Egna erfarenheter utan filter och vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hemi
    • February 2013
    • 180

    Egna erfarenheter utan filter och vattenbyten?

    Hej!

    Har haft många akvarium tidigare för 30-50 år sedan, runt ett 20-tal..oftast flera samtidig 12-540 l. I princip inga vattenbyten, inga filter iofs Eheim men bara för cirkulation aldrig någon filtermassa. Förstår naturligtvis hur ett filter fungerar, det var känt även på den tiden. Grus, aldrig sand. Huvudfoder fryst mysis..Men alltid någon vattencirkulation oftast luftsten..

    Hade få problem, inga sjukdomar förutan vid något enstaka tillfälle (vita prick, en enda prick ;-)i en 50 l ramakvarium, ett av de första jag hade. Aldrig några algproblem. Mycket få döda fiskar.

    Vad är orsaken att till att det då gick att köra burkar i flera år utan minsta problem iofs aldrig överbefolkade och försiktiga uppstarter men utan eller få vattenbyten, utan filter och inga tillsatser alls? ....När det nu är grundbultarna enligt vad som sägs och skrivs? Den enda som ändrats under åren efter vad jag förstått är kranvattnet, högre ph nu..(sthlm)

    Såå...har gogglat mycket ja faktiskt läst i flera timmar varje kväll i någon månad eller rentav några ;-)om hur allt numera funkar Co, pdmm, ljus, jord, high tech, low tech osv..Hade tidigare en viss grundkunskap..

    Även givetvis sökt och läst just om akvarium utan filter med olika bottensubstrat..

    För att komma till saken;-) Har ett 600-700 l:s projekt på g..funderar att köra utan filter och eventuellt södermalms akvarieaffärs botten..

    Vem har NU fungerande "kar" heter det numera som gått i åratal utan filter och med få vattenbyten och väl fungerande balanserade system? Läste här på sidan något om att herr Fohrman hade något liknande?
    Senast redigerad av Hemi; 07 March 2013, 21:39.
  • Yokas
    • August 2011
    • 136

    #2
    Du nämde inte om dina gamla akvarium var planterade eller inte men det låter som någon form av Walstad-metoden du beskriver. Sök efter info om den så kanske du känner igen dig.
    shoop da whoop...

    Kommentar

    • Hemi
      • February 2013
      • 180

      #3
      Ursprungligen postat av Yokas
      Du nämde inte om dina gamla akvarium var planterade eller inte men det låter som någon form av Walstad-metoden du beskriver. Sök efter info om den så kanske du känner igen dig.
      Har sökt mycket info.. och läst en hel del om Walstad-metoden. Jo givetvis hade jag växter och ganska få fiskar..I det sista 540 l jag hade då cabomba, två rejäla buskar.... vallisneria, några svärdsplantor och flytväxter de sistnämnda behövde ständigt rensas ut i övrigt trivdes växterna bra, höll sig fräscha men växte ganska långsamt. Ett gäng scalare, ett stim danio, några små malar och några indiska glasmalar..

      Kommentar

      • Ale22
        • February 2013
        • 36

        #4
        Ursprungligen postat av Hemi

        Vem har NU fungerande "kar" heter det numera som gått i åratal utan filter och med få vattenbyten och väl fungerande balanserade system? Läste här på sidan något om att herr Fohrman hade något liknande?
        Hej, Hemi!

        Jo, morsan och farsan (mest farsan) har ett 375 lit hemma i sin gillestuga som har stått och tuffat i snart 10 år. Akvariet är äldre än 10 år, säkert snarare 20 år gammalt. Vet att farsan plockade itu det och med en bekants hjälp satte dit nya fogar av silicon, har för mig att det var kitt tidigare. Kan kolla detta.
        Det har hela tiden körts med två luftpumpar, den gammla hederliga sorten med grönt plaströr och en liten filtersvamp strax ovanför botten. Bottensanden är rödfärgad trädgårdssingel, ganska grov, 8-10 mm skulle jag gissa.
        Här är det ganska glest mellan vattenbytena, MAX 30 lit varannan månad sisådär. Förmodligen ännu mera sällan.
        Några kemikalier har det aldrig varit i detta akvariet, inte ens vattenberdningsmedel. Det ända farsan gör i form av akvarieskötsel är att varje lördag koppla in en extra luftpump och två syrestenar för att genomlufta vattnet lite extra under ett par timmar.

