Inkört filter eller endast krama ur inkört filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    Inkört filter eller endast krama ur inkört filter?

    Jag ska starta upp ett nytt akvarium och funderar nu på vilket sätt som är bästa/snabbast för att få rätt bakteriekultur.

    Jag har ett akvarium som är igång sedan ca 3 månader och som jag, för ca 1 månad sedan, tillfälligt satt i en extra filtermatta. Tanken med det var att få rätt bakteriekultur på den filtermattan för att sedan använda den till det nya akvariet. Men det filtret har jag inte tänkt använda sedan utan jag ska göra ett lite större filter med grovlek ppi 10.

    Hur ska jag göra?

    1) Starta med enbart det inkörda filtret i ca 1 månad för att sedan byta ut den till det nya filtret
    2) Starta med det nya filtret och istället krama ur det inkörda filtret i det nya akvariet.
    3) Starta med 2 pumpar/filter. 1 med det nya filtret och en med det inkörda filtret.

    Ska väll säga att det är ett 54 l som ska startas upp med innerfilter.
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det har ju inte hunnit bildas så himla många nyttobakterier i filtret på en månad, men ett visst tillskott blir det så klart.
    Det funkar väl med alla dina metoder men kombinera gärna i början med någon bakteriekultur.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #3
      Hej! det beror ju på vad du ska ha för fiskar i akvariet men den normala mognads perioden tar alltid 36 dygn men vissa fiskar kräver
      ännu längre mognad perioder upp till 6 månader

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Det är bra att både krama ur det inkörda filtret i det nya akvariet och sen använda filtret i akvariet också. Kramar du ur filtermaterialet i karet så får du bakterier i bottengruset och överallt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Millan2000
          • April 2013
          • 48

          #5
          Bactozym ärväl åxå bra? Enligt förpackningen ska man kunna sätta in fiskar efter 36 timmar. Låter väl lite väl otroligt men...

          Kommentar

          • limaan
            • December 2011
            • 212

            #6
            Tack för svar. Blev att jag kramade ur filtret en gång och sedan använt mig av bakteriekultur. Efter 1 vecka så ser allt bra ut. Bara att hoppas att det håller i sig.
            Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
            Följ mig i projekttråden Akvarievrån
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

            Kommentar

            Arbetssätt...