Dosering PMDD utan vattenbyte vid semester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Dosering PMDD utan vattenbyte vid semester

    Ligger normalt i min burk på dubbeldos PMDD samt dubbeldos EC. Byter vatten 30% i veckan. Nu kommer jag att vara bortrest i ca 2 veckor. Det innebär ju att jag inte kan byta något vatten under den tiden.
    Om min "blomvattnare" skulle tillsätta PMDD utan att det är något vattenbyte, hur kan jag tänka då gällande PMDD?
    Ska han ge en normaldos (standarddos) PMDD utan att det är vattenbyte?
    Vilken dos funkar utan vattenbyte?
    Eller är det bättre att skippa PMDD helt?
    Tacksam för svar till orolig växtnörd Det känns svårt att lämna fisk och växter. Får separationsångest vid blotta tanken.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Dosering PMDD utan vattenbyte vid semester

    2 veckor är denada, det kommer se likadant ut när du kommer hem ändå.

    Var borta i tre veckor i sommar, fisken matades en gång/v..

    De var lika fina när jag kom hem de också..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Peter79
      • April 2012
      • 311

      #3
      Dosering PMDD utan vattenbyte vid semester

      Bra att du tog upp detta Jonny, sem kommer ju någon gång
      Mattias menar att d är bättre att mata 1 ggr / vecka?

      //Peter

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Dosering PMDD utan vattenbyte vid semester

        Jag menar att brott i ordinarie skötsel sällan är ett problem.
        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 24 March 2013, 14:27.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Hmm Det där kändes lite oroligt. En gång i veckan i 3 veckor.... Kommer nog att köra blomvattningen/fiskskötsel oftare.
          Är man lite kycklingpappa, så är man.
          Sedan gissar jag att du svarat på mobilen Mathias. Försöker gissa vad som är Beott? Iofs visste jag ju inte förr vad PMDD etc. var heller.
          Skälet för frågan är också att jag inte vill ha ner NO3 för lågt så det är en Cyanoodling när jag kommer hem.
          Om man nu ändå, trots att det egentligen inte behövs alls, vill dosera PMDD. Hur ska man tänka då?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Dosering PMDD utan vattenbyte vid semester

            Det går ju inte om det inte testas fram exakta nivåer med dropptester.

            Det står sig bra, annars får du utbilda blomvattnaren att o-vattna ett akvarium.

            Ansjo är ett annat exempel, han drar ju neröver åt Asien någon gång/år, han är en lämplig kandidat att fråga då han har järnkoll på läget.

            Min filosofi: Kan inte den som någon gång ibland är i närheten av akvarierna den grundläggande skötseln så skall det inte heller matas. Övermatning dödar mina djur, minimerad matning under en kort period alt foderautomat gör det inte
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • water drop
              • April 2010
              • 243

              #7
              Nu lånar jag tråden lite om det går bra

              Jag har ett akvarie på 54L som kommer innehålla 3 körsbärsräkor, 5 Hygrophila siamensis och 3 skott Hygrophila difformis under de 3-4 veckorna jag är borta. Lysröret (15W) som har en reflektor på sig har en lystid på 9h/dag och jag brukar göra ett vattenbyte på ca 50 % varje vecka och därefter tillsätta 5ml PMDD av respektive flaska.

              Blir det en lagom mängd med näring i akvariet om jag tillsätter ¼ dos PMDD innan jag åker iväg måntro eller bör jag inte lämna akvariet helt själv under en så lång period?

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Varför skulle du inte ge full dos när du åker? Dina växter förbrukar det du ger eftersom och när det är förbrukat stannar de av (men inte algerna). Tror dina Körsbär (som borde vara minst 10 st. eller mer då de lever i kolonier) kommer att hitta mat av div. växtdelar, alger och annat så de mår prima när du kommer tillbaka. Du har ingen som vattnar blommor som kan slänga i lite mat mitt i? Men tror inte du behöver oroa dig alls.
                Senast redigerad av Bluewing; 12 December 2013, 21:29.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • water drop
                  • April 2010
                  • 243

                  #9
                  Kom på att det faktiskt lät lite konstigt att jag skulle minska på dosen. Frågan är om jag kan ge lite mer än normal dos så växterna har näring lite längre och jag inte får en massa alger?

                  Räkor överlag är ju tyvärr dock ganska så dyra men jag har planer på att skaffa ett gäng när jag kommer tillbaka . En liten fråga bara, är det bäst att köpa de som är små eller de som är lite större?

                  Då jag inte har några blommor blir det lite svårt men det känns bra att räkorna kommer klara sig ändå.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...