hjälp !?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aaadler
    • August 2012
    • 31

    hjälp !?

    hej.
    har en fråga och är rätt nervös eller mer eller mindre livrädd :P
    mitt akvarium har varit igång i ca 3,5 veckor och släppte i 7 stycken yngel av tropheus Bemba för 6 dagar sedan och sen släppte jag i ytterligare 29 yngel Bemba..
    ser nu att där är lite mer "brunt alger" (kiselalger?) på botten och glasrutan för varje dag.
    vad gör jag ?
    riskerar mina troffar att dö nu när det är så?
    och kan jag slå i något i vattnet för att det ska försvinna ?
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Det försvinner med tiden. Skrapa rutorna om det blir för illa. Det är ofarligt med kiselalger, det ordnar upp sig när karet är inkört.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Du bör kolla vattnet framöver, bara för att karet varit igång nästan 4 veckor utan fisk gör det inte att karet kommer i balans mycket fortare.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Se det som något positivt.. En indikator på att du får hålla lite koll.. Bättre med alger som talar om att det finns näring i vattnet än att det bara smäller..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • aaadler
          • August 2012
          • 31

          #5
          tackar för svaren !
          körde ett 50% vattenbyte då jag hade lite nitrit i karet sen blir det yttligare ett 50%-byte om 2 dagar sen ska vattnet vara mer eller mindre fritt från nitrit.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av aaadler
            tackar för svaren !
            körde ett 50% vattenbyte då jag hade lite nitrit i karet sen blir det yttligare ett 50%-byte om 2 dagar sen ska vattnet vara mer eller mindre fritt från nitrit.
            Tveksamt, om du inte samtidigt använder dig av gojs från ett inkört akvarium eller flytande bakterier på flaska såsom tex Nitrivec.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av aaadler
              tackar för svaren !
              körde ett 50% vattenbyte då jag hade lite nitrit i karet sen blir det yttligare ett 50%-byte om 2 dagar sen ska vattnet vara mer eller mindre fritt från nitrit.
              Definitivt inte - du skjuter istället fram problemen.
              Eftersom du startat för snabbt med fiskarna så dra ner rejält på matningen och du skall använda en bakteriekultur som ansjo skriver.
              Algerna är helt ofarliga som flera redan har skrivit
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Det här med nitritproblem och hur man tror att man åtgärdar det med massiva vattenbyten är en ändlös kamp mot människan logik. De allra flesta som startar akvarium bryr sig inte om att söka tillförlitlig fakta om hur man kommer tillrätta med nitritproblem, utan lutar sig tillbaka på människans logik, som fungerar som följande -att tar man bort förorenat (nitrit) vatten och tillsätter nytt så är problemet löst! Dessvärre är det helt galet och den logiken har ingen plats i den akvaristiska världen och tyvärr så eldar många zoopetare på den felaktigheten med liv och lust och skulle den till slut ändå svalna så är nån snart där med en dunk bensin och slabbar.... Hur ska vi lösa den kunskapsklyftan här på zoopet?
                Senast redigerad av åheim; 19 March 2013, 23:27.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  men om man gör stora vattenbyten varje dag i typ en vecka o drar ner på matningen till typ noll. är det helt fel? så lärde jag mig o det har funkat de gånger jag fått nitrit-problem. inga medel eller bakterikutur på flaska till hjälp. inget salt eller så. men jag lär mig gärna nått annat

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    men om man gör stora vattenbyten varje dag i typ en vecka o drar ner på matningen till typ noll. är det helt fel? så lärde jag mig o det har funkat de gånger jag fått nitrit-problem. inga medel eller bakterikutur på flaska till hjälp. inget salt eller så. men jag lär mig gärna nått annat
                    Men som Kjell nämde så skjuter du bara problemet framför dig och du stör också de bakterier som ändå börjat etablera sig, väldigt stressande för fiskarna också. Om du får nitritproblem i ett väl inkört akvarium kanske ett vattenbyte och matstopp kan lösa det akuta problemet tills du tagit reda på orsaken till nitritproblemen men det är ju mer tillförlitligt att tillsätta en bakteriekultur i kombination med ett matstopp.

                    Även om du har lyckats med din metod så finns det otaliga exempel som visar på motsatsen där nitriten inte försvinner och istället ökar och folk står maktlösa och postar ett desperat inlägg här på zoopet där de beskriver hur de "bytt och bytt sitt vatten men nu är det högre ändå"
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Dr.Dork
                      • December 2012
                      • 263

                      #11
                      Sv: hjälp !?

                      Så vad ska man göra om man har farligt höga nitritnivåer i ett nystartat kar? Hälla i bakteriekultur, sluta mata, och vänta? Skadas inte fiskarna under tiden det tar innan nitritet är lågt igen?

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dr.Dork
                        Så vad ska man göra om man har farligt höga nitritnivåer i ett nystartat kar? Hälla i bakteriekultur, sluta mata, och vänta? Skadas inte fiskarna under tiden det tar innan nitritet är lågt igen?
                        Det finns olika saker man kan göra
                        1/ Byta vatten men då byta med gammalt vatten (dvs ta vattnet från andra akvarier)
                        2/ Tillsätta en bakteriekultur
                        3/ Krama ur ett filter från ett igångkört akvarium i det nya akvariet
                        4/ Tillsätta lite salt (det tar inte bort nitriten, men minskar dess skadliga inverkan på fiskarna)
                        5/ Dra ner på matningen (kanske helt sluta)

                        Sedan - visst - har man hög nitrit och fiskarna börjar dö och man inte kan utföra 1 eller 3 (dvs man har inte tillgång till igångkörda akvarier) så har man kanske inget val utan man måste som nödlösning byta med kranvatten. Då ersätter man nitritvattnet med rent vatten samtidigt som man också byter ut nyttobakterier så man skjuter visserligen bara fram problemet - men i en akut situation har man kanske inget val. Men om man bara kan byta med färskvatten så byt lite men ofta och kombinera det alltid med 2, 4 och 5 så kan man komma tillrätta med problemet
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Dr.Dork
                          • December 2012
                          • 263

                          #13
                          Sv: hjälp !?

                          Okej, det finns lite alternativ alltså.
                          Men jag har då alltid fått höra här att vattnet inte innehåller de nyttiga bakterierna, utan att dessa finns i filtret och sanden...hur kan isåfall nyttobakterierna dö av att man byter vatten?

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Ursprungligen postat av Dr.Dork
                            Okej, det finns lite alternativ alltså.
                            Men jag har då alltid fått höra här att vattnet inte innehåller de nyttiga bakterierna, utan att dessa finns i filtret och sanden...hur kan isåfall nyttobakterierna dö av att man byter vatten?
                            I ett nytt akvarium så finns det inga nyttobakterier alls men sedan stämmer det att i ett akvarium som varit igång en tid och har stabiliserats så finns de absolut flesta nyttobakterier i 1/ filter, 2/ i sand och på övrig intedning 3/ i sista hand i vattnet.
                            Problemet är dock att det tar tid att komma dit och bygga upp nyttobakterierna (det är ju för att dessa ännu inte har hunnit byggas upp som man får nitrit i akvariet) och då gäller det att ta tillvara alla nyttobakterier och precis vid starten så finns de i vattnet i lika hög grad som de finns i filter etc.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...