Bikarbonat + pH-buffer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Bikarbonat + pH-buffer?

    Kan man höja KH med bikarbonat och sedan sänka pH igen med pH-Buffer 7,2 utan att KH också höjs och utan att det händer något annat oönskat?
  • Emil1981
    • January 2013
    • 55

    #2
    Tillsätter man bikarbonat så ökar alkaliniteten (KH) vilket är samma som mängden vätekarbonatjoner. Sänker man sen pH så övergår väterkarbonatjonerna till kolsyra (löst koldioxid) istället. Sänker man pH tillräckligt mycket så blir vattnet till slut mättat av kolsyra och koldioxid fäller ut och bubblar upp.
    Kan testas genom att droppa citronsaft i kolsyrat vatten.

    KH kommer alltså inte höjas om man sänker pH utan snarare övergå till koldioxid.

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #3
      Okej, stort tack för ditt svar!

      Finns det inte något annat man kan tillsätta för att höja KH utan att samtidigt höja pH - istället för bikarbonat?

      Kommentar

      • Emil1981
        • January 2013
        • 55

        #4
        KH är ju som sagt ett mått på alkalinitet, vilket betyder förmåga att buffra pH. pH är i sin tur ett mått på koncentrationen av vätejoner, ju lägre pH desto högre koncentration vätejoner. Alltså vi lågt pH (surt) finns det fler vätejoner än vi högt pH (basiskt). Det en pH-buffer gör är att bilda andra föreningar med vätejonerna som inte sänker pH. Alltså när nya vätejoner dyker upp som skulle sänka pH så tar buffern hand om dessa och pH förblir oförändrat. Följatkligen om man tillsätter ämnen som ökar buffringsförmågan så kommer pH också att öka mer eller mindre beroende på vilken typ av buffer.

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #5
          Men vad konstigt ändå... Enligt den tabell som jag har för att räkna ut mängden CO2 i vattnet, så läser man av KH i relation till pH. Jag ser att ju högre KH man har, desto högre pH kan man också ha för att halterna CO2 ska vara optimala för växterna. Men finns det alltså inget sätt att få upp KH utan att också höja pH? I så fall kommer jag ju aldrig att nå optimala halter av CO2. Jag tillför CO2 i vattnet och jag vet att det kan sänka pH, men pH har ändå höjts sedan jag började med bikarbonat (från 7,2 till 7,5).

          Kommentar

          • Tinwelende
            • October 2007
            • 131

            #6
            Eller går det att bara tillsätta mer av EasyCarbo, helt enkelt? (Jag har även en liten CO2-behållare - Tropica Plant Growth System 60, men enbart den är inte tillräcklig för mitt akvarium).

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              KH är direkt bundet till pH, de varierar inte oberoende.

              Ja, EasyCarbo och liknande medel ger ökad tillgång på kol för växterna.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Emil1981
                • January 2013
                • 55

                #8
                Det går ju att få upp KH och samtidigt behålla ett lågt pH.
                Koldioxiden bildar tillsammans med vattnet kolsyra, vilket sänker pH och tillåter att mer koldioxid finns löst i vattnet. Den tabellen du pratar om talar om hur balansen mellan CO2 (kolsyra), HCO3 (alkalinitet, KH) och pH ser ut.
                Följaktligen om du höjer KH med tex bikarbonat så kommer du kunna tillsätta mer CO2 utan att få för lågt pH och kommer då att ha mer löst koldioxid i vattnet för växterna.

                Kommentar

                • Tinwelende
                  • October 2007
                  • 131

                  #9
                  Okej, stort tack, återigen, för era svar!

                  Men om jag tillsätter EC- Omvandlas det kolet till koldioxid i karet? (T.ex. på natten om växternas fotosyntes ökar och de då släpper ifrån sig mer koldioxid, eller är jag helt ute och cyklar där?)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...