lågt ph utan co2, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rgolsson
    • May 2012
    • 189

    lågt ph utan co2, varför?

    idag har jag fyllt på mitt co2 system och har satt igång det i mitt 400L kar.

    har en ph kontorler och kalibrerade den idag och såg då att jag hade ett ph på 6.4

    och då har co2 systemet varit igång ca 1h, har inte varit igång på ca 4 månader innan,

    har bara kört med ljus 4x58watt och 40ml x 3 PDMM/ veckan.

    tänkt först att detta kan ju inte stämma eftersom jag har ju över 7ph i kranen och jag bytta ca 50% av vattnet för 5 dagar sedan.

    tog och kollade ph med jbl ph tester och samma där. hade ett kh på 5 med.

    detta är väl inte normalt?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Sv: lågt ph utan co2, varför?

    Jo låter rätt normalt. Rötter o annat i karet sänker ph. Jag har precis samma som dig. 7 i kranen o drygt 6 i karen.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • rgolsson
      • May 2012
      • 189

      #3
      men då behöver man ju inte co2 eftersom jag ligger på ett ph ca 6.5 när jag har co2 igång,

      Men fick lite problem idag.

      kalibrerade sonden igår. men det gick nog inte så bra.
      idag så var en fisk död och en molly tappar färg och en annan molly ser det ut som det växer något på.
      och kontrollern står det att jag har en ph på 7.5 men när jag tog och testade med jbls test så hade jag en ph på 6

      så jag stängde co2n, något som är galet ju

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        lågt ph utan co2, varför?

        Då har du inte kalibrerat den rätt.

        Ett lågt ph innebär ju inte att växterna får den gas de behöver, om du inte håller nivån låg med co2 då.

        Om du enbart använder gasen till att få ner ph så är det väl inte nödvändigt med det vattnet du har..
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • rgolsson
          • May 2012
          • 189

          #5
          tycker det verkar konstigt att jag inte gjort rätt.

          för igår när jag hade kalibrerat den så tänkte jag jag testar.
          och då tog jag den först i 4ph och då stod den på 4.04ph och sedan 7 och då stod den på 7.05ph,

          och då hade jag 6.5 i vattnet, nu hade jag 7.5 i karet,
          har lagt sensorn i avjonaniserat vatten eller vad det nu är och ska göra om kalibreringen imorgon,

          jag vill ju använda gasen så växterna får det dom behöver. använder inte gasen i syfte att få ner ph, utan att ge växterna det dom behöver


          Hittade buffer pulver på clas ohlsson, ska köpa det och göra ny cal och se
          Senast redigerad av rgolsson; 05 April 2013, 19:27.

          Kommentar

          Arbetssätt...