Kh för lågt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Tinwelende
    svarade
    Förlåt om jag kapar tråden lite här, men om man höjer KH (och då alltså även pH) med bikarbonat - Kan man då stabilisera pH igen med Waterlife's "pH-Buffer 7,2" utan att kH sänks igen?

    Lämna en kommentar:


  • Rhedberg
    svarade
    okej jag la ju som sagt 2-3dl korallsand o ytterfiltret och mitt kar är på 540l. behöver jag slänga i ner?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Vill man inte ha rejält högt pH (vilket man får med bikarbonat) så är kalk det bästa

    Lämna en kommentar:


  • Rhedberg
    svarade
    nej jag följer bara det som står att man ska göra i mitt test. men att dela med 17.86 blir ju mer eller mindre samma värde så kommer skippa mitt test och dela med 17.86 i fortsättningen. men om jag vill höjja mitt KH värde utan att hålla på o pilla med bicarbonat hur ska jag göra då? hade nämligen planer på ett co2 system till karet och vill ju inte dumpa mitt ph värde.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Rhedberg
    I mitt test står det att man ska gånga 60/40 med 0,056 för att få ut dgh och dkh.
    Varför krångla till saker - det är lättare att direkt dela med 17,86 (som det står i Zoopetartikeln om vatten) - testa

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Jag trodde att mg/L är likvärdigt med ppm när man mäter i vatten....

    Lämna en kommentar:


  • Rhedberg
    svarade
    I mitt test står det att man ska gånga 60/40 med 0,056 för att få ut dgh och dkh.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ok - bägge siffrorna skall delas med 17,86 - då blir värdena logiska

    Lämna en kommentar:


  • Rhedberg
    svarade
    så här får jag fram när jag mäter GH 60mg/l CACO3 och KH 40mg/l CACO3 och räknar man om det som det står att man ska göra i testet blir dgH 3,36 och dkH 2,24.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ditt Kh är ju inte extremt lågt utan ligger ganska nära helt Ok-gränsen (ca. 3.5) - ju längre man ligger från den desto farligare är det förstås.

    Sedan som sagt så tror jag inte riktigt på ditt test - att GH skulle ligga på 40 och KH på 2 verkar konstigt

    Lämna en kommentar:


  • Rhedberg
    svarade
    då får jag mäta det i natt me =) Har ju inte haft några prob alls med växter och fiskar på dom 7 månaderna det har stått så det låga kh värdet kanske inte är så farligt som jag målar upp att i huvudet?

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Du skall som sagt mäta på natten - det är då växterna inte "fotosyntesar"

    Det tar tid innan korallsanden påverkar värdena - de är bra men det är mer på lång sikt

    Lämna en kommentar:


  • Rhedberg
    svarade
    Jag mätte igår på eftermiddagen och kvällen samt imorse och pht ligger stadigt på 7. La imorse ner ca 2dl korallsand i ytterfiltret efter ett vatten byte så ska se om kh värdet blir bättre ikv utan att pht rusar upp för mycket.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Rhedberg
    Det konstiga är att ph värdet ligger stabilt på 7. Jag byter bara runt 20% vatten varannan vecka ooch har aldrig vatt me om att pht har hoppat upp och ner. Har iaf fått några nävar korallsand som ska ner i ytterfiltret så får vi se om det blir bättre. :-)
    pH kan variera på 2 sätt om KH är väldigt lågt
    1/ genom att det samlas skit i akvariet och man slarvar med vattenbytena - då sjunker pH allt efter hand. Men sköter man vattenbytena, inte övermatar, har ett bra biologiskt filter, inte har för mycket fisk i akvariet, har något som buffrar pH i akvariet, samt har gott om växter så är inte risken så stor
    2/ Om man har mycket växter i akvariet så varierar pH-värdet mycket på ett dygn. Så har du mätt vid olika tidpunkter (dag resp. natt)på dygnet och jämfört

    Lämna en kommentar:


  • Rhedberg
    svarade
    Det konstiga är att ph värdet ligger stabilt på 7. Jag byter bara runt 20% vatten varannan vecka ooch har aldrig vatt me om att pht har hoppat upp och ner. Har iaf fått några nävar korallsand som ska ner i ytterfiltret så får vi se om det blir bättre. :-)

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...