        Har själv kört ett 54liters likadant, och det funkade kanonbra fram tills jag lät minsta grabben sköta matningen under ett par veckor, då algerna exploderade och det flev en fin algsoppa av alltihop.
        180l Växt/Sällskapsakvarie 54l växtakvarium 2st 20l Räkkuber
        Trädgårdsdamm Äkta guldfisk o guldid, koikarp

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Det är väl inte så avancerat egentligen.. Antingen har du tillräckligt med nitrifieringsbakterier i substratet som tillsammans med växterna klarar av att bryta ner produkterna av den mat du slänger ner i karet eller också har du inte det.. Tekniken möjliggör ju bara hur mycket du kan tänja på ration fisk/växter..

          Jävligt effektivt med växtfiltrering btw, har själv typ 100 löpmeter gullranka ovanför karet.. Även efter att jag ser på fiskarna att det är läge för ett vattenbyte köper gullrankorna mig typ 2 dagar extra vilket landar mig på 9-10 dagar innan jag får problem.. Det är rätt bra för att mata ner säkert ett kg räkor i veckan om man översätter all mat till räkor..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Det är väl inte så avancerat egentligen.. Antingen har du tillräckligt med nitrifieringsbakterier i substratet som tillsammans med växterna klarar av att bryta ner produkterna av den mat du slänger ner i karet eller också har du inte det.. Tekniken möjliggör ju bara hur mycket du kan tänja på ration fisk/växter..

            Jävligt effektivt med växtfiltrering btw, har själv typ 100 löpmeter gullranka ovanför karet.. Även efter att jag ser på fiskarna att det är läge för ett vattenbyte köper gullrankorna mig typ 2 dagar extra vilket landar mig på 9-10 dagar innan jag får problem.. Det är rätt bra för att mata ner säkert ett kg räkor i veckan om man översätter all mat till räkor..
            - Bild på det arrangemanget med Gullrankan, bitte...herr Ober

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Finns i min bildtråd på rovfisk.. Cpt migraines blötdjur heter tråden.. Dessvärre har jag inte lagt upp så mycket bilder och rummet det karet står i är föe litet för att man ska få en bra bild på hur mycket det är.. Har en 70cm monstrea som är nedstucken där också kom jag på..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Finns i min bildtråd på rovfisk.. Cpt migraines blötdjur heter tråden.. Dessvärre har jag inte lagt upp så mycket bilder och rummet det karet står i är föe litet för att man ska få en bra bild på hur mycket det är.. Har en 70cm monstrea som är nedstucken där också kom jag på..
                - Monstrea i ett kar! Det är ju precis vad jag hade tänkt göra med min Monstrea. Kan du inte visa bild på ditt arrangemang med den...eller finns det redan?

                Jag kikade på den enda lilla bilden du har på det, och det ser ut som du har rötterna helt fritt "hängande" i tanken. Stämmer det?
                Senast redigerad av perfetto; 08 March 2013, 10:24.

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Helt riktigt.. Jag kan ta en bättre bild i helgen och lägga upp eller om du pmar ditt nummer skicka ett mms.. Karet och jag är ju dessvärre på olika orter en stund nu.. Jag får inte upp det i min lägenhet nämligen så jag har ett mindre där..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    Helt riktigt.. Jag kan ta en bättre bild i helgen och lägga upp eller om du pmar ditt nummer skicka ett mms.. Karet och jag är ju dessvärre på olika orter en stund nu.. Jag får inte upp det i min lägenhet nämligen så jag har ett mindre där..
                    - Det låter som det passar mig skitbra med rötterna fria så som du tydligen gjort. Vi kan prova med en bild på forumet först då.
                    Har det krävts något annat arrangemang för att det där ska funka, eller var det bara att placera Monstreran med rötterna i spa´t och låta bladen leva ovan vattenytan? Växer den inte sanslöst med en sådan näringsbuljong, med tanke på att de växer überjäklisch på vanligt vatten?

