Hälla i nytt vatten snabbt eller sakta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    ja det funkar kanon med vanlig trädgårdsslang från biltema med

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #17
      Jag har en rulle slang med kopplingar liggandes här som jag köpte på Classe förra året. Så den finns här om jag snabbt skulle behöva göra en större tömning. Men vid de vanliga veckobytena känns det enklare att hinka. Har inte många steg att gå från akvariet till badrummet. Har hittat stadiga och billiga vita plasthinkar från Klippet. Har 180 l + 17 l att byta på och jag gillar det där pysslet.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Ale22
        • February 2013
        • 36

        #18
        Jag kör med vattenkanna och ett sådant där flytande yngelkar/bur i genomskinlig plast. man kan hälla ganska kraftigt ner i karet/buren utan att det blir kaos i akvariumet. Annars är säkert slang det smidigaste, iallafall om det rör sig om mycket vatten som skall bytas.
        Själv fick jag inte lov att att använda trädgårdsslang för hustrun, så jag får vackert stå med min kanna
        180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
        Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #19
          Oki.. beskrivning på hur jag gör exakt då.
          1. Jag duschar upp vatten i 5 hinkar som då står i badkaret.
          2. Med hävert tappar jag ur vatten ur karet till 4-5 hinkar nedanför karet. Hinkarna står på ett par rejäla badlakan för att det inte ska bli vattenskador på parketten.
          3. Jag tar in en av trådbackarna från badrummet som jag vänder upp-och-ner på till en pall. Sedan ställer jag hink med nytt vatten på "pallen". Tar ett litermått och pytsar över i karet.

          Jag häller alltså INTE hinken direkt i karet. Jag skulle inte kunna lyfta hinken så högt upp. Den här metoden är smidigare än det låter faktiskt. Och det blir minimalt med spill. Det mest kritiska är när jag tömmer ur vatten ur karet. Får hålla ögonen på hinken så att det inte rinner över. Har varit nära många gånger där.
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #20
            kan jag förklara hur jag gör med då :=)

            1. tar fram slangen o klämmer fast en änden i karet med en klämma o andra änden till duschen
            2. suger till i änden i dushen
            3. går o fikar/sover/kollar tv/etc
            4.kopplar på slangen på duschblandaren o fyller upp karet
            5. tar undan slangen

            klart.
            inte en droppe på golvet o minimalt med jobb.

            ( sen har jag ju 4 kar som det ska bytas på så det tar kanske nån timme eller så sammanlagt om jag gör alla på en gång)

            Kommentar

            • candra
              • January 2010
              • 455

              #21
              Ursprungligen postat av Tinwelende
              Jag provade en slang på mitt förra Juwel 96 l (en sån där som man kan slamsuga med med hjälp av suget som blir av det rinnande vattnet i kranen), men den passade inte på en enda kran i hela lägenheten, så det fick bli att bära tillbaka den till butiken.

              Den passade inte till min kran heller, så vi skruvade av strålsamlaren som sitter i blandaren och svarta fästet åkte till en rörfirma och sa att vi behövde en "koppling" som såg ut såhär...sen var det klart.
              // Candra


              240l sällskap 20l Nano


              Kommentar

              • candra
                • January 2010
                • 455

                #22
                Ursprungligen postat av MonkanS
                Oki.. beskrivning på hur jag gör exakt då.
                1. Jag duschar upp vatten i 5 hinkar som då står i badkaret.
                2. Med hävert tappar jag ur vatten ur karet till 4-5 hinkar nedanför karet. Hinkarna står på ett par rejäla badlakan för att det inte ska bli vattenskador på parketten.
                3. Jag tar in en av trådbackarna från badrummet som jag vänder upp-och-ner på till en pall. Sedan ställer jag hink med nytt vatten på "pallen". Tar ett litermått och pytsar över i karet.

                Jag häller alltså INTE hinken direkt i karet. Jag skulle inte kunna lyfta hinken så högt upp. Den här metoden är smidigare än det låter faktiskt. Och det blir minimalt med spill. Det mest kritiska är när jag tömmer ur vatten ur karet. Får hålla ögonen på hinken så att det inte rinner över. Har varit nära många gånger där.
                Ja då är det bara en tidsfråga innan du har vatten och fukt i golvet =) Men hoppas inte såklart.
                // Candra


                240l sällskap 20l Nano


                Kommentar

                • candra
                  • January 2010
                  • 455

                  #23
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  kan jag förklara hur jag gör med då :=)

                  1. tar fram slangen o klämmer fast en änden i karet med en klämma o andra änden till duschen
                  2. suger till i änden i dushen
                  3. går o fikar/sover/kollar tv/etc
                  4.kopplar på slangen på duschblandaren o fyller upp karet
                  5. tar undan slangen

                  klart.
                  inte en droppe på golvet o minimalt med jobb.

                  ( sen har jag ju 4 kar som det ska bytas på så det tar kanske nån timme eller så sammanlagt om jag gör alla på en gång)

                  Tror kanske att du behöver vara tydligare... Hannes =) ?? Jag vet vad du menar.
                  // Candra


                  240l sällskap 20l Nano


                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    tänker inte vara tydligare alls :P haha

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #25
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      kan jag förklara hur jag gör med då :=)

                      1. tar fram slangen o klämmer fast en änden i karet med en klämma o andra änden till duschen
                      2. suger till i änden i dushen
                      3. går o fikar/sover/kollar tv/etc
                      4.kopplar på slangen på duschblandaren o fyller upp karet
                      5. tar undan slangen

                      klart.
                      inte en droppe på golvet o minimalt med jobb.

                      ( sen har jag ju 4 kar som det ska bytas på så det tar kanske nån timme eller så sammanlagt om jag gör alla på en gång)
                      Obs notera att punkt 3 kommer före punkt 4

                      Jo, jo under årens lopp har ofta något dykt upp (telefonen ringer, man fastnar vid datorn etc. etc.) när man håller på med att fylla på vatten och plötsligt "vaknar man till" när man hör vattnet forsa ut över golvet
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Obs notera att punkt 3 kommer före punkt 4

                        Jo, jo under årens lopp har ofta något dykt upp (telefonen ringer, man fastnar vid datorn etc. etc.) när man håller på med att fylla på vatten och plötsligt "vaknar man till" när man hör vattnet forsa ut över golvet

                        haha ja väldigt viktig ordning där.

                        har ställt mig o lagat mat när jag fyllt upp en gång. med musik på hög volym. bra dumt. vattenfall över karet o hela sovrumsgolvet fyllt med vatten. maken till panik har jag aldrig haft!

                        Kommentar

                        • Millan2000
                          • April 2013
                          • 48

                          #27
                          Ja jag kör också slang stoppar ner trädgårdsslangen i karet, lägger änden i trädgården,suger upp trycket,svosch rinner vattnet ut på gräset(skitbra att suga ur råsanden jag dumt nog bytte till,växterna otrivdes o alla äppelsnäckor dog,blev en hemsk erfarenhet...lät sanden sugas med vattnet ut...nu har jag engelsk sjösten),låter vattnet rinna o håller tempen i strålen för att få rätt temperatur,sen kopplar jag fast slangen på kökskranen i med slangen i karet o fyller på. Byter 1/3 försöker vara duktig o göra det en gång/ v. I med salt med nya vattnet. Hur smidigt som helst.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #28
                            salt? är det saltvattenskar? annars väldigt onödigt

                            Kommentar

                            Arbetssätt...