en gång, för all hjälp!

      Kommentar

      Arbetssätt...