Ruttna vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plurr
    • August 2012
    • 37

    Ruttna vattenvärden

    Nu ger jag upp.. Googlat och läst så ögonen går i kors utan att bli nämnbart mkt klokare.
    Huvudproblemet är att jag har skyhögt Ph. Ligger kring 8-8.5. Än så länge verkar fiskarna trivas bra. Scalarerna lägger rom regelbundet osv. Däremot far växterna illa. Räknade ut att Co2 halten låg på 1.8 här om dagen. Det var iom. Det som jag började inse att dom andra värdena var rätt off också.
    För tre dagar sedan hade jag följande värden:
    Gh 12
    Kh 6
    Ph 8

    Tillsatte Co2 med hjälp av mäsk samt HappyFerro (Järntillskott)
    Idag hade jag följande värden:
    Ph 8
    Kh 10.5
    Gh 11.5

    Kan tillägga att jag mätte på 5ml vatten vid första mätningen och 10ml på andra.
    Kollade kranvattnet idag också (kommunalt vatten) med följande resultat:
    Ph 8
    Kh 4
    Gh 7
    Mätte på 5ml..

    Nu är jag ju mer orolig för fiskarna än växterna! Har Scalarer och Praktbotior i karet. Bägge arterna föredrar, enligt vad jag läst mig till, snarare ner mot 6 i Ph. 8-8.5 är m.a.o på tok för högt!
    Har läst om torv och rötter för att få ner Ph (har en ganska stor rot i) men då fungerar inte Co2 tabellen längre(?). Dessutom har jag fattat det som att det är svårt att få ner Ph den vägen om Kh ligger högt, vilket det ju gör för mig.

    Är totalt förvirrad.. Vad ska jag göra NU för att "rädda" karet och hur i hela @€&#$¥ ska jag lära mig all denna kemi?? Boktips eller länkar tages tacksamt emot!


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    Först av allt, relax, vattenvärden kan man lätt få huvudbry av så det bästa enligt mig när det gäller sötvatten är att inte ta det alltför seriöst. Tycker inte dina värden är jättefel, pH är som sagt lite högt, men sålänge fiskarna mår bra är det inget att vara orolig för. Vill du sänka det så ha i lite alkottar, fungerar super på att sänka pH. Vill du sänka Kh så gör ett lite större vattenbyte (du hade ju lägre Kh i kranen än i karet).

    Kommentar

    • Plurr
      • August 2012
      • 37

      #3
      Ruttna vattenvärden

      Ursprungligen postat av freddi36
      Först av allt, relax, vattenvärden kan man lätt få huvudbry av så det bästa enligt mig när det gäller sötvatten är att inte ta det alltför seriöst. Tycker inte dina värden är jättefel, pH är som sagt lite högt, men sålänge fiskarna mår bra är det inget att vara orolig för. Vill du sänka det så ha i lite alkottar, fungerar super på att sänka pH. Vill du sänka Kh så gör ett lite större vattenbyte (du hade ju lägre Kh i kranen än i karet).
      Ok, tack! Framför allt rådet: Relax, ska jag försöka ta till mig! :P
      Huvudbry är bara förnamnet. Det känns som att det är oändligt med variabler och en oändlig ström uppfattningar om vad som är "rätt".
      Jag fortsätter med mina vattenbyten och ska försöka leta tag på några alkottar.
      Tack!


      Sent from my iPad using Tapatalk HD

      Kommentar

      Arbetssätt...