Vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PandaMannen
    • January 2013
    • 23

    Vattenbyte

    Jag har precis uppgraderat från 54l till 240l och det slog mig precis hur gör folk sina vattenbyten? Hur värmer folk upp sitt vatten kånkar man på vatten i hinkar beredningsvatten ja allt sånt där. Skulle vara jättetacksam för ett par tips och hintar.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Man sätter en Gardena-koppling på badkarskranen, skaffar en lagom lång slang. Vid vattenbyte lägger man slangen i akvariet, sätter på kallvattnet, räknar till en pilsner per meter slang, tar av slangen från kranen och då har man en hävert som tömmer akvariet tills man sätter slangen på kranen och fyller på igen.
    Hur enkelt som helst om man bara inte gör en massa annat under tiden, för då rinner vattnet garanterat över. Man bör också spola igenom slangen innan man sätter igång så blir man av med gammalt vatten som legat i slangen sen förra gången.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • PandaMannen
      • January 2013
      • 23

      #3
      Menar du punkt​ . Inget beredningsmedel inte ånga av kloren eller värma upp vattnet..

      Kommentar

      • Rebah
        • January 2012
        • 410

        #4
        Gör ungefär som Mumin men använder samma temp som i akvariet och fyller på med. Får rätta mig om jag har fel, men att man använder just kallvatten är la oftast om man har problem med koppar som fälls ut, eller för att trigga lek, eller för att det blir billigare? Vattenberedningsmedel kan man ibland behöva, beror lite på vad och hur mycket krafs (klor etc) det finns i just din kommuns vatten. Sedan dunstar en del klor bort om man fyller på med någorlunda högt tryck.

        Här var ju en artikel om just vattenberedningsmedel vs klor, kloramin etc; http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=169
        "The trees move... do you not see it?"

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          OM jag skulle använda vattenberedingsmedel så häller jag det direkt i karet efter vattenbyte. o värma vatten nej. kör på lagom kallt. typ 15 grader eller så.

          springa med spannar skulle jag aldrig göra. inte ens på ett 54L kar.

          Kommentar

          • PandaMannen
            • January 2013
            • 23

            #6
            Ups... vad mycket tid jag ska spara nu. TACK

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Sv: Vattenbyte

              Ursprungligen postat av PandaMannen
              Ups... vad mycket tid jag ska spara nu. TACK
              :-) ja det gör man.

              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

              Kommentar

              Arbetssätt...