Dålig lukt i nytt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KILROYguy
    • March 2013
    • 6

    Dålig lukt i nytt akvarium?

    Senast redigerad av KILROYguy; 03 June 2022, 00:09.
  • tazzrat

    • July 2012
    • 211

    #2
    Jag kan inte svara exakt på vad som orsakat lukten och jag är ingen proffsakvarist, men imorgon skulle jag - om jag vore du - omedelbums gå tillbaka till djuraffären med dina fiskar eller köpa ett MYCKET större akvarium! Varken guldfiskar eller guppysar passar i den storleken på akvarium! §:o\ Kolla t ex http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54&SOK=1 och http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34&SOK=1 så får du ett litet hum om fiskarna du köpt.

    Kommentar

    • Samfaran
      • March 2013
      • 44

      #3
      Ta ett glas vatten ur akvariet och lukta. Sen så kan du prova att lukta på lampan så får du reda på vad som avger doft.
      Mvh
      Niklas

      En gång Eheim - Alltid Eheim.

      Kommentar

      • KILROYguy
        • March 2013
        • 6

        #4
        Tazzrat, har haft många fiskar i akvarium på den storleken, inga problem, men jag flyttar dom till mitt 400 liters akvarium när dom blir stora.

        Kommentar

        • Samfaran
          • March 2013
          • 44

          #5
          Citerat ur Djurskyddsmyndighetens Författningssamling (DFS 2005:8)

          5 § -
          Vattnets volym, yta och djup skall vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

          Allmänna råd till 13 kap. 5 § -Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till fem cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.




          Sidan 32 och framåt handlar om akvariekonstruktioner.

          Summa summarum så räknas det som djurplågeri att hålla fiskar i akvarium mindre än 40 liter.
          Mvh
          Niklas

          En gång Eheim - Alltid Eheim.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            håller med

            du ska inte hålla guldfiskar i så litet kar. möjligen när de är nykläckta yngel, men det tvivlar jag starkt på att detta är

            missbildningar o hämningar på tillväxten samt många andra problem kommer av att hålla fisk i för små kar.

            så nej det är "inga problem". det ÄR problem.

            Kommentar

            • tazzrat

              • July 2012
              • 211

              #7
              Guldfiskarna bör du nog flytta direkt. Jag vet inte vad du tänkt använda karet till, men om tanken var att dessa fyra fiskar skulle "bajsa in" karet så är nog guldfisk riskabelt val i vilket fall; om jag har förstått saken rätt så är de riktiga bajsmaskiner. Jag vet inte av erfarenhet då jag aldrig haft bekymmer med det själv, men nitrit ska väl kunna lukta?

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Det enda du kan ha den lilla burken är räkor och några småfiskar typ Endlers eller ännu mindre fiskar.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • KILROYguy
                  • March 2013
                  • 6

                  #9
                  Dom är anpassade för små akvarium, och bajsar typ ingenting. I alla djurafärer där dom säljer små anpassade guldfiskar, så har dom MINST 25 stycken i ett 20 liters akvarium. Men det här handlar inte om fiskarna, utan om vattnet.
                  [EDIT:] Oops, gjorde fel när jag skulle översätta från gallons till liter, akvariet är CA 30l stort
                  Senast redigerad av KILROYguy; 13 March 2013, 10:41.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Om det är ett aquabox 2 , så är det på 17 liter.
                    Från AA Aquarium kommer detta nanoakvarium som heter Aqua Box 2 (AA2727LGD). Det är ett komplett paket med akvarium, filter och belysning. Akvariet har LED-belysning på 2 watt och går automatiskt över till svagt blått sken, så kallat månljus när belysningen släcks. För att tända eller släcka belysningen sveper man med handen över on/off symbolen på akvariets ...


                    Mig veterligen finns det inga guldfiskar som är "anpassade" för att ha i så små akvarium så byt in fiskarna eller släpp i dem ditt 400 liters kar. Välj sen någon liten rasbora eller lite räkor så kommer säkerligen den dåliga lukten försvinna då den säkerligen kommer från att det är fel fisk i ett sådan litet akvarium.

                    Sen att affärerna har många fiskar i ett och samma kar beror på att de skall säljas till kunder och att det inte är något permanent hem, affärer har sedan också bättre och större filter för att kunna ha många fiskar i samma kar.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • KILROYguy
                      • March 2013
                      • 6

                      #11
                      Det finns olika storleker på Aqua Box 2, jag råkade titta på fel beskrivning. Och jo, det finns guldfiskar anpassade för små akvarium, men dom är inte så vanliga, men här ute på landet där jag bor så är dom vanliga. Och djuraffärerna här har ett litet filter var, här borta.
                      Men snälla, sluta prata om fiskarna nu, tack.

                      Kommentar

                      • tazzrat

                        • July 2012
                        • 211

                        #12
                        Har du gjort nitrittest? Fiskvalet kan mycket väl påverka om det t ex handlar om nitrit e d. Andra vet mer än vad jag vet om sånt, men att det kan påverka har jag förstått.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          Jamen, du vill inte att vi skall prata om fiskarn men till 99% beror lukten på att det är fel fisk i för litet kar så välj att lyssna på de som försöker hjälp dig eller så får du klura ut själv vad som är problemet..

                          Om du har vanlig akvarieanpassad sand/grus, några växter i karet så bör det inte lukta om du nu inte övermatar, har fel fisk och har inget eller för dåligt filter.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • KILROYguy
                            • March 2013
                            • 6

                            #14
                            Men jag tog ut fiskarna klockan 10 igår, men lukten är kvar. Det är inte fiskarna, för lukten blir inte bättre!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #15
                              Ok, har du bytt vattnet? för det är säkerligen lukten kommer ifrån.

                              Om du nu har tagit ut guldfiskarna så byter du vattnet ca 50 % och sen bar har i guppysarna och matar lite var tredje dag så att de goda bakterierna kommer igång så kommer det här säkert att sluta bra
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...