Hälla i nytt vatten snabbt eller sakta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Hälla i nytt vatten snabbt eller sakta?

    Vilket är bästa sättet att hälla i det nya vattnet på efter att man har gjort ett vattenbyte, med tanke på syre och koldioxid, osv?

    Ska man hälla så att det forsar ned i akvariet (vilket jag kan tänka mig ger mer syre, men drar ur koldioxiden mer?), eller ska man hälla så försiktigt som möjligt? Är det en fördel om det blir små syrebubblor på inredningen och växterna efter att man har hällt i nytt vatten, eller ska man försöka undvika det? Vilka ämnen i vattnet påverkas beroende på vilken metod man använder?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det viktiga är väl att om man har klor i kranvattnet så luftas det ut betydligt bättre (däremot så kan man inte lufta ut kloramin) om man har ett högt tryck - annars spelar det ingen större roll om man inte har någon form av kontinuerligt vattenbyte men det är det väl ingen som har.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #3
      Hehe, nej, kanske inte. Jag byter lite (15-30 %) en gång i veckan (än så länge...)

      Jag har enbart klor (inte kloramin) i mitt kranvatten och jag häller upp vatten i hinken via duschen, så det luftas väl kanske tillräckligt där, då, antar jag?

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Ursprungligen postat av Tinwelende
        Hehe, nej, kanske inte. Jag byter lite (15-30 %) en gång i veckan (än så länge...)

        Jag har enbart klor (inte kloramin) i mitt kranvatten och jag häller upp vatten i hinken via duschen, så det luftas väl kanske tillräckligt där, då, antar jag?
        Du gör precis rätt. Att duscha upp vattnet i hink är kanonbra. Du får på det sättet bort väldigt mycket av kloret i vattnet.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Tinwelende
          • October 2007
          • 131

          #5
          Åh, vad gott att höra! Tack för era svar!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av MonkanS
            Du gör precis rätt. Att duscha upp vattnet i hink är kanonbra. Du får på det sättet bort väldigt mycket av kloret i vattnet.
            Fast uppriktigt sagt - att piska ner vattnet direkt i akvariet är precis lika bra.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              jag kör med slang ner i karet. full spruta. tar alldeles för lång tid annars.

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Vissa hinkar och andra slangar...
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  hinkar skulle jag aldrig orka med. kör inte ens hink till ett 54L

                  Kommentar

                  • Tinwelende
                    • October 2007
                    • 131

                    #10
                    Det blir bara ett par hinkar varje gång, eftersom jag har ett 95 l, så det är lugnt. Det blir nästan mindre jobb än att springa och dra slang hit och dit. Det virvlar ju gärna runt en massa bottenskräp om jag häller i vattnet allt för hårt, så jag kör på ett mellanting (alltså inte så himla försiktigt, i alla fall) och så kör jag med duschvatten ner i hinkarna.

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Fast uppriktigt sagt - att piska ner vattnet direkt i akvariet är precis lika bra.
                      Med piska menar du högt tryck så att det verkligen skvätter, far och skvalpar en massa?
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Einarsson
                        Med piska menar du högt tryck så att det verkligen skvätter, far och skvalpar en massa?
                        Utblåset ovanför vattenytan
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #13
                          Jag tycker det är mycket lättare/bättre med slang. Får lätt gropar i soil/sand om man inte häller grissakta och håller handen under strålen :P

                          Kommentar

                          • candra
                            • January 2010
                            • 455

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tinwelende
                            Det blir bara ett par hinkar varje gång, eftersom jag har ett 95 l, så det är lugnt. Det blir nästan mindre jobb än att springa och dra slang hit och dit. Det virvlar ju gärna runt en massa bottenskräp om jag häller i vattnet allt för hårt, så jag kör på ett mellanting (alltså inte så himla försiktigt, i alla fall) och så kör jag med duschvatten ner i hinkarna.
                            Jag höll också på med hinkar när jag skaffade mitt första akvarium, 100 liters för ca15 år sen.
                            Sen skaffade jag mig ett Juwel 240 liters, och någon sa till mig att jag skulle skaffa slang istället och det var nog det bästa jag gjort, du vet inte hur smidigt det är förräns du har slang. Jag har en som heter Aqua Vac som man kopplat till kranen.

                            Jag trivdes ju också med hinkar..och då visste jag inte att det fanns sådana, det underlättar verkligen =) Det var en Aha upplevelse kan jag lova =)
                            // Candra


                            240l sällskap 20l Nano


                            Kommentar

                            • Tinwelende
                              • October 2007
                              • 131

                              #15
                              Jag provade en slang på mitt förra Juwel 96 l (en sån där som man kan slamsuga med med hjälp av suget som blir av det rinnande vattnet i kranen), men den passade inte på en enda kran i hela lägenheten, så det fick bli att bära tillbaka den till butiken.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...