Kranvattnet i Trollhättan (= Hypoklor, kalk och lut)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinwelende
    • October 2007
    • 131

    Kranvattnet i Trollhättan (= Hypoklor, kalk och lut)

    Hej (igen!)

    Jag ringde och hörde med Trollhättans Energi idag om vilka ämnen de tillsätter i kranvattnet här i Trollhättan (det tas från Göta Älv). På deras hemsida framgår bara att det kloreras.

    Det som tillsätts, enligt mannen som jag pratade med i telefon, är:
    Hypoklor (som gör att kloret som kommer ut med vattnet i kranen finns i både fri och bunden form).
    Kalk
    Lut (för att ändra pH-värdet).

    Ni som kan akvariekemi - Räcker det att tillsätta HAPPY-LIFE HappyCont (tar bort klor och tungmetaller) i mitt akvarievatten då, eller behöver jag något mer?

    Jag använder GH-Salt, bikarbonat och pH-Buffer för att få till rätt värden på detta, så jag undrar mest bara om det som kommer ut ur kranen bör prepareras mera, med tanke på skadliga ämnen för växterna och fiskarna, osv., eller om det verkar ok att hälla direkt i akvariet utan mer än HappyCont som preparering?

    Tack på förhand!
    Mvh Tina
  • Emil1981
    • January 2013
    • 55

    #2
    Du behöver nog inte ens det. Hypokloriten kan du lufta bort, tex genom att tappa upp vatten genom ett dushmunstycke. Om det nu är någon klor kvar när vattnet kommer till dig, hypoklorit försvinner ganska snabbt. De andra kemikalierna bildar helt ofarliga föroreningar i vattnet, de är till för att höja alkalinitet (som du kanske känner igen som KH) och pH.

    Notera dock att jag inte är någon erfaren akvarist däremot kan jag en hel del om vatten och vattenrening.
    Senast redigerad av Emil1981; 20 March 2013, 21:25.

    Kommentar

    • Tinwelende
      • October 2007
      • 131

      #3
      Åh, vad bra! Då blir det bara påfyllning av vatten ifrån duschmunstycket istället för ifrån kökskranen, helt enkelt. Perfekt. Tack för hjälpen!

      Kommentar

      Arbetssätt...