grummligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blubblub
    • March 2013
    • 5

    grummligt vatten

    jag har ett 54 liters akvarium vart vattnet är grumligt, har tvättat allt noga innan jag la i det i akvariet och fyllde det med vatten och satte i vattenberedningsmedel enligt anvisning. akvariet stod med pump och växter i 2 dagar innan första fisken fick flytta in och allt gick bra. förutom att vattnet är vitt grumligt. sen kom ett gäng fiskar till: 10 st sebrafiskar och 3 fläckiga pansarmalar? har idag gjort ett vattenbyte på ca 15 liter som doserats med samma vattenberedningsmedel, enligt anvisning. fortfarande grumligt men lite bättre. har inte märkt något på att fiskarna skulle må dåligt. och har även testat för nitrit men det visade ingenting. vad kan jag göra mer än att inte mata på några dagar?
    har i akvariet javamossa och 3 andra växter som stortrivs och har vuxit till sig rejält, har en "grus" som om jag inte minns fel är gjort på bränd lera skulle i alla fall vara ett bra bottenmatrial eco nått hette det.
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #2
    Hur mycket doserar du av vattenberedningsmedlet?

    Kommentar

    • blubblub
      • March 2013
      • 5

      #3
      tetra aqua safe 5 ml per 10 liter. vid vattenbytet satte jag lite minde än det skulle vara

      Kommentar

      • blubblub
        • March 2013
        • 5

        #4
        ingen som har några tips eller synpunkter. vattnet verkar bli klarare men det går inte så snabbt, såg att det fanns nå crystal clear vatten medel men vet inte om jag vill sätta det då. någon som har nå synpunkter om just det medlet?

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Hur länge har det varit igång ?

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Tror inte det är någon bra lösning med kemikalier för olika problem. Prova att trycka i lite filtervadd i filtret. Billigt och har alltid fungerat för mig

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Filtervadd blir bra och mata sparsamt

              Kommentar

              • blubblub
                • March 2013
                • 5

                #8
                lite över 2 veckor har det varit igång. så det är nystartat. är helt ny på det här om man inte räknar akvariet jag hade för över 10 år sedan vill helst undvika kemikalier men ska ta och köpa filtervadd till pumpen.

                Kommentar

                • Christer5

                  #9
                  Lite för många fiskar vid uppstart

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Ta det lugnt och mata väldigt sparsamt. Grumligheten ger sig vartefter.

                    Det kan vara bra att läsa den här nybörjarguiden.
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • blubblub
                      • March 2013
                      • 5

                      #11
                      tackar så mycket för era råd, matade mindre och nu e vattnet klistallklart och alla värdena är bra.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...