                    Kommentar

                    • ecco
                      • November 2010
                      • 500

                      #11
                      Hade ett 100 liters som gick på detta sätt som du beskriver.
                      Endast javamossa i som växt med lite räkor för rengöring.
                      Mossan växte som ogräs och räkorna trivdes som "Fisken i Vattnet?!"
                      Så nog fungerar det allt om man inte överdriver mängden djur i karet.

                      Ursprungligen postat av Hemi
                      eventuellt södermalms akvarieaffärs botten..
                      Tänkte du sno deras golv och lägga i karet??
                      Sambons blogg om våra akvarium.
                      http://mizan3.bloggsida.se/
                      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Du behöver inte vara rädd för att jag blir kär i dig och förföljer dig med kärlekskranka sms, det är bara så att jag inte orkat bry mig om hur man laddar upp bilder från den nya telefonen.. Alltså verkade ett mms som den enklaste vägen om du verkligen ville ha en bild, för det har jag nämligen på telefonen..

                        Jag placerade monstrean helt kärlekslöst rätt ner i plurret och den har dragit iväg som om den fick betalt för det, samma med gullrankan.. Doch har jag märkt att de behöver en del ljus för att verkligen trivas..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Hemi,

                          Du har givetvis rätt. Det går utmärkt och det finns ett antal personer som kör så, men vi talar inte om det för då får vi veta att vi gör fel. Dessutom finns det ju vissa förutsättningar: Inte för mycket fisk och matning; en viss vana - man måste se att det är något fel innan det går snett - om det nu skulle göra det; inga våldsamma förändringar; inte uppfödning av yngelkullar samt slutligen inte de mest kvävekänsliga arterna. Men det är enkelt och billigt när man väl hittat sin stil - det sista tog mig nog 20 år.

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #14
                            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                            Du behöver inte vara rädd för att jag blir kär i dig och förföljer dig med kärlekskranka sms, det är bara så att jag inte orkat bry mig om hur man laddar upp bilder från den nya telefonen.. Alltså verkade ett mms som den enklaste vägen om du verkligen ville ha en bild, för det har jag nämligen på telefonen..

                            Jag placerade monstrean helt kärlekslöst rätt ner i plurret och den har dragit iväg som om den fick betalt för det, samma med gullrankan.. Doch har jag märkt att de behöver en del ljus för att verkligen trivas..
                            - Åh, där fick min självgoda självbild en allvarlig knäck midskepps. Vaddå inte tänker bli kär i mig som är så jäkla fin??

                            Ja då vet jag att det inte kräver några extraordinära insatser för att få till en akvarieväxande Monstera. Tack för infon, Captain, och nu ska jag inte off-topica sönder tråden mer för Hemi - over and shout.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Jag har som sagt ett akvarium på 17 liter där filtret la av för 2 år sedan (och inte har ersatts). Byter kanske vatten i det en gång om året. I akvariet finns det en stam med vildguppys samt några sakura-räkor - de har alla gått i akvariet i flera år.

                              Men jag har buffrat vattnet, jag matar ytterst lite och det är massor av växter i akvariet.

                              Så visst kan ett akvarium fungera så men det har absolut sin begränsning i och med att det kräver fingertoppskänsla (aldrig övermata, ganska lite fisk, mycket växter etc. etc.) och vill man ha lite mer fisk i akvariet, ha lite ömtåligare fiskar, ha en viss slarvmarginal etc. etc. så behövs vattenbyten och filter
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...