Korallsand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulven89
    • May 2012
    • 71

    Korallsand

    Har funderat rätt länge på detta om kh, korallsand skall höjja kh men att höjja kh't gör att ph't går uppåt?
    Jag har velat ha en bra buffert för som jag förstått det som är det att ju högre buffert ju mer tål vattnet nitrit/nitrat? Med högre Kh blir vattnet mer 'resistent' mot höga nitrat/nitrit värden då vattnets buffert klarar av högre?
    Så min fråga är: är det allmänt bra med högre kh även om det är genom korallsands påse i filtret eller blir det faktiskt så att ph't sticker uppåt?

    Jag har begärt en raport på proverna dom tog på Faluns dricksvatten för att vara relativt säker på värdena som mina akvarium utsätts för vid vattenbyte och detta är vad jag fick.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Untitled.png
Visningar: 1
Storlek: 424,0 KB
ID: 2183983Klicka på bilden för större version

Namn: Untitled2.png
Visningar: 1
Storlek: 393,8 KB
ID: 2183984

    (Jag förstod mig inte riktigt på det här med bifoga.. men det verkar funka.)

    Är nitrat värdena höga? Hur höga kan dom bli i akvariet utan fara för fisk (ungefär, i ett 500l) jag vet att det är dåligt men vet inte hur mkt som är dåligt.
  • mikoto
    • July 2011
    • 215

    #2
    Nu är jag ingen sötvattensakvarist men angående nitrat så är ett värde mellan 1-5 mg/l ett riktvärde för de riktigt hårda stenkorallsgrabbarna(och tjejerna). Men de flesta koraller klarar sig utmärkt i upp till 40. Fiskar verkar inte lida något som helst som regel upp till 200 mg/l. Sötvattensfiskar borde ha samma krav, minst.

    Så 0.8 mg/l är ytterst litet, det kan ignoreras helt. Speciellt om du har växter i ditt akvarium, de förbrukar nitrat till sin tillväxt.

    200 mg/l är extrema värden med, du får göra något riktigt underligt för att komma upp i de. Hälla i en burk mat om dagen kanske åt fiskarna eller slänga i en påse salpeter.

    Kht har mig veterligen ingenting med nitrat eller nitrit att göra, de ska inte påverkas öht nästan oavsett kh. Vad kh är bra för är att ett högre kh värde ger ett stabilare ph i det här fallet. Där får vattnet en högre buffertverkan.

    Korallsanden är halkhaltig. Den lär höja ditt ph och även kh lite grann, iaf i början. Men den buffrar bara lite. Den är inte direkt dundereffektiv på att hålla uppe Calcium och kh nivåer, om du inte tillsätter koldioxid eller liknande som löser upp sanden lite. Då kan det bli mer fart. Sanden lär buffra lite, den kommer även ge ett högre ph och kh än vanlig sand hade gjort.

    Men vad ska du ha i akvariet? Ska du ha hårt vatten eller mjukt vatten? Är det från Tanganyika sjön eller Amazonas du tar inspiration och invånare ifrån? Många växter trivs inte jättebra i hårt vatten.

    Kommentar

    • Ulven89
      • May 2012
      • 71

      #3
      Sv: Korallsand

      Fengäddor, öronålar och förhoppningsvis Natalciklider. Jag har haft dom ett tag nu å dom verkar ju trivas, anledningen till att jag frågar är pga ph värdet i mitt akvarium, har i mer än två år haft en relativt stabil ph grad på 7-7.5 men nu har jag ett ph på minst 8, iofs också stabilt men det sjunker inte ner till ca 7. Visst jag har relativt nyligen flyttat men det är samma vatten i kranarna och även i den andra lägenheten kunde jag byta 100% av vattnet och efter bara några dagar så la sig ph't på 7ish.
      Har du idéer på vad jag har gjort fel? :P
      Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

      Kommentar

      • mikoto
        • July 2011
        • 215

        #4
        Ph på 8 måste du nästan ha något kalkhaltigt i vattnet som håller uppe det på den nivån. Har du korallsand eller kalksten i akvariet nu? Har du växter och lite rötter och så brukar det nog inte hålla sig uppe vid 8 vanligtvis, inte i längden utan en kalkrik inredning.

        Kommentar

        • Ulven89
          • May 2012
          • 71

          #5
          Sv: Korallsand

          Jag vill ha ph't på ca 7.5 då öronålarna inte ska gilla högre än 7.5 (6.5-7.5 för ålen)

          Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

          Kommentar

          • Emil1981
            • January 2013
            • 55

            #6
            Ursprungligen postat av mikoto
            Ph på 8 måste du nästan ha något kalkhaltigt i vattnet som håller uppe det på den nivån. Har du korallsand eller kalksten i akvariet nu? Har du växter och lite rötter och så brukar det nog inte hålla sig uppe vid 8 vanligtvis, inte i längden utan en kalkrik inredning.
            Med en alkalinitet på 91 mg/l så kommer nog pH hålla sig ganska högt även om man tillsätter saker som sänker pH.
            Alkalinitet är buffringsförmåga, samma som KH fast andra siffror.

            Kommentar

            Arbetssätt...