Kh för lågt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhedberg
    • August 2012
    • 16

    Kh för lågt?

    Hejsan har ett KH/GH test från nutrafin och när jag testar KH så ändrar sig färgen från blå till gul på 4 droppar ink den första droppen, sen ska man gånga det med 10 och sen gånga det resultatet med 0.056 för att få ut dkh, efter allt detta får jag ett dkh på 2,24 och total hårdhet på 40mg/L. Är detta på tog för lågt för ett växt kar?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det verkar vara ett underligt test - men, men om nu KH är på 2 så är det så pass lågt att vattnet kommer att vara instabilt (pH svänger) och det är varken bra för fisk eller växter
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Rhedberg
      • August 2012
      • 16

      #3
      Det konstiga är att ph värdet ligger stabilt på 7. Jag byter bara runt 20% vatten varannan vecka ooch har aldrig vatt me om att pht har hoppat upp och ner. Har iaf fått några nävar korallsand som ska ner i ytterfiltret så får vi se om det blir bättre. :-)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Rhedberg
        Det konstiga är att ph värdet ligger stabilt på 7. Jag byter bara runt 20% vatten varannan vecka ooch har aldrig vatt me om att pht har hoppat upp och ner. Har iaf fått några nävar korallsand som ska ner i ytterfiltret så får vi se om det blir bättre. :-)
        pH kan variera på 2 sätt om KH är väldigt lågt
        1/ genom att det samlas skit i akvariet och man slarvar med vattenbytena - då sjunker pH allt efter hand. Men sköter man vattenbytena, inte övermatar, har ett bra biologiskt filter, inte har för mycket fisk i akvariet, har något som buffrar pH i akvariet, samt har gott om växter så är inte risken så stor
        2/ Om man har mycket växter i akvariet så varierar pH-värdet mycket på ett dygn. Så har du mätt vid olika tidpunkter (dag resp. natt)på dygnet och jämfört
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Rhedberg
          • August 2012
          • 16

          #5
          Jag mätte igår på eftermiddagen och kvällen samt imorse och pht ligger stadigt på 7. La imorse ner ca 2dl korallsand i ytterfiltret efter ett vatten byte så ska se om kh värdet blir bättre ikv utan att pht rusar upp för mycket.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Du skall som sagt mäta på natten - det är då växterna inte "fotosyntesar"

            Det tar tid innan korallsanden påverkar värdena - de är bra men det är mer på lång sikt
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Rhedberg
              • August 2012
              • 16

              #7
              då får jag mäta det i natt me =) Har ju inte haft några prob alls med växter och fiskar på dom 7 månaderna det har stått så det låga kh värdet kanske inte är så farligt som jag målar upp att i huvudet?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ditt Kh är ju inte extremt lågt utan ligger ganska nära helt Ok-gränsen (ca. 3.5) - ju längre man ligger från den desto farligare är det förstås.

                Sedan som sagt så tror jag inte riktigt på ditt test - att GH skulle ligga på 40 och KH på 2 verkar konstigt
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Rhedberg
                  • August 2012
                  • 16

                  #9
                  så här får jag fram när jag mäter GH 60mg/l CACO3 och KH 40mg/l CACO3 och räknar man om det som det står att man ska göra i testet blir dgH 3,36 och dkH 2,24.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ok - bägge siffrorna skall delas med 17,86 - då blir värdena logiska
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Rhedberg
                      • August 2012
                      • 16

                      #11
                      I mitt test står det att man ska gånga 60/40 med 0,056 för att få ut dgh och dkh.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Jag trodde att mg/L är likvärdigt med ppm när man mäter i vatten....
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rhedberg
                          I mitt test står det att man ska gånga 60/40 med 0,056 för att få ut dgh och dkh.
                          Varför krångla till saker - det är lättare att direkt dela med 17,86 (som det står i Zoopetartikeln om vatten) - testa
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Rhedberg
                            • August 2012
                            • 16

                            #14
                            nej jag följer bara det som står att man ska göra i mitt test. men att dela med 17.86 blir ju mer eller mindre samma värde så kommer skippa mitt test och dela med 17.86 i fortsättningen. men om jag vill höjja mitt KH värde utan att hålla på o pilla med bicarbonat hur ska jag göra då? hade nämligen planer på ett co2 system till karet och vill ju inte dumpa mitt ph värde.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Vill man inte ha rejält högt pH (vilket man får med bikarbonat) så är kalk det bästa
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...