Hälla i nytt vatten snabbt eller sakta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ryskbompa
    svarade
    Jag tycker det är mycket lättare/bättre med slang. Får lätt gropar i soil/sand om man inte häller grissakta och håller handen under strålen :P

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Med piska menar du högt tryck så att det verkligen skvätter, far och skvalpar en massa?
    Utblåset ovanför vattenytan

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Fast uppriktigt sagt - att piska ner vattnet direkt i akvariet är precis lika bra.
    Med piska menar du högt tryck så att det verkligen skvätter, far och skvalpar en massa?

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    svarade
    Det blir bara ett par hinkar varje gång, eftersom jag har ett 95 l, så det är lugnt. Det blir nästan mindre jobb än att springa och dra slang hit och dit. Det virvlar ju gärna runt en massa bottenskräp om jag häller i vattnet allt för hårt, så jag kör på ett mellanting (alltså inte så himla försiktigt, i alla fall) och så kör jag med duschvatten ner i hinkarna.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    hinkar skulle jag aldrig orka med. kör inte ens hink till ett 54L

    Lämna en kommentar:


  • MonkanS
    svarade
    Vissa hinkar och andra slangar...

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    jag kör med slang ner i karet. full spruta. tar alldeles för lång tid annars.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av MonkanS
    Du gör precis rätt. Att duscha upp vattnet i hink är kanonbra. Du får på det sättet bort väldigt mycket av kloret i vattnet.
    Fast uppriktigt sagt - att piska ner vattnet direkt i akvariet är precis lika bra.

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    svarade
    Åh, vad gott att höra! Tack för era svar!

    Lämna en kommentar:


  • MonkanS
    svarade
    Ursprungligen postat av Tinwelende
    Hehe, nej, kanske inte. Jag byter lite (15-30 %) en gång i veckan (än så länge...)

    Jag har enbart klor (inte kloramin) i mitt kranvatten och jag häller upp vatten i hinken via duschen, så det luftas väl kanske tillräckligt där, då, antar jag?
    Du gör precis rätt. Att duscha upp vattnet i hink är kanonbra. Du får på det sättet bort väldigt mycket av kloret i vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    svarade
    Hehe, nej, kanske inte. Jag byter lite (15-30 %) en gång i veckan (än så länge...)

    Jag har enbart klor (inte kloramin) i mitt kranvatten och jag häller upp vatten i hinken via duschen, så det luftas väl kanske tillräckligt där, då, antar jag?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Det viktiga är väl att om man har klor i kranvattnet så luftas det ut betydligt bättre (däremot så kan man inte lufta ut kloramin) om man har ett högt tryck - annars spelar det ingen större roll om man inte har någon form av kontinuerligt vattenbyte men det är det väl ingen som har.

    Lämna en kommentar:


  • Tinwelende
    startade ett ämne Hälla i nytt vatten snabbt eller sakta?

    Hälla i nytt vatten snabbt eller sakta?

    Vilket är bästa sättet att hälla i det nya vattnet på efter att man har gjort ett vattenbyte, med tanke på syre och koldioxid, osv?

    Ska man hälla så att det forsar ned i akvariet (vilket jag kan tänka mig ger mer syre, men drar ur koldioxiden mer?), eller ska man hälla så försiktigt som möjligt? Är det en fördel om det blir små syrebubblor på inredningen och växterna efter att man har hällt i nytt vatten, eller ska man försöka undvika det? Vilka ämnen i vattnet påverkas beroende på vilken metod man använder?
Arbetssätt...